اخبار و رویدادها: عدم سیاستگذاری صحیح در تولید تا عرضه مشکل صنعت زغالسنگ ایران است

عدم سیاستگذاری صحیح در تولید تا عرضه مشکل صنعت زغالسنگ ایران است
چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۵- ۱۱:۲۳:۳۱

عدم سیاستگذاری صحیح در تولید تا عرضه مشکل صنعت زغالسنگ ایران است

رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان گفت: عدم سیاستگذاری صحیح در تولید تا عرضه بزرگترین مشکل صنعت زغالسنگ ایران محسوب می شود که این مهم نیازمند حمایت بیشتر مسئولان است.

به گزارش  روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، اسماعیل جلالی عصر سه شنبه در خلال میزگرد بررسی مشکلات صنعت زغالسنگ ایران به میزبانی این دانشگاه، ضمن اشاره به مشکلات قانونی، راهبردی و مدیریتی زغالسنگ در کشور، بیان داشت: امروز صنعت زغالسنگ با عدم وجود قوانین صیانتی متاسفانه دچار مشکلاتی از قبیل عدم تدوین برنامه، طرح ها و پروژه های سطح کلان کشوری، عدم شفافیت و کفایت قانون به ویژه اجرای صحیح آن و عدم خصوصی سازی معادن به صورت واقعی است.

وی افزود: معادن زغالسنگ متاسفانه امروز با مشکلاتی مانند برخورد سلیقه ای برخی مسئولان و سیاستمداران، عدم سیاست گذاری درست از حلقه تولید تا زنجیره مصرف، عدم وجود مرجع سیاستگذاری و اجرایی در سطح وزارتخانه صنعت، معدن تجارت برای بخش معدن و ضعف سازمان ها، صنوف، تشکل ها و سمن های فعال در حوزه معدن دست و پنجه نرم می کند که امیدواریم این مشکلات برطرف شود.

گریز نیروی کار از معادن کشور

رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان درباره مشکلات معادن زغالسنگ با نیروی کار انسانی نیز، توضیح داد: امروز صنعت زغالسنگ دچار شرایطی شده که نیروی انسانی از آن در گریز است و به دلیل فقر تکنسین ها و افزایش دانشجویان دکترا این امر تشدید شده است.

جلالی درباره دیگر مشکلات این بخش در صنعت زغالسنگ، گفت: تورم نیروی انسانی، وجود نیروهای سربار با تعداد قابل توجه در بخش معدن و به کارگیری نیروهای غیر متخصص در حوزه های فعالیت معدنی در کنار عدم تناسب کمی برون داد دانشگاه یا تقاضای جامعه معدن کاران از جمله دیگر مشکلات بخش های مرتبط به تامین و به کار گیری نیروهای انسانی در معادن زغالسنگ ایران است.

وی افزود: در سال های اخیر و با وجود رکود اوایل دهه ۹۰حاکم بر جامعه زغالسنگ، این مشکلات در غالب واحدهای معدنی مشترک است و تشکیل یک کارگروه همفکری به مثابه الگویی به مثابه اتاق فکر در زمینه معدن و زغالسنگ با حضور اساتید و کارشناسان این حوزه می تواند موثر باشد.

نبود فناوری جدید دیگر مشکل زغالسنگ کشور است

رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان درباره دیگر مشکلات بخش زغالسنگ کشور، به مقوله نبود فناوری های نوین در این صنعت اشاره کرد و گفت: کمبود سرمایه لازم برای تجهیزات اکتشاف در کنار کمبود تجهیزات با فناوری بالا برای پردازش داده ها از جمله اشکالات بخش زغالسنگ در این مقوله هستند.

جلالی افزود: عدم دسترسی به نرم افزارهای مدل ساز و تحلیل گر، عدم استفاده از ماشین آلات پیشرفته در حفاری و استخراج زغالسنگ، استفاده از سیستم های نامناسب برای نگهداری معادن، عدم استفاده تجهیزات ایمنی و تهویه معادن با تکنولوژی روز و استفاده از روش های ثقلی و فلوتاسیون سنتی در مقوله زغالسنگ از دیگر مشکلات نبود فناوری در این بخش است.

وی افزود: ارتقای سطح سازمانی بخش معدن در بدنه دولت و تقویت سازمان ها، واحدها، صنوف و ... فعال در زمینه معدن می تواند در زمره راهکارهای رفع این مشکلات در بخش زغالسنگ باشند.

معادن زغالسنگ نیازمند اصلاح و جانمایی

رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان همچنین درباره راهکارهای برون رفت از مشکلات زغالسنگ در کشور، گفت: برنامه ریزی برای استفاده از زغالسنگ در تولید انرژی های پاک در کنار موضوعاتی مانند اصلاح و جانمایی معادن، ایجاد شرکت های تعاونی و شبه تعاونی، کاهش تصدی گری و برون سپاری فعالیت ها به مجموعه های تخصصی و واردات برنامه ریزی شده کک و زغالسنگ در زمره راهکارهای برون رفت از مشکلات معدن زغالسنگ در سراسر کشور است.

جلالی بیان داشت: همچنین می توان با توسعه موارد مصرف زغالسنگ به برخی مشکلات این صنعت پایان داد چرا که امروز از این ماده بالغ بر ۱۲۰نوع محصول می توان تولید کرد که ارزش افزوده بالا نخستین فایده این مهم در زمینه توسعه کاربردهای زغالسنگ محسوب می شود همچنین در زمینه زغالسنگ می توان به تربیت نیروی انسانی متخصص و تغییر در سختار نظام آموزشی فعالیت داشت تا  مشکلات بخش زغالسنگ کشور به زودی برطرف شود.

وی درباره مشکلات مرتبط با طبیعت و پیدایش کانسارهای زغال سنگ ایران، افزود: ضخامت کم لایه های زغالی، یکنواخت نبودن لایه ها، شیب دار بودن لایه های زغال در اثر حفاری و افزایش عمق معدن، جانمایی در مناطق دارای پوشش جنگلی و در نتیجه تخریب محیط زیست، برخورد با آب های زیر زمینی در اعماق متوسط و بالا و ناکافی بودن ذخایر زغالسنگ برای توسعه معادن بسیار بزرگ از جمله مشکلات مرتبط با طبیعت و پیدایش کانسارهای زغالسنگ ایران هستند.

 

12345