اخبار و رویدادها: پژوهشگران برتر دانشگاه شاهرود تجلیل شدند

پژوهشگران برتر دانشگاه شاهرود تجلیل شدند
سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴- ۱۰:۱۹:۱۶



پژوهشگران برتر دانشگاه شاهرود طی آئینی با حضور هیات رئیسه و اعضای هیات علمی دانشگاه تجلیل شدند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شاهرود، دکتر محمد مهدی فاتح در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر این دانشگاه با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) افزود: جویندگان دانش مقام بالایی دارند و فرشتگان بال های خود را زیر پاهای آنها پهن می کنند و مورد عنایت خداوند هستند. وی ادامه داد: هر لحظه ای که برای طلب علم صرف شود اگر با نیت قرب خداوند انجام شود مشمول برکات پروردگار خواهد بود.
رئیس دانشگاه شاهرود با تبریک به پژوهشگران برتر این دانشگاه افزود: شما پیشگامان پیشرفت دانشگاه هستید. پس، هر چه انرژی داریم در طبق اخلاص گذاشته و باعث اقتدار کشور شویم.
وی افزود: لطف خدا شامل حال ما شده و با همدلی، مهربانی و تلاش تک تک شما و همه مدیران احساس می کنیم که روی ریل پیشرفت هستیم.
دکتر فاتح در بخش دیگری با اشاره به بودجه و اهمیت آن در پیشبرد اهداف دانشگاه افزود: بودجه موتور محرکه دانشگاه است و خوشبختانه با تلاش هایی که انجام شده شاهد پیشرفت دانشگاه هستیم.
رئیس دانشگاه شاهرود، تعداد دانشجو، نسبت استاد به دانشجو و نسبت استاد و دانشیار به کل هیات علمی را سه فاکتور مهم در اختصاص بودجه دانست.
وی با تقدیر از هیات ممیزه دانشگاه اظهار داشت: این هیات سعی دارد سطح علمی دانشگاه را با رعایت آیین نامه ارتقا بالا ببرد. دکتر فاتح با تشویق اعضای هیات علمی برای انجام فعالیت پژوهشی بیشتر، تاکید کرد که ارتقای هر عضو هیات علمی موجب ارتقای دانشگاه خواهد شد.

رئیس دانشگاه شاهرود، ارائه هر اثر علمی، انجام قراردادهای تحقیقاتی همکاری با صنعت، ارتقاء وب سایت دانشگاه، برگزاری کنفرانس در سطح ملی یا بین المللی، ارائه نمایشگاه های مختلف در سطح ملی و مقالات علمی و پژوهشی را در معرفی و ارتقاء رتبه دانشگاه موثر دانست.

دکتر فاتح افزود: باید با فراهم کردن امکانات رفاهی، آموزشی، پژوهشی و آزمایشگاهی خوب برای دانشجویان، میزان رضایت مندی آنها را بالا ببریم. وی با اشاره به اهمیت فراهم کردن امکانات خوابگاهی برای تمامی دانشجویان غیر بومی دانشگاه اظهار داشت: اختصاص خوابگاه به دانشجو باعث آرامش روح و روان خانواده ها و جلوگیری از بسیاری مشکلات اجتماعی ناشی از پراکندگی دانشجویان در سطح شهر می شود.

دکتر فاتح با بیان اینکه دیگر ردیف بودجه دولتی برای ساخت خوابگاه در دانشگاه ها وجود ندارد از اعضای هیات علمی بخاطر مشارکت در ساخت خوابگاه تقدیر تمود و تصریح کرد: ساخت خوابگاه رحمت و صلوات ماندگار برای کسانی است که برای رضای خدا گام برمی دارند. وی افزود: این اقدام که سرشار از معنویت و صداقت است، سند معتبری در ارتباط عمیق استاد و شاگردی است.

وی در بخش دیگری افزود: شنیده ایم دانشگاه های آزاد با مرکزیت استان تجمیع شده و دانشگاه های علوم پزشکی نیز به صورت بین المللی، ملی، منطقه ای و استانی طبقه بندی شده و دانشگاه های شهرستانی به غیر از دانشگاه های تخصصی و صنعتی، تابع دانشگاه مرکز استان خواهند شد.

دکتر فاتح اظهار داشت: تغییر نام دانشگاه صنعتی شاهرود به دانشگاه شاهرود در سال ۱۳۸۹، بدون درخواست دانشگاه، بدون تصویب شورای دانشگاه و بدون تصویب هیات امنا و صرفا بخاطر راه اندازی برخی رشته های علوم انسانی انجام شده است. وی افزود بخاطر طرح تحول رشته های علوم انسانی در کشور عملا رشته های علوم انسانی در دانشگاه توسعه نیافت و فقط دانشگاه عنوان صنعتی خود را از دست داد. این رخداد موجب شد که جایگاه دانشگاه و سطح علمی ورودی های دانشگاه تنزل کند. وی ادامه داد: بسیاری از آثار علمی ما به اسم دانشگاه صنعتی شاهرود در پایگاه های علمی دنیا ثبت شده است و به اسم دانشگاه شاهرود شناخته نمی شویم. در نتیجه سابقه خود را از دست داده ایم.

رئیس دانشگاه شاهرود با تقدیر از سیاست های سامان بخشی آموزش عالی و ماموریت گرا نمودن دانشگاه ها و تمرکز فعالیت ها اضافه کرد: در حال حاضر، شورای دانشگاه با درک شرایط و به منظور ماموریت گرا نمودن دانشگاه به اتفاق آراء به صنعتی شدن دانشگاه رای داده است. وی تصریح کرد انشاالله با تحقق این هدف، جایگاه دانشگاه ارتقاء یافته و منزلت خود را باز خواهد یافت.

وی در پایان از زحمات 30 ساله دکتر ترابی عضو هیات علمی دانشکده معدن، نفت و ژئوفیزیک دانشگاه به خاطر خدمات اررنده علمی و پژوهشی در کسوت استادی قدردانی کرد.


معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شاهرود هم در این مراسم با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده طی یک سال اخیر در این حوزه افزود: ۶۷ طرح پژوهشی در سال جاری در این دانشگاه مصوب شده که در مقایسه با سال گذشته ۱۵ درصد افزایش را نشان می دهد.
دکتر دستفان تعداد کل مقالات علمی و پژوهشی، ترویجی و کنفرانسی در سال جاری را حدود ۱۶۴۴ مقاله عنوان کرد و گفت: این تعداد نیز در مقایسه با سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته است.
وی اضافه کرد: از حدود ۱۶۴۴ مقاله تولید شده طی یک سال گذشته در دانشگاه، ۳۸۸ مقاله ISI مقاله ،۷۱۸ مقاله علمی و پژوهشی  و بقیه نیز مقالات علمی-ترویجی و کنفرانسی را تشکیل می دهد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شاهرود وضعیت این دانشگاه در تولید مقاله، نسبت به سایر دانشگاه های هم طراز را قابل قبول دانست و گفت: متوسط تولید مقالات علمی پژوهشی به ازای هر هیات علمی ۲.۶ است.
دکتر دستفان، آمار کتب چاپ شده در سال جاری را نیز ۲۷ مورد ذکر کرد و گفت: این تعداد نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد رشد داشته است.
وی همچنین تعداد کل طرح های تصویب شده دانشجویی را ۴۸ طرح و تعداد شرکت در کنفرانس های خارجی را ۲۳ مورد ذکر کرد.
دکتر دستفان با اشاره به اهداف کمی برنامه راهبردی پژوهشی و فناوری افزود: ماموریت های علمی و فرصت های مطالعاتی اعضاء هیات علمی، نسبت هزینه های پژوهشی و فناوری به کل هزینه های موسسه، تعداد مجلات علمی نمایه شده بین المللی و افزایش سهم درآمد پژوهشی و فناوری از کل درآمد را از جمله این اهداف برشمرد.
مقاله های علمی باعث ارتقاء اقتصاد دانش بنیان شوند

سرپرست نمایندگی دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه شاهرود در ادامه با بیان معضلات نوشتن مقاله توسط اعضای هیات علمی افزود: هدف از نوشتن مقاله باید کمک به ارتقاء اقتصاد دانش بینان باشد که منجر به علم و ثروت شود.
حجت الاسلام ابوالفضل فندرسکی تصریح کرد: هدفمند کردن پایان نامه های دانشجو و اعضای هیات علمی باید ماموریت محور بوده و با توجه به نیاز کشور تولید شود.
در پایان این مراسم  از ۳۳ نفر پژوهشگر برتر دانشگاه شاهرود تجلیل شد.

 

دانشکده مکانیک و مواد

۱. دکتر محمود نوروزی   ۲. دکتر محمد جعفری   ۳. دکتر محسن نظری   4.دکتر محمود فرزانه گرد

 

دانشکده معدن، نفت و ژئو فیزیک

۱. دکتر محمد عطایی  ۲. دکتر ابوالقاسم کامکار روحانی  ۳. دکتر امین روشن دل کاهو

 

دانشکده کشاورزی

۱.دکتر حمید عباس دخت  ۲.دکتر صمدامامقلی زاده  ۳.دکتر هادی قربانی  ۴.دکتر احمد غلامی

 

دانشکده کامپیوتر و فناوری اطلاعات

۱. دکتر حمید حسن پور

 

دانشکده فیزیک

۱. دکتر حسن حسن آبادی ۲. دکتر محمد ابراهیم قاضی ۳. دکتر حمید هراتی زاده

 

دانشکده عمران و معماری

۱. دکتر احمد احمدی ۲.دکتر سعید گلیان ۳. دکتر بهناز دهرآزما

 

دانشکده علوم زمین

۱. دکتر حبیب الله قاسمی  ۲. دکتر غلامحسین کرمی

 

دانشکده صنایع و مدیریت

۱. دکتر سید علی استوار نامقی   ۲. دکتر علی دهقانی   ۳. دکتر رضا شیخ

 

دانشکده شیمی

۱. دکتر منصور عرب چم جنگلی ۲. دکتر ناصر گودرزی 

 

دانشکده علوم ریاضی

۱. دکتر نادر جعفری راد 2.دکتر محمد آرشی ۲. دکتر علیرضا ناظمی ۳. دکتر احمد زیره 

 

دانشکده تربیت بدنی

۱. دکتر رضا اندام

 

دانشکده برق و رباتیک

۱.دکتر محمدمهدی فاتح   ۲.دکتر علی رضا الفی   ۳.دکتر علی دستفان   ۴.دکتر مرتضی رحیمیان

 

پژوهشگران برتر دانشگاه شاهرود هستند که در این مراسم از آنها تجلیل به عمل آمد.
همچنین از دکتر محمود فرزانه گرد و دکتر غلامحسین کرمی به عنوان پژوهشگر برتر ارتباط با صنعت تجلیل شد.

12345