اخبار و رویدادها: نشست مشاور عالی صندوق نوآوری کشور با مسئولان دانشگاه شاهرود

نشست مشاور عالی صندوق نوآوری کشور با مسئولان دانشگاه شاهرود
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴- ۰۹:۱۱:۵۵

نشست مشاور عالی صندوق نوآوری کشور با مسئولان دانشگاه شاهرود

مشاور عالی صندوق نوآوری و شکوفایی کشور با هیات رئیسه و اعضای هیات علمی دانشگاه شاهرود تشکیل جلسه داد.

مشاور عالی صندوق نوآوری و شکوفایی کشور در جمع هیات رئیسه و اعضای هیات علمی دانشگاه شاهرود به وضعیت اقتصادی کشور پرداخت افزود: درحال حاضر کشور با وضعیتی روبه رو است که در سال های اخیر دچار بحران اقتصادی، تورم، رشد منفی اقتصادی و تحریم ها را تجربه کردیم.

دکتر محمد حسین صادقی اضافه کرد: کمبود بودجه های دولت از محل فروش نفت،وابستگی بودجه به نفت، معضل اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی،خام فروشی،قاچاق کالا و غلبه صادرات بر واردات از معضلاتی بود که باعث شد کشور دچار رکود شود.

صادقی گفت: در این شرایط باید مردم دست به دست هم بدهند تا اقتصاد روی پا خود بلند شده و رونق بگیرد.

مشاور عالی صندوق نوآوری و شکوفایی کشور اضافه کرد: طبق شاخص های سازمان ملل متحد، شاخص توسعه یافتگی در هر کشوری مردم و قابلیت های آنها است و باید ظرفیت های بالقوه مردم بالفعل شود.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت نقش منابع خدادادی و آمایش سرزمینی در توسعه اقتصادی  افزود: باید از این منابع خدادادی در جهت توسعه اقتصاد دانش بنیان استفاده کنیم.

مشاور عالی صندوق نوآوری و شکوفایی کشور با بیان اینکه در اقتصاد سنتی ارزش افزوده زیادی نداریم افزود: اقتصاد دانش بنیان یک نگرش جدید است که پول را از راه دانش بدست آوریم.

صادقی بهبود کیفیت محصولات، کاهش هزینه ها، مبنای فروش بر اساس رضایت مشتری، کاهش مصرف انرژی، الزامات محیط زیستی و وارات بی رویه را از جمله چالش های پیش روی تولید برشمرد.

 وی گفت: اقتصاد دانش بنیان به معنی تسلط بر فن آوری و جدید کردن آن از طریق تحقیق  و توسعه و تولید کالا با تسلط بر فناوری روز دنیا است که باعث تولید رقابتی می شود است.

مشاور عالی صندوق نوآوری و شکوفایی کشور دانشگاه را بهترین محل برای دانش بنیان شدن جامعه ذکر کرد و اظهار داشت: در دانشگاه دانشجویان جستجوگر بوده و با خلاقیت و انرژی زیاد به طور ریشه ای روی دانش کار و آن را تبدیل به فناوری کالا می کنند.

صادقی با انتقاد از حرکت دانشگاه های کشور به سمت تولید مقاله تصریح کرد: در تولید مقاله رتبه اول منطقه و رتبه شانزدهم جهان را کسب کرده ایم  ولی در شاخص اقتصاد دانش بنیان و تولید فناوری رتبه 94 را داریم.

وی گفت: دانشگاه باید در توسعه اقتصادی بدون اینکه ماموریت خود را عوض کند مسیرش را اصلاح کند.

مشاور عالی صندوق نوآوری و شکوفایی کشور  افزود: جهت دهی آموزش، ارتقاء کیفیت پژوهشی و تبدیل یافته های پژوهشی به فناوری معطوف به تولید محصول و اقتصاد و تقویت مهارت آموزی از جمله نقش دانشگاه در توسعه اقتصادی جامعه  است.

 وی در بخش دیگری  به بیان اهداف صندوق نوآوری و شکوفایی و چشم اندازهای این صندوق اشاره و گفت: این صندوق در اواخر سال 1391  با هدف کمک به اقتصاد دانش بنیان و تکمیل زنجیره ایده تا بازار تاسیس شد.

صادقی  تسهیلات سه ساله جهت فعالیت های ثبت اختراع، کسب فناوری، نمونه سازی، وام قرض الحسنه برای تولید نمونه های صنعتی و شرکت های پشتیبان تجاری سازی و فناوری،سرمایه در گردش، فروش اقساطی و لیزینگ، صدور انواع ضمانت های نامه های اعتباری، مشارکت مدنی در طرح ها و پروژه ها و سرمایه گذاری و مشارکت خطر پذیر را از جمله خدمات و تسهیلات این صندوق عنوان کرد.

وی اظهار داشت: رساندن کشور به جایگاه اول اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان،کمک به شکوفائی اقتصادی کشور، تحقق و توسعه اقتصاد دانش بنیان، کمک به تبدیل اقتصاد مبتنی بر خام فروشی و ارزش آفرینی برای جامعه از طریق توسعه اقتصاد مبتنی بر فناوری از جمله چشم انداز و ماموریت این صندوق است.

رییس دانشگاه شاهرود هم در این نشست افزود: این دانشگاه با شالوده  صنعتی شکل یافته و فضای نوآوری و شکوفایی درآن حاکم است و می خواهیم از این ظرفیت به نحو شایسته بهره ببریم.

دکتر محمد مهدی فاتح افزود: در نگاه مهندسی ما هیچ چیز از قلم نباید بیفتند و  باید دید چطور می توان از امکانات موجود  استفاده بهینه را برد.

وی تصریح کرد: تعدادی زیادی دانشجو در دانشگاه شاهرود تحصیل می کنند  و ما نگران آینده آنها هستیم و می خواهیم دانشگاه به سمتی برود که دانشجویان، آموزش های فنی را کسب و به عنوان یک کارشناس وارد جامعه شوند.

دکتر فاتح با بیان اینکه دانشگاه شاهرود  می خواهد در پروژه های پژوهشی فعالیت و سهمی داشته باشد افزود: صندوق های نوآوری و شکوفایی و شرکت های نوبنیان برای ما یک نقطه امید است که با استفاده از خدمات آنها دانشگاه را در فضایی قرار بگیرد که بتواند در حل مشکلات و معضلات جامعه قدم بردارد.

در پایان این جلسه دکتر صادقی به سئوالات مطرح شده از سوی اعضای هیات علمی دانشگاه شاهرود پاسخ داد.

 

 

12345