اخبار و رویدادها: شرکت 90 نفر در جلسه هم اندیشی اساتید دانشگاه شاهرود

شرکت 90 نفر در جلسه هم اندیشی اساتید دانشگاه شاهرود
پنج شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۳- ۱۱:۵۸:۱۱



جلسه هم اندیشی اساتید دانشگاه شاهرود به مناسبت بزرگداشت دهه فجر با شرکت 90 نفر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شاهرود، در جلسه هم اندیشی اساتید این دانشگاه که با شرکت 90 نفر برگزار شد، دکتر ابراهیم متقی استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه تهران   به تحلیل عملکرد چهار دهه بعد از انقلاب اسلامی پرداخت.

متقی تصریح کرد: وجه تمایز انقلاب اسلامی این است که مدعی مدل جدیدی از زندگی و حکومت برای بشریت است. این ارزش و اعتبار که به نوعی موجب ماندگاری آن در تاریخ نیز شده است.

وی  اظهار داشت: اگر به شرایط تاریخی وقوع انقلاب توجه کنیم درمی یابیم که در آن سال ها، در دنیا تنها دو مدل زندگی در سطح جهانی حاکم بود و دو ابرقدرت موجود هم به عنوان وجوه سیاسی این دو مدل زندگی، در رأس قطب‌های جهانی بودند و دنیا را بین خود تقسیم کرده بودند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد:  اهمیت انقلاب اسلامی دقیقاً به همین خاطر بود که طرح و مدل جدیدی برای زندگی بشر ارایه داد؛ این مدل به دنبال تأمین بسیاری از آرمان‌های متعالی بشری بود که مورد نیاز واقعی انسان است.

استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه تهران با تقسیم بندی دوره های پس از انقلابل اسلامی افزود: ما بعد از پیروزی انقلاب تا به امروز پنج دوره را طی کرده‌ایم.

متقی اظهار داشت: دوره ی ابتدای انقلاب اسلامی را می توان دوره بی ثباتی دانست زیرا انقلاب تازه به پیروزی رسیده است و هنوز نظام مستقری وجود ندارد که بتوان بر اساس پان کشور را اداره کرد.

وی  گفت: دوره ی بی ثباتی سیاسی، ابتدای انقلاب است. دوره‌ای که انقلاب اسلامی تازه به پیروزی رسیده است، اما هنوز نظام مستقری وجود ندارد که بتوان بر اساس آن کشور را اداره کرد.

این استاد دانشگاه  ادامه داد: دوره‌ی تثبیت نیز در محدوده‌ی سال‌های 1360 تا 1368 قرار دارد. در این دوره مشکلات و درگیری‌های داخلی تا حدود زیادی از بین رفته است، اما با یک جنگ خارجی تمام عیار مواجهیم؛ جنگی که از سال 59 تا 1367به طول می‌انجامد و طی 8 سال کیان انقلاب و نظام اسلامی را مورد تهدید قرار می‌دهد

متقی تصریح کرد: از تابستان سال 68 وارد دوره‌ی سوم می‌شویم. دوره‌ای که در پی رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران شروع می‌شود. از این جهت یکی از مقاطع حساس انقلاب اسلامی است. این دوره به دلیل فعالیت‌هایی که در جهت بازسازی آثار تخریبی جنگ صورت گرفت، به نام دوران سازندگی مشهور شد

وی گفت: دوره‌ی چهارم، «دوره‌ی اصلاحات» نامیده شده است که از سال 1376، با انتخابات دوم خرداد، آغاز می‌شود.

استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه تهران در پایان خاطر نشان کرد:  اما پنجمین دوره از تیر ماه 1384 شروع شده است. با آمدن آقای دکتر احمدی‌نژاد ما وارد دوره‌ای شدیم که شعار یا عنوانش «اصولگرایی عدالت‌محور» است.

12345