اخبار و رویدادها: دومین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت ایران

دومین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت ایران
چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵- ۱۰:۲۳:۳۲

دومین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت ایران

دومین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت به همت انجمن علمی ژئومکانیک نفت ایران و با همکاری مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن اروپایی مهندسین و محققین علوم زمین (EAGE) آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل از دکتر احمد رمضان زاده رییس هیات مدیره انجمن ژئومکانیک نفت ایران و رییس کنفرانس دومین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت به همت انجمن علمی ژئومکانیک نفت ایران و با همکاری مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن اروپایی مهندسین و محققین علوم زمین (EAGE)،در محل مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت در تهران آغاز گردید. 

naft (33)

شعارکنفرانس: کاهش مخاطرات اکتشاف و تولید

این کنفرانس که با شعار کاهش مخاطرات اکتشاف و تولید، با حمایت معنوی وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران و نیز تعدادی از شرکت­های تابعه از جمله شرکت نفت و گاز پارس، شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، شرکت نفت فلات قاره، پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز، ستاد توسعه فناوری و نوآوری نفت و گاز و زغال‌سنگ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نیز دانشگاههای صنعتی امیرکبیر، صنعت نفت، صنعتی اصفهان و صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی؛ از پنجم بهمن ماه جاری آغاز گردید و به مدت 3 روز ادامه خواهد داشت.

naft (19)

در مراسم افتتاحیه کنفرانس دکتر احمد رمضان زاده رییس هیات مدیره انجمن ژئومکانیک نفت ایران و رییس کنفرانس، دکتر مجید نیکخواه دبیر علمی کنفرانس و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود،  مهندس سید صالح هندی مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران؛ دکتر محمد مهدی فاتح ریاست دانشگاه صنعتی شاهرود؛Dr Jorg Herwanger عضو هیات مدیره EAGE و  مهندس ابراهیم علوی طالقانی ریاست پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران سخنرانی کردند.

naft (21)

در روز اول این کنفرانس محققین برجسته ژئومکانیک نفت ایران و جهان، سه سخنران کلیدی از کشور آلمان، نروژ و هلند آخرین یافته ها و دستاوردهای خود را به اشتراک گذاشتند. در روز دوم سه سخنران کلیدی دیگر از ایران، انگلستان و هلند به ارایه سخنرانی خواهند پرداخت. این محققین از شرکت MP Geomechanics (Germany), CGG (Netherlands), DONG Engery (Denmark), Rockfield (England), و مراکز تحقیقاتی-دانشگاهی NTNU (Norway), NGI (Norway), و دانشگاه صنعتی شریف می باشند.

naft (28)

این کنفرانس تحقق اهداف ذیل را دنبال می­کند:

  • زمینه­ سازی و کمک به پیشبرد برنامه­ های کلان وزارت نفت در زمینه تولید صیانتی و نیز تبیین نقش ژئومکانیک نفت در افزایش بهره ­وری از میادین و کاهش مخاطرات اکتشاف و تولید نفت و گاز
  • استفاده از آخرین نتایج تحقیقات و مطالعات مراکز پژوهشی و دانشگاهی و تلفیق آن با دستاوردهای تجربی دست‌ اندرکاران صنعت نفت جهت تبیین ضرورت توجه به انجام مطالعات ژئومکانیک میادین هیدروکربوری کشور
  • ثبت تجربیات و مستندسازی پژوهش­ها، مطالعات طراحی و اقدامات اجرایی در کاربردهای مختلف مطالعات ژئومکانیک
  • شناسایی و معرفی توان علمی، فنی و اجرایی متخصصین، کارشناسان، پژوهشگران فعال در حوزه انجام مطالعات ژئومکانیک
  • افزایش سطح دانش و دانش فنی مرتبط با مدلسازی‌های ژئومکانیکی
  • ایجاد بستری مناسب برای هم‌اندیشی مسئولین و دست‌اندرکاران مرتبط با موضوع
  • و در نهایت، جلب توجه بیشتر دولت مردان و متولیان امر نسبت به ضرورت و اهمیت مطالعات ژئومکانیک میادین هیدروکربوری و نیز توانمندی‌های بالقوه و بالفعل کشور در این زمینه

در بازه زمانی پذیرش مقالات، 120 مقاله توسط دبیرخانه کنفرانس دریافت شد. کمیته علمی و داوران متشکل از اعضای هیئت‌ علمی از 14 دانشگاه و پژوهشگران و صنعتگران صاحب‌ نام ایرانی داخل و خارج از کشور، با دقت قابل‌ توجهی فرایند ارزیابی و داوری مقالات را انجام داده و درنهایت تعداد 102 مقاله را جهت ارائه در کنفرانس در اولویت و مورد پذیرش قرار دادند. از این تعداد، 49 مقاله به‌صورت شفاهی و 53 مقاله به‌صورت پوستر ارائه می‌شوند. اعضاء شورای سیاست‌گذاری، کمیته علمی و داوران از برجسته‌ترین اساتید، مدیران و پژوهشگران مرتبط با ژئومکانیک نفت بوده که این رویداد علمی از راهنمایی‌ها، همفکری و نظرات آن‌ها بهره‌مند شده است.

برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی سخنرانی‌های کلیدی علمی و کاربردی توسط متخصصان صاحب‌نام و باتجربه بین‌المللی ایرانی و خارجی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ارزشمند و ارائه سخنرانی‌های مقالات برگزیده و مقالات پوستری و همچنین برگزاری نمایشگاه جانبی ازجمله برنامه‌های برگزارکنندگان دومین کنفرانس ملّی ژئومکانیک نفت ایران است. به‌علاوه پانل‌ها و نشست‌های تخصصی توسط کارشناسان و مدیران بخش های مختلف صنعت نفت شامل مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت، مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت و شرکت نفت و گاز پارس برنامه‌ریزی‌شده است که در آن‌ها اساتید و متخصصان صنایع دیدگاه‌ها و ایده‌های خود را ارائه و در فضای مناسب تجارب خود را تبادل نمایند.

12345