اخبار و رویدادها: همایش «کسب و کار کشاورزی،فرصت ها و چالش ها» در دانشگاه شاهرود برگزارشد

همایش «کسب و کار کشاورزی،فرصت ها و چالش ها» در دانشگاه شاهرود برگزارشد
پنج شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۴- ۱۱:۴۲:۰۸



همایش«کسب و کار کشاورزی،فرصت ها و چالش ها» به همت دانشکده کشاورزی دانشگاه شاهرود با حضور فعالان و بهره برداران بخش کشاورزی استان و شهرستان در این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شاهرود، در نخستین همایش«کسب‌وکار کشاورزی، فرصت‌ها و چالش‌ها» که به همت دانشکده مهندسی کشاورزی در سالن اجتماعات این دانشکده برگزار شد، فعالان و بهره برداران بخش کشاورزی استان و  شهرستان درباره شیوه های ارتقاء کسب و کار، استفاده از نحوه نوین مدیریت کشت، مصرف بهینه آب، راه های کسب روز از راه کشاورزی و صنایع تبدیلی این حوزه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان شاهرود، در این همایش از کارآفرینی به عنوان یکی از چالش های بخش کشاورزی شهرستان نام برد و گفت: اشتغال به ویژه برای فارغ التحصیلان رشته کشاورزی یکی از دغدغه های موجود در این حوزه به خصوص در شاهرود است.

محمدرضا قاسمی با اشاره به اینکه شاهرود قطب کشاورزی استان سمنان است، بیان داشت: ضرورت کارآفرینی بر مبنای علم و دانش امروزه باید مورد تاکید مسئولان ارشد بخش کشاورزی قرار گیرد.

وی افزود: توجه ویژه به شرکت های دانش بنیان که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار دارد، یکی از مواردی است که با سرمایه گذاری بر روی آن در بخش کشاورزی می توان هم از نیروهای متخصص جویای کار در این حوزه استفاده کرد و هم نسبت به اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی اهتمام ویژه داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود با بیان اینکه میزان درآمد سرانه کشور از این بخش تنها حدود ۱۵درصد و میزان سرمایه گذاری در این بخش فقط پنج درصد است  اظهار داشت: این ارقام در حوزه های دیگر مانند صنعت، متفاوت است.

دبیر گردهمایی کشاورزی، کسب و کار، چالش ها و فرصت ها هم معرفی حوزه های کسب و کار کشاورزی  را یکی از اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد و گفت: هم افزایی بخش کشاورزی، مسئولان، مجامع علمی و دانشگاه می توان چالش های مهم در حوزه­ کسب و کار دانش بنیان در حوزه کشاورزی و چالش های پیش روی کارآفرینی در این حیطه را مورد بررسی قرار داد.

اسماعیل محمودی، تشریح راهکارهای تحریک خلاقیت و ایده پردازی در حوزه­ کشاورزی، حمایت ها و تسهیلات بانک ها از کارآفرینان در حوزه­ کشاورزی و معرفی حمایت های مادی و معنوی پارک علم و فناوری از ایده های کارآفرین را از دیگر این همایش برشمرد.

وی افزود: آنچه می تواند  بخش کشاورزی به بالندگی برساند ارتباط مناسب سازمان های مرتبط با کشاورزی نظیر جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه ای، نظام مهندسی کشاورزی، خانه کشاورز، مالکان زراعت و باغداری، بهره برداران بخش کشاورزی و دانشگاهیان است.

محمودی خاطر نشان کرد: اصلاح قوانین و ساختار سازمان ها، مشخص شدن وظایف هر بخش، جلوگیری از موازی کاری در کنار اهمیت دادن به بحث پژوهش حلقه مفقوده ارتباط بین سازمان های مرتبط با کشاورزی و در نهایت رسیدن به توسعه و بالندگی در این حوزه است.

عضو خانه کشاورز شهرستان شاهرود هم آب را مهمترین چالش در کشاورزی شاهرود ذکر کرد و گفت: از بین رفتن زمین های کشاورزی، گسترش بیابان در استان سمنان و مرگ تدریجی کشاورزی از جمله آثار سوء کم آبی است.

محمد حسین حلاجیان افزود: دولت می تواند با سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و تامین آب، علاوه بر تامین امنیت غذایی کشور و حفظ روستاها، از خسارات ناشی از مشکلات محیط زیستی خشکسالی و تبعات اجتماعی ناشی از آن نیز جلوگیری کند.

حلاجیان با انتقاد از سیاست وزارت نیرو، مبنی بر نصب کنتور هوشمند و کاهش۵۰درصدی میزان آب تحویلی به کشاورزان، گفت: این مهم که میزان آب تحویلی کشاورزان را نصف کنیم، مدیریت آب نیست بلکه محدودیت و عدم عدالت در توزیع آب  بوده و باعث کاهش میزان محصول و درآمد کشاورزان می شود. 

 

 

 

 

12345