اخبار و رویدادها: گفتگو با دکتر پرویز امیدی رئیس دانشکده علوم زمین دانشگاه

گفتگو با دکتر پرویز امیدی رئیس دانشکده علوم زمین دانشگاه
یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵- ۰۹:۳۷:۴۳

گفتگو با دکتر پرویز امیدی رئیس دانشکده علوم زمین دانشگاه

رئیس دانشکده علوم زمین دانشگاه صنعتی شاهرود، به بیان امکانات و توانمندی های پردیس معدن آموزشی دانشگاه و نقش آن در آموزش دانشجویان پرداخت.

دکتر پرویز امیدی رئیس دانشکده علوم زمین دانشگاه صنعتی شاهرود در گفت و گو با کارشناس روابط عمومی دانشگاه ضمن تاکید بر بهره مندی دو دانشکده علوم زمین و معدن، نفت و ژئوفیزیک دانشگاه از امکانات موجود در پردیس معدن آموزشی جهت آموزش دانشجویان این دو دانشکده، خاطر نشان کرد: این مجموعه غنی که ما آن را به عنوان دره دهملا می شناسیم و در نقشه های توپوگرافی به نام «کبود دره» معروف است در منطقه شمال روستای دهملا قرار گرفته است و تمامی امکانات لازم برای آموزش میدانی زمین شناسی، ژئوفیزیک، معدن و سایر علوم وابسته به زمین را دارا می باشد.

ff (1)1

 

دانشگاه با داشتن پردیس آموزشی معدن در سطح کشور منحصر به فرد است.

دکتر امیدی با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی شاهرود درگذشته با ایجاد اولین رشته کارشناسی مهندسی معدن در گرایش استخراج و بلافاصله رشته زمین شناسی به عنوان دومین رشته این مقطع در مجتمع آموزش عالی وقت شروع به فعالیت نموده است عنوان کرد: پردیس معدن آموزشی دانشگاه در گذشته معدن زغالسنگ فعال زیرنظر مجموعه معادن زغالسنگ بوده است که پس از  توقف استخراج جهت فعالیت آموزشی و بازدید دانشجویان رشته معدن و زمین شناسی در اختیار مجتمع آموزش عالی وقت شاهرود قرار گرفته است. وی با بیان اینکه این محل در 27 کیلومتری جنوب غرب شاهرود واقع شده است، افزود بهره مندی دانشگاه از این مجموعه در راستای آموزش دانشجویان دو دانشکده علوم زمین، معدن، نفت و ژئوفیزیک در سطح کشور منحصر به فرد است و اذعان نمود: این مجموعه آموزشی در سال های گذشته به صورت محدود مورد استفاده قرار می گرفت و به علت سیلاب چند سال پیش، تاسیسات رفاهی آن در حال تخریب بود که خوشبختانه با تلاش های مستمر و مجدانه جناب آقای  دکتر فاتح رئیس محترم دانشگاه و بهره مندی از حمایت خیرین، در طی سال 1394 تا 95 راه دسترسی آن بازسازی و آسفالت شد و تاسیسات آموزشی و رفاهی آن هم تعمیر و احیا گردیده است.

photo_2017-02-05_11-42-14

کبوددره در نیمه جنوبی البرز شرقی قرار دارد.

رئیس دانشکده علوم زمین دانشگاه با اشاره به تقسیم بندی زمین شناسی ایران، منطقه البرز را به لحاظ ساختاری به سه بخش البرز شرقی، البرز میانی و البرز غربی تقسیم نمود و گفت: واحد زمین ساخت - رسوبی البرز به صورت هلالی بوده که دریای مازندران در شمال آن و شهرهای اصلی استان سمنان از جمله شاهرود در دامنه جنوبی البرز شرقی واقع شده اند. وی همچنین به دسترسی استان سمنان به دو منطقه زمین شناسی مهم ایران یعنی ایران مرکزی و البرز اشاره کرد و تاکید کرد که شاهرود در این خصوص از امتیاز بالاتری برخوردار است، زیرا به منطقه کپه داغ نیز نزدیک بوده و دسترسی آسان تری نسبت به سایر شهر های استان دارد.

photo_2017-02-05_11-42-07

photo_2017-02-05_11-41-59وجود پدیده های متنوع زمین شناسی در کبوددره

ایشان وجود پدیده های زمین شناسی متنوع با جنبه های آموزشی از جمله انواع ساخت های رسوبی، چین خوردگی ها و گسل ها و به ویژه رخنمون یافتن سازندهای پالئوزوئیک و مزوزوئیک در  کبوددره را  از مواردی دانست که سبب اهمیت این دره به لحاظ زمین شناسی گردیده است. به همین مناسبت، علاوه بر دانشجویان دانشکده علوم زمین و معدن، نفت و ژئوفیزیک دانشجویان زمین شناسی سایر دانشگاهها به ویژه تهران و اصفهان به همراه اساتید خود هرساله از آن بازدید می نمایند.

IMG_0053[1]

 

سازند زغالسنگ شمشک یک قابلیت منحصر به فرد اقتصادی پردیس آموزشی معدن دانشگاه

به گفته دکتر امیدی دانشجویان رشته زمین شناسی می توانند در کبوددره از قدیمی ترین و جدیدترین سازند ها را مشاهده و برداشت نمایند. این سازند ها شامل بایندر، سلطانیه، باروت، زایگون، لالون، میلا، لشکرک، قلی، جیرود، الیکا، شمشک، دلیچای و لار می باشند. سازند شمشک نیز که یکی از سازندهای زغالدار معروف ایران است که در کل البرز از جمله البرز شرقی و کبوددره گسترش دارد و وجود آن در این دره زمینه های آموزشی منحصر به فردی را برای شناسایی این سازند زغالدار و نحوه استخراج آن فراهم نموده است. و به همین دلیل است که کبوددره را یکی از بهترین مناطق جهت مطالعه البرز در بازه زمانی دوران اول و دوم زمین شناسی می شناسیم.

وی با بیان اینکه استان سمنان برای شناخت بخش اعظم زمین شناسی ایران بسیار مناسب می باشد و در شاهرود دسترسی به البرز شرقی، ایران مرکزی و کپه داغ آسان تر است به قابلیت های زیاد زمین گردشگری کبوددره اشاره کرد و گفت: صنعت زمین گردشگری یکی از زیرشاخه های اکوتوریسم و طبیعت گردی است که از تلفیق علوم زمین با صنعت گردشگری به وجود می آید، در این شاخه پدیده های مختلفی از جمله غارها، آثار آتش فشان ها، لایه ها و طبقات سنگی، سنگ ها و کانی های زیبا و کمیاب، فسیل ها، خلیج ها، حفره ها و گودال های موجود در زمین های کارست، پرتگاه ها، کویرها، چشمه ها (به ویژه چشمه های تراورتن ساز)، آبشارها، آب های سرد و گرم معدنی، گل فشان ها، ساختارهای زمین شناسی الگو مثل چین ها و گسل ها مورد توجه و هدف گردشگران زمین شناسی می باشد. و با توجه به تنوع زمین شناسی این دره و وجود معدن آموزشی در پردیس طرح پیشنهادی در خصوص معرفی شاهرود به عنوان منطقه زمین گردشگری (Geotourism)  و پارک زمین گردشگری (Geopark) این دره در دست پیگیری است.

دکتر امیدی ضمن بیان اینکه هر منطقه ویژگی های زمین شناسی خاص خود را دارد افزود:  برای مطالعات زمین شناسی منطقه ای مانند البرز وجود دره های عرضی بسیار مهم و کلیدی است که مسیرهای طبیعی پیمایش را در اختیار زمین شناسان قرار میدهد و کبوددره یکی از زیباترین آنها است که برای شناخت زمین شناسی البرز به ویژه چینه شناسی دوران اول و دوم از اهمیت بالایی برخوردار است و دانشجویان بیشتر مطالعات خود را می توانند در رخنمون های کنار جاده انجام دهند.

پردیس معدن آموزشی (کبوددره) بخشی از دانشکده های علوم زمین و معدن، نفت و ژئوفیزیک

دکتر امیدی کبوددره را که دارای ویژگی های زمین شناسی خاص و امکانات آموزشی برای دانشکده های علوم زمین و معدن، نفت و ژئوفیزیک است را به عنوان بخشی از دو این دانشکده عنوان کرد و گفت: جاده این مجموعه خوشبختانه به همت رئیس دانشگاه آسفالت گردیده و نزدیکی به دانشگاه، عدم نیاز به دریافت مجوز برای حضور، وجود امکانات رفاهی، سالن همایش و وجود امنیت بالا به ویژه برای دانشجویان دختر که بیش از نیمی از دانشجویان را تشکیل می دهند از جمله مزایای این دره نسبت به دره های مشابه عنوان کرد.

تاسیس و ساخت آب خوان مصنوعی

به گفته دکتر امیدی طرح ایجاد آب خوان مصنوعی در این مکان  برای اولین بار در کشور توسط یکی از اساتید صاحب نظر دانشکده علوم زمین (جناب آقای دکتر کرمی) پیشنهاد و تصویب شده و مراحل اجرا را طی می کند. وی اظهار داشت که با اجرای این طرح ضمن تامین بخشی از آب شرب در تاسیسات رفاهی، جنبه های آموزشی و زمین گردشگری سایت را دو چندان خواهد کرد.

f07

f05

در پایان رئیس دانشکده علوم زمین زحمات طاقت فرسای آقای دکتر فاتح ریاست محترم دانشگاه را در احیای این مجموعه علمی، آموزشی و فرهنگی شایسته تقدیر دانست و اشاره نمود که این اقدام ارزشمند در نگاه اول خدمت علمی بزرگی به مجموعه دانشجویان زمین شناسی و معدن است. همچنین سایر دانشجویان دانشگاه در مناسبتهای مختلف فرهنگی-ورزشی، کارکنان دانشگاه و حتی دانش آموزان سطح شهرستان شاهرود می توانند در این مجموعه حضور یافته و از مناظر طبیعی بسیار زیبای آن بهره مند شوند. 

 

 

 

12345