اخبار و رویدادها: دیدار صمیمی اعضای هیات علمی دو دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه شاهرود

دیدار صمیمی اعضای هیات علمی دو دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه شاهرود
سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۳- ۰۱:۳۹:۴۸



دیدار صمیمی اعضای هیات علمی دو دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه شاهرود



اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه شاهرود، دوشنبه پنجم خرداد ماه جاری در محل تالار کوثر دانشگاه شاهرود، در یک جلسه صمیمی به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات در جهت تحقق ارتباطی مشترک، در زمینه های علمی-پژوهشی و تحقیقاتی پرداختند.

در ابتدای این دیدار، سرپرست دانشگاه شاهرود، دکتر محمد مهدی فاتح ضمن خیر مقدم به روسای دانشکده ها و اعضای هیات علمی این دو دانشگاه، با اشاره به نگاه ویژه ای که به سمت دانشگاه ها است، بر حل معضلات کشور توسط دانشگاه تاکید کرد.

دکتر فاتح با اشاره به امکانات موجود در دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه شاهرود و با توجه به مجموعه بسیار قوی از اعضای هیات علمی و همچنین وجود فضایی بسیار مناسب برای فعالیت در عرصه های علمی-پژوهشی که توسط دانشجویان ارشد و دکتری فراهم است، انگیزه حضور در این جلسه را قوی دانست.

وی با یادآوری جلسه گذشته که نقطه ی شروع همکاری بین این دو دانشگاه بود، اذعان داشت: بنده در همان جلسه با استقبال بالا و اشتیاق فراوان به نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطمینان دادم که همکاری شایسته ای با توجه به امکانات موجود بین این دو دانشگاه در آینده صورت خواهد گرفت، که خوشبختانه با تشکیل چنین جلساتی شاهد تحقق این امر هستیم.

سرپرست دانشگاه شاهرود با بیان اینکه فضای بسیار خوبی برای کار در موضوعات مورد علاقه اساتید و دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد و با توجه به پژوهشکده های فعال دانشگاه شاهرود، خاطر نشان کرد: ساز و کار، بودجه، نیرو و امکانات آماده است و امکان تعریف طرح ها مهیا است و به همین منظور می توان فضای طرح های پژوهشی را گسترش داد.

دکتر فاتح با توجه به آماده بودن توان علمی پژوهشی این دو دانشگاه و وجود موضوعات متعدد، خواستار تخصیص این موضوعات به عنوان پایان نامه های دانشجویان و عناوین تحقیقاتی شد.

وی با استقبال از شکل گیری این روند و بیان اینکه می توان با اعتبارات مشترک بین دو دانشگاه از این طرح ها حمایت کرد، آمادگی خود را برای بررسی عناوین و طرح موضوعاتی که افراد در این زمینه به ذهنشان می رسد اعلام کرد.

دکتر سید عباس موسوی، ریاست دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، با ابراز خرسندی از همکاری شکل گرفته بین دو دانشگاه رشته های فعلی موجود در دانشگاه علوم پزشکی را بیان کرد. وی با اشاره به وجود اشتراکات در حوزه آموزشی در بین دانشگاه شاهرود و دانشگاه علوم پزشکی، ادامه تشکیل چنین جلساتی را سبب توسعه هر دو دانشگاه دانست. دکتر موسوی با بیان وجود راه های مشترک گسترده در فعالیت های تحقیقاتی، خواستار شکل گیری ارتباط و همکاری دو جانبه گردید و با توجه به جدایی رشته های علوم پزشکی از بدنه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به بیان معایب و مزایای این موضوع پرداخت.

وی همچنین به پایه گذاری شرکت های دانش بنیان مشترک اشاره کرد و گفت: ما از لحاظ قانونی موظف هستیم تمام پژوهش ها دارای مجوز اخلاق پزشکی باشد و در غیر این صورت در مجلات معتبر داخلی و خارجی چاپ نمی گردد.

دکتر محمد حسین امامیون، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، با حضور در این جلسه، ضمن ابراز خوشحالی از تشکیل چنین جلساتی، تاکید کرد وجود این جلسات سبب بارش افکار شده و ابراز امیدواری کرد که با تشکیل این جلسات، آرام آرام نظام ساختاری می توان ایجاد کرد و ارتباطات را گسترش داد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، با توجه به اینکه در شرایط امروز کشور باید بیش تر از گذشته به پتانسیل های داخلی توجه کرد و پروژه ها را به سمت محصول محوری برد، گفت: دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایده هایی دارند که به صنعت بر می گردد و در محدوده امکانات ما نیست. وی با توجه به نیروی انسانی و تجهیزات خوب موجود در دانشگاه شاهرود، خواستار همکاری و طرح های مشترک پایان نامه ای در بین این دو دانشگاه شد.

دکتر علی اکبر پویان، معاون پژوهشی دانشگاه شاهرود، با تاکید بر اهمیت برگزاری این جلسات، گفت:  طرح های مختلفی با تاسیس رشته هوش مصنوعی ایجاد گردیده و برای مثال در 30 طرح پایان نامه ای، 99 درصد در زمینه علوم پزشکی می باشد. وی با اشاره به آماده بودن فضای دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، برای همکاری و انجام فعالیتهای متعدد در این زمینه، خواستار ارتباط و همکاری بین دانشگاه شاهرود و علوم پزشکی گردید تا بحث های مشاوره ای توسط متخصصین در دانشگاه علوم پزشکی همراهی گردد و فتح بابی برای استفاده از پتانسیل های مشترک بین این دو دانشگاه ایجاد شود. دکتر پویان با اشاره به 38 طرح برون دانشگاهی گفت: پتانسیل های دانشگاه شاهرود بیشتر در زمینه های ملی شناخته شده است.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه شاهرود، دکتر حسین مروی، به بحث طرح های پژوهشی خارج از دانشگاه شاهرود اشاره کرد و گفت: در بخش آزمایشگاه های تحقیقاتی می توان با دانشگاه علوم پزشکی ارتباط موثری برقرار گردد.

دکتر مروی در این جلسه اسامی تعدادی از آزمایشگاه های تحقیقاتی دانشگاه شاهرود و عناوین تعدادی از طرح های پژوهشی و پایان نامه های دانشگاه شاهرود که در ارتباط با موضوع پزشکی میباشد، را عنوان کرد.

در ادامه ی این دیدار اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه شاهرود با زمان بندی مشخص،  پس از معرفی حوزه فعالیت خود به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات در این خصوص پرداختند و با توجه به امکانات موجود در دو دانشگاه، فرهنگ سازی در زمینه اهمیت نیاز برای بهره بردن از امکانات یکدیگر را ضروری دانستند. همچنین در این جلسه ضمن اعلام آمادگی خود برای ارتباطات و فعالیت های مشترک در جهت فعالیتی هدفمند خواستار استفاده از امکانات، استعدادها و دانش یکدیگر شدند.

اعضای هیات علمی دانشگاه شاهرود، استفاده از اطلاعات و داده های بیمارستانی در زمینه فعالیت های علمی-پژوهشی را موثر دانستند و به عنوان نمونه به اطلاعات مورد نیاز در طراحی و ساخت ربات توان بخشی اشاره کردند. درخواست تشکیل جلسات تخصصی بین علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی و دانشکده شیمی دانشگاه شاهرود و هدفمند کردن پایانه ها از دیگر مواردی بود که به آن اشاره شد. عدم شناخت کافی قابلیت های انسانی، تجهیزات و زمینه های کاری از جمله موانع پیشرفت در این زمینه معرفی شد. همچنین اعضای هیات علمی دو دانشگاه خواستار تشکیل کمیته ای مشترک برای فعالیت های مشترک شدند.

حجت الاسلام و المسلمین محمود شریعتمدار طهرانی، ریاست دانشگاه علوم قرآنی شاهرود، با بیان آیاتی از قرآن کریم، نفس را حقیقت انسان دانست و شناخت حقیقت انسان را اصل و پایه تمام فعالیت های عالمان و اندشمندان در عرصه علم پزشکی و عرصه های صنعت، تکنولوژی و علوم پایه دانست، واخلاق حرفه ای را یکی از نقاط مشترک با دانشگاه علوم پزشکی عنوان و خاطر نشان کرد: بحث های متعددی باید با مشارکت علوم انسانی، علم و علوم تجربی سامان یابد.

وی همچنین به ضرورت ارتباط با دانشگاه علوم پزشکی در بخش های روان درمانی، اختلالات روانی، اخلاق درمانی، دعا درمانی، نقش توحید و یگانه پرستی در درمان و سلامت، نقش عبادت، نقش شکر و عرفان در درمان بیماری ها، شان و حفظ کرامت بیمار، مسائل اخلاقی مربوط به خرید و فروش اعضای بدن، نقش عفت و پاکدامنی و غذای حلال در سلامت تاکید و اشاره کرد.

دکتر فاتح در پایان جلسه گفت: مسیر کار و فعالیت هم اکنون آماده می باشد و  کارگروه ها برای بررسی طرح های مشترک می توانند فعالیت خود را شروع کنند. می توان کارگروه هایی همانند فنی-مهندسی، علوم، ریاضی و غیره در نظر گرفت، تا عضو هیات علمی ابتدا به این کارگروه ها مراجعه و تاییدیه بگیرد. میزان موثر بودن طرح ها می تواند در جلسات معاونین پژوهشی دو دانشگاه بررسی شود.

وی فضایی خوب و آماده برای همکاری مشترک بین دو دانشگاه پیش بینی کرد و اذعان داشت: فضای کار با توجه به بودجه هایی که اختصاص می یابد می تواند گسترده باشد و طرح های ارائه شده پس از تایید در دو شورای پژوهشی، طی قراردادی که بین معاونین پژوهشی دو دانشگاه صورت می گیرد، قابل انجام است. بودجه طرح نیز مشخص می گردد و محصول طرح می تواند دستگاه، مقاله علمی-پژوهشی و حتی گزارش باشد.

سرپرست دانشگاه شاهرود با توجه به اهمیت این موضوعات، به لزوم تشکیل جلساتی در آینده در این خصوص برای همکاری های بیشتر تاکید کرد.

12345