اخبار و رویدادها: نشست خبری سی و ششمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای کشور

نشست خبری سی و ششمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای کشور
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵- ۰۸:۴۸:۰۹



به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، نشست خبری سی و ششمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای کشور روز دوشنبه 15 آذر ماه جاری در محل سالن اجتماعات کوثر این دانشگاه برگزار گردید.

علی دستفان معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی شاهرود در نشست خبری با خبرنگاران از برگزاری سی و ششمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای کشور در دانشگاه صنعتی شاهرود خبر داد و گفت: این نمایشگاه از بیستم لغایت بیست و چهارم آذرماه در پردیس دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار و همزمان با برگزاری این نمایشگاه از چهار دستاورد جدید در صنعت هسته ای کشور رونمایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه فعالیت هایی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور ما بر روی برخی از صنایع از جمله صنایع هسته ای، نظامی، ماهواره ای و ... انجام گرفته در راستای رفع وابستگی از دیگر کشورها بوده است اظهار کرد: در به ثمر رساندن این فعالیت ها ایثارگری های زیادی انجام شد و تعدادی از نخبگان علمی و دانشگاهی ما به صورت داوطلبانه و غالبا به صورت نیمه پنهان شروع به فعالیت کردند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی شاهرود با بیان اینکه تمامی این فعالیت ها در راستای بومی سازی صنایع پیشرفته و مورد نیاز کشور انجام شد افزود: یکی از مهم ترین صنایع بحث فناوری هسته ای و کاربردهای این صنعت در نیروگاه های تولید برق، نظامی، صنعتی، کشاورزی، کاربردهای پزشکی و ... است.

دستفان با بیان اینکه نیروگاه های هسته ای نسبت به نیروگاه های سوخت فسیلی سرمایه گذاری اولیه بیشتری را می طلبد بیان کرد: در زمان بهره برداری و استفاده از برق نیروگاه های هسته ای نسبت به نیروگاه های سوخت فسیلی به صرفه تر و ارزانتر هستند.

وی با اشاره به راه اندازی اولین نیروگاه هسته ای در بوشهر تصریح کرد: سوخت فسیلی همیشگی نیست و منابع آن نیز روزی به انتها خواهد رسید و در آن روز کشورهایی که از نظر هسته ای توانسته اند گامی برداشته و خود را به مرحله ای برسانند از سایر کشورها جلوتر خواهد بود.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی شاهرود با بیان اینکه نمایش ملموس دستاوردهای هسته ای برای دانشجویان، دانش آموزان و سایر مردم از اهداف برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت هسته ای در دانشگاه های بزرگ و مطرح کشور است، افزود: اطلاع رسانی افکار عمومی جامعه از واقعیت هایی که وجود دارد یکی از اهداف برپایی این نمایشگاه است. زیرا زمانی که این اطلاعات به مردم برسد در ایستادگی مردم تاثیر گذاشته و کمتر تحت تاثیر تبلیغات منفی و شایعات بدخواهان و دشمنان انقلاب اسلامی قرار خواهند گرفت.

علی دستفان تقویت خودباوری و غرور ملی با مشاهده عینی دستاوردهای هسته ای را از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه تخصصی عنوان و اظهار کرد: معرفی کاربردهای جانبی صنعت هسته ای به ویژه در کشاورزی و پزشکی، ایجاد علاقه مندی و جذب کارشناسان، محققان و متخصصان دانشگاهی و رفع ابهام در زمینه فعالیت های هسته ای هم از لحاظ ایمنی و زیست محیطی و هم از لحاظ سیاسی جهت خنثی سازی تبلیغات منفی دشمنان از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته ای کشور در دانشگاه صنعتی شاهرود است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی شاهرود نو بودن این صنعت در داخل کشور و عدم آگاهی مناسب نسبت به آن، حتی در سطح متخصصان و دانشگاهیان را از جمله اهداف ضرورت های برگزاری مجموعه نمایشگاه های هسته عنوان کرد و گفت: محدود بودن فضای اطلاع رسانی در رابطه با جزئیات صنعت هسته ای در دنیا، ارائه دستاوردها به صورت عینی جهت رفع ابهام افکار عمومی داخلی به جای سخنرانی ها و تبلیغات رسانه ای و بومی بودن این دستاوردها به ویژه در بخش چرخه سوخت و آب سنگین از دیگر ضرورت های برگزاری مجموعه نمایشگاه های هسته ای است.

دستفان محق بودن مردم به جهت حمایت های گسترده و همه جانبه از دستیابی به این دانش ارزشمند به عنوان مهم ترین عامل ایستادگی و موفقیت در برابر فشارهای سیاسی خارجی را از دیگر ضرورت های برگزاری مجموعه نمایشگاه هسته ای برشمرد.

وی در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه این نمایشگاه در سه بخش شامل چرخه سوخت، نیروگاه و کاربردهای جانبی صنعت هسته ای تشکیل شده است افزود: در بخش چرخه سوخت نمایشگاه به مرود تولید اجمالی چرخه سوخت، اکتشاف و استخراج، تولید کیک زرد، فراوری اورانیوم، غنی سازی اورانیوم، تولید زیرکونیوم و آلیاژهای نوین، تولید قرص و مجتمع های سوخت، پسمانداری و مجتمع آب سنگین اراک پرداخته شده است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی شاهرود بیان کرد: بخش دوم این نمایشگاه به مسائل مربوط به نیروگاه اتمی بوشهر فارغ از آنچه تا کنون شنیده ایم پرداخته است چرا که تا کنون نیروگاه اتمی بوشهر در رابطه با صرفه جویی در مصرف برق شناخته می شود اما ابعاد دیگر این نیروگاه و صرفه جویی در مصرف سوخت، جلوگیری از انتشار آلایندگی های زیست محیطی و ... از مسائلی است که تا کنون به آن پرداخته نشده است.

دستفان اذعان کرد: در بخش سوم این نمایشگاه که مربوط به کاربردهای جانبی صنعت هسته ای است، کاربرد صنعت هسته ای در صنایع مختلف پزشکی، پژوهشکده های کشاورزی، پژوهشکده های کاربرد پرتوها، پژوهشکده لیزر و اپتیک و مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور بررسی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه حدود 400 عدد اقلام نمایشگاهی برای بازدید کنندگان به نمایش گذاشته خواهد شد عنوان کرد: در بخش چرخه سوخت و نیروگاه 225 قطعه و در بخش کاربردهای جانبی صنعت هسته ای 175 قطعه برای بازدید کنندگان به نمایش گذارده خواهد شد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی شاهرود بیان کرد: نمایش ماشین سانترفیوژ به صورت برش خورده و یک ماشین سانترفیوژ دیگر در حال کار و پنج ماکت بزرگ از نیروگاه اتمی بوشهر، پسمانداری، چرخه سوختت هسته ای، آبشار سانترفیوژ و مجتمع سوخت از دیگر اقلام نمایشگاهی دستاوردهای صنعت هسته ای کشور در شاهرود است.

نمایشگاه تخصصی دستاورد هسته ای ۲۰لغایت ۲۴ آذرماه از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۲ و بعدازظهر از ساعت ۱۴ الی ۱۷ به روی علاقمندان گشوده خواهد شد.

 

 

12345