اخبار و رویدادها: گفتگو با دبیر ششمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش در دانشگاه شاهرود

گفتگو با دبیر ششمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش در دانشگاه شاهرود
یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳- ۱۹:۳۷:۱۸



گفتگو با دبیر ششمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش در دانشگاه شاهرود


به منظور رشد و توسعه دانش و فناوری اطلاعات و تبادل آخرین دستاوردهای علمی- تحقیقاتی، پژوهشی و صنعتی توسط همه­ ی فعالان، پژوهشگران و اندیشمندان مراکز پژوهشی، دانشگاهی و صنعتی داخل و خارج کشور و پیگیری و رصد رویدادهای علمی و تجاری مرتبط با فناوری اطلاعات و دانش، ششمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش در تاریخ های 6 الی 8 خرداد ماه 1393 توسط انجمن فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران و دانشگاه شاهرود در شاهرود برگزار می گردد.

کمیته­ ی برگزار کننده­ی­ کنفرانس درصدد است، با برگزاری نشستهای علمی- تخصصی، برگزاری کارگاههای آموزشی، برگزاری میزگردهای علمی و نمایشگاه، علاقمندان را با آخرین دستاوردهای دانش فنی و چالش های مرتبط با زمینههای مختلف فناوری اطلاعات و دانش آشنا سازد.

باتوجه به اهمیت این کنفرانس، روابط عمومی دانشگاه شاهرود با دبیر ششمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش، دکتر حیدر طوسیان شاندیز، گفتگو کرد.

دکتر حیدر طوسیان شاندیر، متولد سال 1343، دکتری مهندسی برق، گرایش کنترل، دانشیار دانشکده مهندسی برق و رباتیک دانشگاه شاهرود، و هم اکنون به عنوان دبیر ششمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش، در پاسخ به اولین سوال ما در رابطه با اینکه چه چیزی باعث شد تا دانشگاه شاهرود به عنوان میزان ششمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش انتخاب گردد، اینطور بیان کرد که:

کمیته دائمی کنفرانس، طی جلسه ای در محل دبیرخانه دائمی انجمن ICT ایران، با توجه به توانمندی های دانشگاه شاهرود و وجود دانشکده مهندسی برق و رباتیک، و دانشکده مهندسی فناوری اطلاعات و کامپیوتر، و همچنین وجود پژوهشگرانی توانمند در این دانشگاه، با در خواست دانشگاه شاهرود برای برگزاری ششمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش موافقت کرد و برگزاری این دوره از کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش به دانشگاه شاهرود واگذار شد.

 

نحوه اطلاع رسانی شما برای ثبت نام و حضور در این کنفرانس چگونه انجام شده است؟

اولین اطلاع رسانی از پنجمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش در شیراز آغاز شد، و از آبان ماه سال 92 پوستر، سایت و صفحه ی خانگی ششمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش به صورت فراخوان، به تمامی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور ارسال گردید، همچنین این موضوع در کنفرانس های متعدد نیز مطرح شد.

 

تا کنون چند نفر برای حضور در این کنفرانس اعلام آمادگی و ثبت نام کردند؟

ثبت نام اساتید و دانشجویان به محض اینکه کمیته داوران نتایج مقالات را اعلام کردند، از 20 اردیبهشت ماه 93آغاز، و تاکنون 180 نفر به صورت قطعی در ششمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش، ثبت نام کردند، و پیش بینی می کنیم در حدود 50 نفر دیگر نیز به این تعداد افزوده شود، که این تعداد نشان دهنده تعداد مقالات قابل ارائه در کنفرانس می باشد، و در کل پیش بینی ما برای شرکت کنندگانی که در این کنفرانس حضور پیدا می کنند، در حدود 500 نفر می باشد.

 

این کنفرانس در چند روز و در چه محورهایی برگزار می گردد؟ در این رابطه توضیح دهید.

ششمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش از 6 تا 8 خرداد ماه سال جاری، در قالب مقالات شفاهی و پوستر در دانشگاه شاهرود، با محورهای، امنیت سایبری، خدمات الکترونیکی، فن آوری های وب، سامانه های هوشمند در ICT، سامانه های چند رسانه ای، سامانه های همراه، رایانش های ابری، توری و خوشه ای، مهندسی دانش، ITو مدیریت، شبکه های اجتماعی، اخلاق، قوانین و فرهنگ در IT، و سایر موضوعات مرتبط برگزار می گردد.

 

به نظر شما شاخص ترین جنبه ی اجرایی کنفرانس و برگزاری آن در دانشگاه شاهرود چیست؟

با توجه به اینکه دنیای امروز، دنیای فناوری اطلاعات و دانش است، اهمیت فکر افزا از هر سرمایه و صنعت معمولی با ارزش تر می باشد، به همین خاطر اتفاقاتی که در خلال این کنفرانس ها پیش می آید، سبب گشودن راه های جدید تحقیقاتی در زمینه های فناوری اطلاعات و دانش می گردد، و در این مسیر راه حل هایی برای رفع مشکلات در زمینه صنعت ارتباطات و اطلاعات یافت شده و اساتید و دانشجویان می توانند در فضایی صمیمی با محققین و اساتید دانشگاه ها و صنایع مرتبط آشنا شوند. همچنین برگزاری این کنفرانس ها سبب آشنایی دیگر محققین با دانشگاه شاهرود می شود.

 

چه توصیه و نکات خاصی از نظر شما برای شرکت کنندگان در این کنفرانس می تواند قابل توجه و اهمیت باشد؟

نکته قابل توجه این است که افراد صرفا فقط به ارائه مقاله توجه نکنند و با داشتن حضوری فعال در کارگاه ها و جلسات دیگر، با نگاهی نقادانه به محققین و ارائه دهندگان، برای رفع اشکالاتشان اقدام کرده و سبب ایجاد زمینه های تحقیقاتی برای خود و دیگر دوستان گردند.

 

روند برگزاری این کنفرانس را از لحاظ علمی و مقالات ارسالی چگونه ارزیابی می کنید؟

در کل 659 مقاله به کمیته داوران ارسال گردید، و کمیته داوران این مقالات را به سرگروه هایی که در این زمینه صاحب نظر بودند ارسال کرد و با بررسی کارشناسانه، مقالاتی که از دید سرگروه ها صرفا دانشجویی بوده و یا در زمینه کار کنفرانس نبود، به داوری ارسال نشد، و مقالاتی که در چارچوب کنفرانس بودند، برای حداقل 3 داور از دانشگاه ها و صنایع مختلف کشور ارسال گردید، که از آن مجموع 27 درصد برای ارائه شفاهی، و 16 درصد در قالب پوستر پذیرفته شدند. که از این تعداد مقالات پذیرفته شده 34 مقاله به زبان لاتین و 146 مقاله به زبان فارسی بوده است. اصل مقالات طی اولین فراخوان، در 20 دی ماه 92 دریافت، و با توجه به تقاضاهای زیاد تا 3 مرحله تمدید گردید. قابل ذکر است که با هماهنگی دبیرخانه کنفرانس، مقالات انگلیسی در سایت IEEE نمایه می گردد و با هماهنگی دبیرخانه انجمن ICT، 5 مجله علمی پژوهشی پذیرفتند تا مقالات برتر را با داوری مجدد چاپ نمایند.

 

شما چه برنامه هایی جانبی را در طول برگزاری این کنفرانس برای شرکت کنندگان پیش بینی کرده اید؟

در دبیرخانه ششمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش، با هماهنگی های صورت گرفته، 3 برنامه جانبی از جمله، بازدید از صنایع شاهرود، همانند: شرکت سیمان، شرکت سیم و کابل مغان، و فولاد شاهرود، بازدید فرهنگی تفریحی از مجموعه بسطام و  خرقان در نظر گرفته شده است، همچنین عصر چهارشنبه آقایان می توانند از مجموعه استخر دانشگاه شاهرود استفاده کنند.

 

برای اسکان شرکت کنندگان در شاهرود چه تدارکی دیده شده است؟

خوشبختانه آدرس و تلفن تماس، هتل ها و مهمان سرا های شاهرود، در صفحه خانگی کنفرانس قرار داده شده است، و هماهنگی لازم با این مجموعه ها صورت گرفته، و علاقه مندان می توانند در صورت تمایل رزرو نمایند. همچنین مسجد پیامبر اکرم (ص) دانشگاه شاهرود، نیز جهت استراحت مهمانان، از دوشنبه 5 لغایت پنجشنبه 8 خرداد ماه ، طبقه بالا برای برادران و طبقه پایین برای خواهران آماده می باشد.

 

افق آینده فناوری اطلاعات و دانش را چطور ارزیابی می کنید؟

ورود به عرصه فناوری اطلاعات و دانش یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت می باشد. دانش باید به فناوری تبدیل شود، البته فناوری که بتواند مشکلاتی از مردم حل کند و بتواند خلق ارزش کرده باشد. نتیجه این ذهنیت، صنعتی مبتنی بر علم است و ملتی که بخواهد زنده باشد باید در این زمینه تحقیق و سرمایه گذاری کند، زیرا امروزه حرف اول و آخر را اطلاعات و دانش می زند.

 

در پایان دکتر حیدر طوسیان شاندیر، با اشاره به اینکه فناوری اطلاعات موضوع نسبتا جدیدی است، گفت: با توجه به ایجاد سیستم های جدید در این زمینه، باید برای دسترسی به زندگی متناسب با پیشرفت علمی، همگام با این فناوری پیش رفت تا از دیگر کشورها هم عقب نماند، وی همچنین با بیان اینکه موضوعات فناوری اطلاعات مرتبط با فکر است، و به سخت افزار زیادی نیاز ندارد، گفت: می توان به کمک فکر، همانند پیشرفت هایی که تا به الان داشتیم از بقیه کشورها پیشی بگیریم.

وی عدم همکاری به موقع برخی از داوران را یکی از مشکلات این کنفرانس دانست، و گفت: هر مقاله به 3 و یا 5 داور ارسال می گردید، اما متاسفانه تاخیر داوران باعث بروز مشکلاتی در برنامه ها شد، برای مثال خلاصه مقالات تازه نهایی گردیده و هنوز به چاپ نرسیده است.

دبیر ششمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش، با توجه به اینکه این مقالات نتیجه تحقیقات محققین و صنایع مرتبط و اساتید دانشگاه ها در قالب پایان نامه ها و یا طرح های تحقیقاتی مشترک با صنایع می باشد، خاطر نشان کرد: محققین اگر با انتهای دانش امروزی که در قالب این کنفرانس ها شروع می شود مسیر را ادامه دهند، می توانند در لبه تحقیقات هر موضوع قرار گیرند.

 

شایان ذکر است، با برگزاری افتتاحیه ششمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش، با حضور 2 سخنران کلیدی استاد دکتر علی اکبر جلالی و استاد دکتر یوسفی، ساعت 10 صبح، سه شنبه 6 خرداد ماه جاری، در محل تالار شقایق ها دانشگاه شاهرود این کنفرانس کار خود را آغاز می کند. و علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از زیر محور های کنفرانس به وب سایت WWW.IKT-2014.IR مراجعه نمایند.

 

 

12345