اخبار و رویدادها: دانشجوی دکتری مهندسی معدن دانشگاه صنعتی شاهرود از رساله خود دفاع کرد

دانشجوی دکتری مهندسی معدن دانشگاه صنعتی شاهرود از رساله خود دفاع کرد
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴- ۱۵:۰۰:۴۴



حمید سلطانیان دانشجوی رشته مهندسی معدن دانشگاه صنعتی شاهرود از رساله دکتری خود با عنوان «طراحی و فرمولاسیون سیمان حفاری با مقاومت انعطافی بالا در سازنده های پر فشار میادین نفتی» دفاع کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، جلسه دفاع رساله دکتری حمید سلطانیان دانشجوی مهندسی معدن این دانشگاه، با حضور دکتر محمد عطائی و دکتر رضا خالوکاکائی  به عنوان اساتید راهنما و دکتر عزت الله کاظم زاده به عنوان مشاور و جمعی از استادان و دانشجویان در سالن آمفی تئاتر دانشکده معدن برگزار شد.
سلطانیان در دفاع از رساله دکتری خود گفت: مطالعات انجام گرفته حاکی از آن است که افزایش استحکام تراکمی سیمان نمی تواند به عنوان یک عامل اصلی در جلوگیری از تخریب پوشش سیمانی و در شرایط حادتر مچالگی رشته جداری و نیز بالا بردن دوام سیمان در ایجاد اتصال بین لایه ها در طول عمر چاه محسوب شود.
وی اضافه کرد: از آنجا که سیستم های رایج سیمان مورد استفاده، با استحکام بالا، فاقد خواص لازم جهت برطرف کردن چنین مشکلاتی است، لذا موضوع به کارگیری سیمان انعطاف پذیر با مدول یانگ پایین و نسبت پواسون بالا جهت ممانعت از ایجاد بارهای نقطه ای ناشی از خزش لایه ها و گسترش آنها در طول غلاف سیمانی و قبول تغییر شکل های برگشت پذیر، ناشی از بارهای وارده، در محدوده رفتار الاستیک سیمان قبل از ایجاد هر گونه شکستگی در پوشش سیمانی، قوت گرفته است.
این دانشجوی رشته معدن ادامه داد: در این راستا، افزایه های جدیدی ارزیابی گشته و جهت افزایش الاستیسیته و مقاومت کششی و خمشی سیستم های ویژه سیمانی،در طیف های مختلف وزنی آزمایش های متعددی انجام پذیرفته است که در اکثر موارد بکارگیری این افزایه ها باعث موفقیت دوغاب سیمانی در ایجاد خاصیت الاستیک به منظور جلوگیری از مشکلات یاد شده بوده اند.
سلطانیان، جلوگیری از تخریب پوشش سیمانی و در شرایط حادتر مچالگی رشته جداری و نیز بالا بردن دوام سیمان در ایجاد اتصال بین لایه ها، تبدیل بارهای نقطه ای ناشی از خزش لایه ها به بارهای غیر یکنواخت در طول غلاف سیمانی و قبول تغییر شکل های برگشت پذیر، افزایش الاستیسیته، مقاومت کششی و خمشی ترکیبات دوغاب های سیمانی در طیف های مختلف وزنی و افزایش انبساط حجمی سنگ سیمان به منظور جلوگیری از نشت آب نمک در پاشنه لوله های جداری از جمله دستاوردهای رساله خود برشمرد.

 


کلمات کلیدی: #جلسه دفاع #سیمان #مقاومت
12345