اخبار و رویدادها: دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شاهرود از رساله دکتری خود دفاع کرد

دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شاهرود از رساله دکتری خود دفاع کرد
شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴- ۱۵:۵۶:۴۱



فرنوش باسلیقه دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شاهرود از رساله دکتری خود با عنوان « تحلیل مقطع مرکب شاتکریت و فولاد در هنگام تغییرات در مسیر تونل و تحلیل قابلیت اعتماد » دفاع کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، جلسه دفاع رساله دکتری فرنوش باسلیقه دانشجوی مهندسی عمران این دانشگاه، با حضور دکتر علی کیهانی  به عنوان استاد راهنما و جمعی از اساتید و دانشجویان در سالن جلسات دانشکده عمران برگزار شد.

باسلیقه در دفاع از رساله دکتری خود گفت: یکی از مسائل مهم در نگهداری موقت تونل، اطمینان از کارآیی نگهداری موقت در اثر بارهای اعمالی است. از آنجا که روش‌های تجربی و عددی متعددی در زمینه طراحی نگهداری موقت وجود دارد، با این حال در اجرای این سازه، عدم قطعیت‌های متعددی در متغیرهای تصادفی تأثیرگذار در طراحی به وجود خواهد آمد که از جمله این متغیرهای تصادفی می توان به میزان ضخامت شاتکریت اجرا شده و فواصل پروفیل‌های فولادی از یکدیگر در سیستم‌های مرکب شاتکریت و پروفیل‌های فولادی اشاره نمود.

وی اضافه کرد: از آنجا که مطالعات محدودی در زمینه قابلیت اعتماد سازه‌های نگهداری موقت تونل انجام شده و در اکثر این تحقیقات بیشتر مسائل مربوط به مکانیک سنگ، مورد مطالعه قرار گرفته است، ولی تاکنون مطالعات در زمینه تأثیر عوامل اجرا بر روی این سازه مورد مطالعه نبوده است. لذا در این تحقیق، ایشان با استفاده از اطلاعات واقعی اجرا شده در زمینه اجرای ضخامت شاتکریت و فواصل پرفیل‌های فولادی از یکدیگر برای یک پروژه اجرا شده در ایران، نسبت به تأثیر این عوامل در طراحی پرداخته‌اند.

این دانشجوی رشته عمران ادامه داد: در این راستا، ابتدا با توجه به داده‌های واقعی، نسبت به برازش بهترین تابع چگالی احتمال این دو متغیر تصادفی، اقدام شد. سپس با استفاده از این توابع توزیع، نسبت به تولید نمونه‌ها با تعداد زیاد از این متغیرهای تصادفی اقدام گردید، و براساس اطلاعات شبیه سازی شده، قابلیت اعتماد سازه اجرا شده مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه حاکی از این بود که ریسک خرابی این سازه با احتمال 31 درصد برای این پروژه خواهد بود.

در ادامه این تحقیق با توجه به پارامترهای توابع توزیع به دست آمده، نسبت به ارزیابی آخرین روش‌های طراحی این سیستم، اقدام شد ونشان داده شد که این روش طراحی نیز به دلیل مسائل اجرا، دارای شاخص قابلیت اعتماد پایینی در طراحی، خواهد بود. لذا در انتهای این تحقیق، ضرایب اطمینان مناسب طراحی با پذیرش ریسک‌های مختلف پیشنهاد شده که می تواند مورد توجه طراحان این سیستم قرار گیرد.

12345