اخبار و رویدادها: آئین بزرگداشت خیام نیشابوری در دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد

آئین بزرگداشت خیام نیشابوری در دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد
سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵- ۱۵:۵۸:۰۹



آئین بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری با حضور دانشگاهیان در دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، آئین بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری به همت دانشکده ریاضی و با همکاری روابط عمومی در آستانه بیست و هشتم اردیبهشت با حضور رییس دانشگاه دکتر محمد مهدی فاتح، دانشجویان رشته ریاضی و اعضای هیات علمی  این دانشکده در تالار اجتماعات دانشکده معدن دانشگاه برگزار شد.

در آغاز این مراسم رییس دانشگاه با بیان ضرورت بزرگداشت مفاخر علمی کشور ولزوم آشنا شدن نسل جوان با این سرمایه های معنوی از مدیریت روابط عمومی و دانشکده علوم ریاضی برای برگزاری این مراسم تشکر کرد

سیدفرخ فروهنده عضو هیات علمی دانشکده ریاضی در این آئین ضمن گرامیداشت یاد عمر خیام نیشابوری گفت: فقری دامنگیر جامعه دانشگاهی این سرزمین در رابطه با شناخت این بزرگان وجود دارد.

فروهنده تصریح کرد: ما از تاریخ کم بهره هستیم و کسی که از تاریخ بی بهره باشد مثل یک موجود دچار نسیان است و باید حل این مشکل را از دانشگاه آغاز کنیم.

وی تصریح کرد: کسی که می خواهد در رابطه با بزرگان و مشاهیر صحبت کند باید تمام آثار آن شخص را خوانده باشد.

عضو هیات علمی دانشکده ریاضی با اشاره به نوشتن شعر سعدی در سردرب سازمان ملل افزود: عظمت معنا و گیرایی شعر سعدی تا آن حد است که ملل دیگر بدون آنکه فارسی بدانند این شعر را ستایش می کنند.

فروهنده گفت: آنچه از مستندات تاریخ دیده می شود نژاد ایرانی طی 15 قرن گذشته دائما مورد تهاجم کشورهای بیگانه بوده و یکی از نمودهای فرهنگی این است که بزرگان ملت را خوار و خفیف کنند.

دکتر نوید فیروزی با اشاره به زندگینامه خیام نیشابوری افزود:عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری از شعرا، حکما، فیلسوفان، ریاضی دانان و منجمان بزرگ ایرانی در قرن پنجم هجری است که در نیشابور متولد گردیده است

شهر تاریخی نیشابور که روزگارانی را به ویژه در زمان حمله مغول‌ها به ایران از رونق و عمران و آبادانی بسیاری برخوردار بوده، بزرگان و مشایخ بسیاری را در دامان خویش پرورش داده است. خیام که یکی از ده‌ها دانشمند برخاسته از این شهر است، در زمان سلطان جلال الدین ملکشاه سلجوقی، به همراه گروهی از دانشمندان به اصلاح تقویم پرداخت که به تقویم جلالی شهرت یافت. او به همراهی گروهی از منجمان رصدخانه ای تأسیس کرد که تا سال وفات ملکشاه دوام داشت.

وی دنباله رو خط فکری و مشی علمی بوعلی سینا بود و برای علم اندوزی و انجام فعالیت های ادبی و فرهنگی خود به حجاز و مصر و سمرقند، اصفهان، بلخ، هرات و... سفر کرد. خیام نیشابوری درباره اعداد و حل کردن مسائل ریاضی و اشکال هندسی مطالب جدید و نویی را عرضه داشته است.

ادیبان و شاعران معاصر و قرن‌های بعد از حیات وی خیام را بزرگ شاعر رباعی سرای زبان فارسی می دانند و البته چنین نیز هست؛ چراکه رباعیات خیام در اوج معنا و مملو از مفاهیم و نکات حکیمانه است. رباعیات خیام باب طبع آزاد اندیشان و متفکرانی از ایران و جهان بوده و به همین دلیل دیوان اشعار رباعیات این شاعر بلند آوازه ایرانی به بیش از ده زبان زنده و مرسوم دنیا ترجمه و چاپ گردیده است. اما خیام در دوران حیات خویش به یک ریاضی دان و منسجم بیشتر آشنا بوده تا شاعر و شهرت شاعرانگی وی بعدها به دست آمد

12345