اخبار و رویدادها: جلسه هم انديشی پيرامون مديريت منابع آب با حضور مسئولين آب منطقه ای استان سمنان

جلسه هم انديشی پيرامون مديريت منابع آب با حضور مسئولين آب منطقه ای استان سمنان
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶- ۰۹:۵۸:۱۱



در خصوص اجراي مفاد تفاهم نامه ميان شركت سهامي آب منطقه ای استان سمنان و دانشگاه صنعتی شاهرود و هم انديشی پيرامون مديريت منابع آب در استان جلسه ای با حضور مسئولين شركت در دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، به منظور اجرای مفاد تفاهم نامه منعقد شده با شركت سهامی آب منطقه ای استان؛ به همت معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه، جلسه ای پیرامون موضوعات احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی، حضور بخش خصوصی در سرمایه گذاری طرح ها، توسعه و بهره برداری از آب های غیرمتعارف و استفاده از فناوری های نوین در استحصال و مصرف منابع آب و كاهش تلفات با حضور مدیر عامل شركت، كارشناسان، مدیران و معاون پژوهشی، مدیر ارتباط با صنعت و تعدادی از اعضای هیات علمی دانشكده های علوم زمین، معدن، نفت و ژئوفیزیك، كشاورزی، عمران و مكانیك دانشگاه در پیش از ظهر روز چهارشنبه 5 مهر ماه جاری در محل سالن اجتماعات معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه برگزار شد.

IMG_0005

دكتر علی دستفان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه با ارائه گزارشی از توانمندی های نرم افزاری و سخت افزاری دانشگاه به بیان مباحثی در خصوص عقد قراردادهای پژوهشی با شركتهای آب منطقه ای استانهای مختلف و عقد تفاهم نامه همكاری بین دانشگاه و شركت آب منطقه ای استان سمنان پرداخت. دستفان در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از ایجاد چنین نشستهایی برای بررسی و رفع مشكلات مبتلابه جامعه و ایجاد كمیته ای فعال در این خصوص برای پیگیری امور، با تاكید بر بحران آب در استان مشكل آب را مساله ای فرامنطقه ای و فرامرزی در كشور عنوان نمود كه باید با همكاری سازمانها و نهادهای مرتبط با بكارگیری نیروهای متخصص دانشگاهی به سرانجام برسد.

IMG_0027

در ادامه دكتر ایرج حیدریان رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شركت آب منطقه ای استان سمنان به برخی مشكلات موجود در این حوزه، كمبود منابع آبی در منطقه و كشور، راهكارهای استفاده بهینه از منابع و عدم توسعه در بخشهایی كه مصرف آب را به صورت سنتی افزایش می دهد اشاره كرد و به حمایت شركت را از تحقیقات دانش بنیان، طرحهای تحقیقاتی و پایان نامه های دانشجویی كه به حفظ منابع آبهای سطحی و زیرزمینی كمك می­كند، یاداور شد. وی در خصوص اثربخشی همراهی مردم در مصرف بهینه آب در حوزه های مختلف به بیان مشكلاتی در خصوص كمبود آب در برخی حوضه های آبریز پرداخت و خواستار همكاری جدی دانشگاهیان و افراد متخصص در زمینه آب در كمیته های علمی و شورای حفاظت از منابع آب گردید.

IMG_0053

در ادامه آقای مهندس صفایی به بیان توضیحاتی پیرامون طرح تعادل بخشی و احیا منابع آب زیرزمینی در قالب 15 پروژه با محورهای ارزیابی پهنه بندی كیفی، مخاطرات فرو نشست، استفاده از آبهای نا متعارف در تامین نیاز بخش های مختلف مصرف، تغذیه منابع آب زیر زمینی و آبخیزداری از طریق روشهای نو، شناسایی منابع آبهای زیر زمینی و تغذیه مصنوعی، حفر چاه های جدید در دشتهای استان، مدیریت منابع آب و كشاورزی پرداخت.

این جلسه با بیان دیدگاههای اعضای هیات علمی و بحث و تبادل نظر، هم اندیشی در خصوص موضوعات مطروحه در حوزه­های مدیریت و شناسایی منابع آب، نحوه مصرف و بهینه سازی آن در حوزه های كشاورزی و صنعت، بكارگیری فناوری های نوین در اكتشاف و مدیریت منابع و مصرف بهینه انرژی خاتمه یافت.

12345