اخبار و رویدادها: برگزاری کارگاه آشنایی با مرکز رشد در دانشگاه شاهرود

برگزاری کارگاه آشنایی با مرکز رشد در دانشگاه شاهرود
سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳- ۱۲:۰۱:۵۹

برگزاری کارگاه آشنایی با مرکز رشد در دانشگاه شاهرود

کارگاه آشنایی با مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان به همت انجمن علمی دانشجویی شیمی در دانشگاه شاهرود برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شاهرود، دکتر حمید هراتی زاده دانشیار فیزیک دانشگاه شاهرود و مدیر مراکز رشد پارک علم و فناوری استان سمنان در کارگاه آشنایی با مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان که در اختتامیه نمایشگاه شیمی در این دانشگاه برگزار شد به تعریف مرکز رشد و خصوصیات این مراکز پرداخت.

وی با تعریف مرکز رشد افزود: مرکز رشد مرکزی است تحت مدیریت متخصصین حرفه‌ای که با ارایه خدمات حمایتی از ایجاد و توسعه حرفه‌های جدید توسط کارآفرینانی که در قالب واحدهای نوپای فعال در زمینه‌های مختلف منتهی به فناوری متشکل شده‌اند و اهداف اقتصادی مبتنی بردانش و فن‌ دارند، پشتیبانی می‌کند.

هراتی زاده تصریح کرد: در واقع مراکز رشد ارایه دهنده فضا، خدمات حمایتی و تجهیزات مشترک برای شرکت­های کارآفرین هستند تا بتوانند کارآفرینان و شرکت­های کوچک را در ایجاد و توسعه­ی موسسات خود یاری کنند.

مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری استان سمنان با اشاره به تاریخچه مرکز رشد در جهان و ایران افزود: تاسیس اولین مرکز رشد جهان به سال ۱۹۵۹ میلادی در نیویورک  و در ایران نیز به دهه 1360 بر می گردد.

وی تصریح کرد:  از اواخر دهه 60 ایده پارک‌ها و مراکز رشد شکل می‌گیرد و سال 72 آغاز شکل‌گیری شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان است که در سال 76 اعلا‌م موجودیت می‌کند و سال 80 نخستین مرکز رشد در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان به صورت رسمی تحت عنوان مرکز رشد فناوری غدیر راه‌اندازی شد که بعدها به مرکز رشد جامع فناوری بدل شد.

هراتی زاده با نام بردن مراکز رشد افزود: مرکز رشد صنعتی، دانشگاهی، مجازی و بین المللی از مراکز رشد در کشور هستند.

دانشیار فیزیک دانشگاه شاهرود اظهار داشت: کمک به جذب بیشتر کارآموزان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در بازار کار و ایجاد شغل، افزایش بازدهی نیروی کار بالقوه و استفاده بهینه از این سرمایه عظیم ملی، نوسازی، انتقال فناوری و استفاده از اکتشافات علمی جدید و ایجاد واحدهای صنایع کوچک و متوسط فنی و تخصصی که بتوانند در بازار کار رقابت‌پذیر باشند را می توان از جمله اهداف عمده مراکز رشد دسته بندی کرد.

وی در بخش دیگری به بحث کارآفرینی اشاره کرد و گفت: کارآفرینان به عنوان موتور توسعة اقتصادی ، نقشهای مختلفی را در جامعه ایفإ می‌کنند که هر یک از آنها از اهمیت خاصی برخوردار است .

هراتی زاده افزود: امروزه اهمیت کارآفرینی و نقش کارآفرینان در تحولات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حتی فرهنگی به اثبات رسیده است .

مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری استان سمنان، داشتن خلاقیت، نوآوری، انگیزه بالا، هدف گرا، آینده گرا و آرمانگرا، اعتماد به نفس، تمایل به مخاطره پذیری، آرزوهای بزرگ،ایده های نو، پشتکار زیاد در کارها، توانایی همکاری و سازگار با دیگران را از جمله خصوصیات کارآفرینان بیان کرد.

وی همچنین به تعریف شرکت ها و موسسات دانش بنیان پرداخت و اظهار داشت: شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش‌افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط تشکیل می‌شود.

چهارمین نمایشگاه تخصصی شیمی با  14 غرفه در رابطه با محصولات شیمی به همت انجمن علمی دانشجویی شیمی دانشگاه شاهرود در تالار لاله این دانشگاه برگزار شد.

در پایان این نمایشگاه  غرفه مو اد غذایی و نانو به خاطر ارائه خوب و طراحی غرفه به عنوان غرفه های برتر معرفی شدند.

 

 

12345