اخبار و رویدادها: اهمیت قابلیت های منحصر به فرد پردیس معدن آموزشی دانشگاه صنعتی شاهرود درسطح کشور

اهمیت قابلیت های منحصر به فرد پردیس معدن آموزشی دانشگاه صنعتی شاهرود درسطح کشور
دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶- ۱۵:۳۰:۴۸



پردیس معدن آموزشی دانشگاه صنعتی شاهرود با وجود داشتن قابلیت های ارزشمند میزبان اساتید و دانشجویان رشته زمین شناسی دانشگاه اصفهان بود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، اساتید و دانشجویان رشته زمین شناسی از دانشگاه  اصفهان با حضور در پردیس معدن آموزشی دانشگاه و منطقه عمومی اطراف آن از قابلیت های كم نظیر زمین شناسی  آن بازدید نمودند. به همین منظور كارشناس روابط عمومی دانشگاه در خلال همراهی با این تیم بازدید كننده به گفتگوی مختصری با یكی از اساتید دانشگاه اصفهان پرداخت.

IMG_0025

-با تشكر از وقتی كه در اختیار روابط عمومی دانشگاه قرار داده اید، لطفا خودتان رو معرفی بفرمایید؟

حسین وزیری هستم،  استاد تمام دانشگاه اصفهان با سابقه 27 سال فعالیت، كه هرساله جهت بازدید از قابلیت های پردیس معدن آموزشی دانشگاه صنعتی شاهرود این مسیر را به همراه دانشجویان زمین شناسی شاخه چینه شناسی و فسیل شناسی طی می كنیم.

IMG_0003

-در خصوص اهمیت علم چینه شناسی و زمین شناسی بفرمایید؟

علم زمین شناسی به واسطه اینكه مبنای بسیاری از كارهای مهندسی، زیرساخت ها و فعالیت هایی است كه در ارتباط با سد سازی و اكتشاف معادن و یا هر منبع زیرزمینی دیگری است، به عنوان یك علم پایه در سطح جهان از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است.

IMG_0016

-پردیس معدن آموزشی به واسطه چه قابلیت هایی سبب حضور شما و دانشجویانتان از اصفهان تا به اینجا شده است؟

با توجه به حوزه فعالیت و علاقه مندی خود از بسیاری مناطق ایران بازدید علمی داشته ام اما مناطقی به این زیبایی به لحاظ زمین شناسی را تاكنون یافت نكردم. این مجموعه ویژگی های ارزشمندی دارد كه یكی از آن ها توالی هایی است كه از حدود یك میلیارد سال گذشته تا 65 میلیون سال قبل را می توان در یك نما و یك جا طی مسافتی كوتاه دید.این قابلیت ها شاید در نقاط مختلف ایران و جهان دیده شود اما به صورت پراكنده بوده و باید بعد مسافتی زیادی را طی كنیم تا بتوانیم زمان های مختلف زمین شناسی را از نزدیك و در كنار هم لمس كنیم.همچنین از دیگر مزایای این مجموعه این است كه دانشجویان می توانند در فاصله زمانی كوتاهی به راحتی با قدم زدن توالی را از نزدیك ببینند و ساختار رسوبی متعددی را از لحاظ تكتونیكی و زمین شناسی ساختمانی و همچنین از لحاظ معادن به واسطه وجود معادن زغالسنگ بررسی نمایند.

-با وجود شناختی كه تاكنون از این مجموعه كسب كرده اید جایگاه پردیس معدن آموزشی را چطور ارزیابی می كنید؟

امكانات رفاهی موجود در این مجموعه، جاده آسفالتی آن، وجود معادن زغالسنگ در منطقه، تونلهای آموزشی و تست سایت آموزشی روشهای ژئوفیزیكی و توالی های چینه شناسی كم نظیر در یك وسعت كوچك، همگی فضایی را فراهم كرده كه با پیمودن مسیری كوتاه،علاقمندان اطلاعات زیادی را كسب نمایند و چه بهتر است كه این قابلیت ها به دانشگاه های دیگر جهت بهره مندی اطلاع رسانی گردد.

-پردیس معدن  آموزشی دانشگاه را به لحاظ بین المللی چطور می بینید؟

همكاران علاقه مند از كشورهای دیگر بارها و بارها از مناطق زمین شناسی ایران لذت برده اند و اعتقاد دارم این مجموعه با وجود قابلیت های ارزشمندی كه دارد می تواند جایگاه وسیعی در بین علاقه مندان این حوزه پیدا كند، البته این مهم مستلزم عزم دانشگاه در جهت تبلیغ و شناساندن بیشتر این مجموعه به اقصی نقاط جهان است.

12345