اخبار و رویدادها: دكتر عرب امیری؛ پردیس معدن دانشگاه مجموعه ای بی نظیر است.

دكتر عرب امیری؛ پردیس معدن دانشگاه مجموعه ای بی نظیر است.
چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۶- ۱۴:۱۸:۱۸

دكتر عرب امیری؛ پردیس معدن دانشگاه مجموعه ای بی نظیر است.

دكتر عرب امیری رئیس دانشكده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیك دانشگاه صنعتی شاهرود رشته مهندسی معدن را رشته ای كاربردی و مجموعه آموزشی پردیس معدن دانشگاه را مجموعه ای بی نظیر دانست.

سال های سال از تاثیر علوم در عالم می گذرد و مدرسین به این نتیجه رسیده اند كه آن چیزی كه تدریس می شود باید ملموس باشد، به همین منظور یكی از مولفه های آموزش، آزمایشگاه ها یا فضاهایی است كه به آنچه تدریس می گردد نزدیك باشد. در همین راستا روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود به دنبال اهمیت این موضوع با دكتر علیرضا عرب امیری رئیس دانشكده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیك در باب مجموعه آموزشی مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیك این دانشگاه به بحث و گفتگو پرداخت.

دكتر عرب امیری؛ رشته مهندسی معدن را رشته ای كاربردی دانست.

دكتر عرب امیری با بیان اینكه این دانشكده در حال حاضر در گرایش های اكتشاف معدن، استخراج معدن، ژئوفیزیك (گرایشهای ژئومغناطیس، گرانی سنجی، ژئوالكتریك و لرزه نگاری)، فرآوری مواد معدنی، مكانیك سنگ و مهندسی نفت (اكتشاف نفت و حفاری منابع نفت) در مقاطع  مختلف تحصیلی از كارشناسی تا دكتری دانشجو می پذیرد؛ گفت: در زمان بحران تحریم نفت در كشور، مواد معدنی جزو سرمایه های قابل فروشی بودند كه توانستند به كشور در خروج از بحران كمك كنند. از این جهت رشته مهندسی معدن رشته ای كاربردی است و این دانشكده با قدمت 43 سال بزرگترین مركز آموزش عالی است كه در شمال شرق كشور مهندس معدن تربیت می نماید.

دكتر عرب امیری با بیان اینكه دانشگاه صنعتی شاهرود با داشتن پردیس معدن آموزشی در كشور یكتاست، افزود: این مجموعه آموزشی كه از سال 58 با مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی جهت مقاصد آموزشی به دانشگاه واگذار شده است، تا دی ماه سال 1365 فعالیتهای مبسوط آموزشی و پس از آن تا سال 90 به صورت ضرورت در آن انجام می­ شد. پس از سیلابهای 91 و 92 تا سال 94 به واسطه تخریب جدی راه های دسترسی به این مجموعه و عدم انجام تعمیر و نگهداری جدی آن به صورت نیمه متروك باقی ماند؛ كه خوشبختانه با همت و تدبیر رئیس محترم دانشگاه از تابستان سال 94 ترمیم، تعمیر، تكمیل و آسفالت جاده های دسترسی به آن مجموعه انجام شد. در این راستای با فراهم شدن جاده دسترسی،  اعضای هیات علمی و كارشناسان دانشكده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیك نیز تمامی فعالیت های تعمیر و تكمیل قسمت آموزشی (تونل­ها، تاسیسات و فضاهای آموزشی مربوط به آن مجموعه) را با همت و كوشش فراوان و با حمایتهای مسئولین محترم دانشگاه به انجام رساندند.

وی همچنین با تاكید بر اینكه مجموعه آموزشی پردیس معدن به طور مستقل در اختیار دانشگاه قرار دارد و یكی از چهار مجموعه معدنی آموزشی دنیاست، اذعان نمود: بسیاری از معدنكاران فعلی در كشور فارغ التحصیل این دانشگاه می باشند و تاكنون تمام فعالیت های معدنكاری اعم از طراحی، اكتشاف و استخراج ماده معدنی در این مجموعه توسط اعضای هیات علمی، كارشناسان و دانشجویان این دانشگاه انجام پذیرفته است. رئیس دانشكده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیك دانشگاه نزدیك كردن تئوری های آموزش دیده شده و بازار كار برای یك مهندس معدن را از جمله اهداف این مجموعه آموزشی عنوان نمود و گفت: بر اساس برخی نظریات ایران كشوری معدنی است و با وجود مواد خام معدنی متعدد، كشوری ثروتمند است.

 

ایشان مجموعه آموزشی پردیس معدن دانشگاه را مجموعه ای بی نظیر متشكل از پدیده های زیبای زمین شناختی و طبیعی و نیز فضاهای معدنی چشم نواز ساخت دست بشر توصیف نمود و خاطر نشان كرد: این مجموعه آنچه مربوط به اكتشاف و استخراج ماده معدنی است را در خود جای داده است. هیات علمی دانشكده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیك دانشگاه در این گفتگو به امكانات كنونی این مجموعه اشاره كرد و گفت: در حال حاضر این مجموعه دارای 2 تونل آموزشی با 250 متر طول، 2 گالری معدنی، یك كارگاه استخراج زغالسنگ با امكان استخراج به دو روش پلكانی معكوس و جبهه كار بلند، یك كلاس درس با تجهیزات مناسب سمعی و بصری، نمایشگاه ماكت های معدنی، سنگ و كانی، كلاس درس صحرایی (آلاچیق)، تاسیسات تهویه و هوای فشرده معدن، سیستم حمل و نقل ریلی و همچنین روشنایی معدن است.

فاصله دانشگاه های كارآفرین تا فضای كسب و كار حداقل است.

ایشان همچنین با بیان اینكه زیرساخت تشكیلاتی ویژه كارآفرینی در دانشگاه ایجاد شده است؛ به شعار دانشگاه و حركت به سوی دانشگاه كارآفرین اشاره كرد و ابراز امیدواری نمود: پردیس معدن آموزشی دانشگاه به جایی رسیده است كه هم اكنون بیش از 40 واحد درسی دانشگاهی را می توان در این مجموعه ارائه نمود و خوشبختانه فضا برای شكل گیری دانشگاهی كارآفرین نیز آماده است.

رئیس دانشكده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیك در ادامه این گفتگو با تاكید بر بازسازی این مجموعه، بیان داشت: بازسازی طوری انجام شده است كه فرآیند آموزش و بازدید علمی تفریحی برای بازدیدكنندگان از سنین 7 تا بیش از 70 سال فراهم باشد. بدین شكل كه شناخت سنگ های مختلف، فسیل ها، مواد معدنی، روش های مختلف معدنكاری، آشنایی با یك معدن واقعی به عنوان سخت ترین محیط كار بشر با بالاترین استانداردها به بازدیدكنندگان، دانشجویان و علاقه مندان به طبیعت و معدنكاری نشان داده شود. همچنین دو مجموعه تونل بی نظیر نگهداری چاشنی و دینامیت هم بعد از 33 سال در تابستان گذشته بازگشایی شد كه در حال حاضر مرمت شده است. ضمنا چهار الگوی مختلف آتشكاری برای آموزش مهندسین معدن در جبهه كارهای مختلف تونل های معدن طراحی و پیاده سازی شده است تا به شكل عملی فرایند آتشكاری در معدن آموزش داده شود.

وی با توجه به وابسته بودن رشته مهندسی معدن به گرایش های مختلف مهندسی و علوم، به آمادگی این دانشكده برای میزبانی بازدیدكنندگان غیر معدن از این مجموعه با همكاری معاونت فرهنگی دانشگاه اشاره كرد و افزود: در حال حاضر با آماده شدن مجدد پردیس معدن آموزشی دانشگاه واحدهای عملی پیش بینی شده در گرایش های مختلف مهندسی معدن با حضور در این مجموعه به دانشجویان دانشكده آموزش داده می شود و بسیاری از پروژه های عملی معدنی در سطوح كارشناسی ارشد و بعضا دكتری در این مجموعه تعریف و فرآیند برداشت داده ها در آن انجام می شود.

وی در پایان با اشاره به بازدید موسسات و سازمان های مختلف كشور از این مجموعه، به قابلیت های موجود در پردیس معدن آموزشی دانشگاه تاكید كرد و افزود: این موسسات خواهان برگزاری دوره های آموزشی، بازآموزی دوره های كارشناسی، كارگاه ها و كنفرانس های آموزشی در پردیس معدن آموزشی دانشگاه می باشند.

 

12345