اخبار و رویدادها: حضرت زینب پرستار حفظ ارزش ها و اسوه مقاومت در برابر سختی هاست

حضرت زینب پرستار حفظ ارزش ها و اسوه مقاومت در برابر سختی هاست
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴- ۱۴:۲۳:۰۸



حضرت زینب(س) پرستار و الگوی عفت، حجاب، پاکدامنی و اسوه صبر و مقاومت در برابر مصائب و سختی هاست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، یکی از روش های حضرت زینب(س) پرستاری و دست گیری از حال بیماران و درماندگان بود. اتفاقات سختی که در طول حیات سراسر مرارت بار ایشان رخ داد، همچون بیماری مادر بزرگوارشان، ضربت خوردن پدر، مسمومیت برادر و بالاخره حادثه بزرگ کربلا، زینب (س) را به عنوان الگوی پرستاران معرفی کرد و سالروز ولادتش، به عنوان روز پرستار برگزیده شد.

ایشان علاوه بر پرستاری و مراقبت از حضرت امام سجاد (ع) که در روز عاشورا به شدت بیمار بود، تقویت روحیه مجروحان و خانواده شهیدان، رسیدگی به بازماندگان و کمک به اطفال را نیز بر عهده داشت و این ها کوچکترین مسئولیت حضرت زینب (س) بود .

با وجود این که می دانیم پرستاری یک وظیفه سنگین و ارزشمندی است اما وظیفه حضرت زینب (س) تنها پرستاری از بیماران و اطفال و... نبود بلکه وظیفه اصلی یا به عبارتی پرستاری اصلی حضرت زینب همان نهضت خونین کربلا بود ، که اگر نبود زینب، خون سالار شهیدان و یاران باوفای ایشان پایمال می شد.

 

اهمیت پرستار در فرهنگ اسلامی

در فرهنگ اسلامی و تعابیر قرآنی، آن هنگام که پرستار برای یاری انسان نیازمندی تلاش می کند و برای جلب رضای پروردگار نیازهایش را برمی آورد، ‌مثل آن است که او را از مرگ رهایی بخشیده و بدین کار، موجبات خرسندی خداوند را فراهم کرده است.

قرآن کریم در آیه 32 سوره مائده در این باره می فرماید: « و هر کس انسانی را از مرگ رهایی بخشد، ‌چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است.»

تاکید اسلام بر بزرگداشت کار پرستاری و سفارش به انجام آن، باعث شده بود که بسیاری از اصحاب رسول خدا اعم از زن و مرد، به این کار اهتمام ورزند. «نسیبه» یکی از زنان صدر اسلام است که با پیامبر (ص) بیعت نمود. وی بیشتر روزها روزه دار بود و از عبادت خداوند غفلت نمی ورزید. این زن شجاع و با شهامت،‌ در جنگ های احد،‌ حنین، ‌حدیبیه و یمامه شرکت داشت و همواره مشکی بر دوش می کشید و خورجینی نیز در برداشت و هر جا تشنه ای می یافت و یا ناله مجروحی را می شنید، ‌بی درنگ بر بالینش حاضر می شد. وظیفه او، ‌رساندن آب به سربازان و نیز مداوای زخمیان بود.

 

12345