اخبار و رویدادها: گزارش عملکرد حوزه پژوهش درنشست خبری دانشگاه صنعتی شاهرود

گزارش عملکرد حوزه پژوهش درنشست خبری دانشگاه صنعتی شاهرود
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶- ۱۴:۳۴:۰۲



به مناسبت هفته پژوهش نشست خبری با محوریت «پژوهش تقاضا محور و تجاری‌ سازی فناوری زیربنای تولید و اشتغال» در دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه صنعتي شاهرود، پيش از ظهر روز شنبه 25 آذر ماه سال جاري به مناسبت هفته پژوهش نشست خبري با محوريت «پژوهش تقاضا محور و تجاري‌ سازي فناوري زيربناي توليد و اشتغال» با حضور دكتر محمد مهدي فاتح رئيس و دكتر علي دستفان معاون پژوهشي دانشگاه در محل سالن اجتماعات كوثر برگزار گرديد.

رئيس دانشگاه صنعتي شاهرود در ابتداي اين نشست ضمن خير مقدم به خبرنگاران و تبريك هفته پژوهش و ابراز همدردي با زلزله زدگان غرب كشور، با بيان اينكه مأموريت دانشگاه به ‌صورت متمركز به ‌سوي كارآفريني شتاب گرفته است، تصريح كرد: ۱۴شركت فناور در مركز رشد دانشگاه مستقر هستند كه به‌ همين منظور تجاري‌سازي فناوري، توانمند كردن دانشجويان و ترويج و آموزش كارآفريني از ايده‌هاي جديدي است كه دانشگاه از آن استقبال خواهد كرد.

فاتح با تاكيد بر لزوم حمايت دولت از دانشگاه ها جهت تكميل زيرساخت ها و حركت به سوي كارآفريني به خريد 150 ميليارد ريال تجهيزات آزمايشگاهي در 2 سال گذشته در اين دانشگاه اشاره كرد و گفت: علاوه بر دانشجويان، شركت هاي دانش بنيان مستقر در مركز رشد دانشگاه هم مي توانند از امكانات آزمايشگاهي اين مجموعه بهره مند گردند.

رئيس دانشگاه صنعتي شاهرود با بيان اينكه امسال ثبت ‌نام ‌شدگان دانشگاه به نسبت سال گذشته افزايش هشت ‌درصدي داشته، گفت: خوشبختانه اين دانشگاه به همراه ۴۳ دانشگاه برتر و مراكز تحقيقاتي در جمع مؤثرترين دانشگاه‌ هاي جهان و در سطح دوم بين دانشگاه‌ هاي معتبر كشور قرار دارد. وي با اشاره به وجود 41 طرح پژوهشي دانشجويي در سال جاري و حضور چهار طرح در مسابقات دانشجويي، اضافه كرد: دانشجويان اين دانشگاه مقام دوم مسابقات علمي در شاخه عملیات حرارتي، مقام سوم مكانيك سيالات را در بین دانشگاه های كشور را از آن خود كردند.

ايشان در اين نشست به كمرنگي ارتباط علم و صنعت و بيكاري بيش از ۲۵درصد دانشجويان دانشگاه صنعتي شاهرود اشاره كرد و افزود: ۱۸كارگروه تخصصي براي كارآفرين كردن دانشگاه ايجاد شد كه بعد از بررسي در اتاق ‌هاي فكر با تأسيس كميته، اداره و مركز آموزش ‌هاي آزاد موافقت صورت پذيرفت. فاتح همچنين گفت: طي يك سال اخير در قالب كارآفريني ۲۷ تفاهم ‌نامه با سازمان‌ها و نهاد هاي مختلف بسته شد و هشت مورد نيز در حال انعقاد مي باشد و اميدواريم با ايجاد شركت سهامي خاص  بستر خدمات توليدي، بازرگاني، پژوهشي، فناوري در اين شركت‌ها به ‌خوبي ديده شود.

رئيس دانشگاه صنعتي شاهرود ضمن تاكيد بر اهميت كارآفريني افزود: تقويت علم و صنعت، كارآفرين شدن دانش‌آموختگان، ايجاد مشاغل جديد، افزايش درآمد دانشگاه و عملياتي شدن اشتغال فراگير از جمله مزاياي توسعه كارآفريني در دانشگاه است.

فاتح همچنين درخصوص فعاليت اين دانشگاه در سطوح بين المللي بيان كرد: دانشگاه صنعتي شاهرود برنامه هاي گسترده اي براي توسعه بخش بين الملل داشته و در اين راستا بخش مديريت همكاري هاي بين المللي تاسيس شده است.

دكتر علي دستفان معاون پژوهش و فناوري دانشگاه صنعتي شاهرود هم در اين نشست با اشاره به دستاوردهاي اين دانشگاه در حوزه پژوهش طي يك سال گذشته، بيان كرد: در سال 2016 تعداد مقاله هاي ثبت شده دانشجويان و اساتيد دانشگاه در scopus و ISI  با رشد بيش از 20 درصدي مواجه بوده و 237 مقاله دانشگاه هم در مجلات علمي-پژوهشي منتشر شده است و خوشبختانه شاخص مقبوليت علوم توليدي دانشگاه( H_index)  فاصله چنداني با دانشگاه هاي تراز نخست كشور ندارد.

وي با اشاره به قرارداد همكاري دانشگاه صنعتي شاهرود با ۲۱ سازمان، افزود: ارتباط با سازمانها و صنايع ملي و عقد قراردادهاي تحقيقاتي و پيوستن به شبكه آزمايشگاه هاي راهبردي كشور، نيز از ديگر موفقيت هاي اين دانشگاه در سال تحصيلي گذشته است. دستفان به انعقاد ۵۱ مورد قرارداد طي سال جاري و آمادگي سه شركت تجميع كننده محتوا در خصوص همكاري با اين دانشگاه تاكيد نمود.

 


کلمات کلیدی: #هفته پژوهش 96 #کارآفرینی #گزارش عملکرد #پژوهش تقاضامحور
12345