اخبار و رویدادها: در جلسه اول اردیبهشت با موضوع ارتباط دانشگاه با صنعت چه گذشت؟ بخش دوم

در جلسه اول اردیبهشت با موضوع ارتباط دانشگاه با صنعت چه گذشت؟ بخش دوم
سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳- ۰۰:۰۶:۴۵



در جلسه اول اردیبهشت با موضوع ارتباط دانشگاه با صنعت چه گذشت؟ بخش دوم

 ادامه صحبت های انجام شده در جلسه ارتباط دانشگاه با صنعت:


دکتر ضیائی: خیلی کوتاه خدمتتان عرض کنم که، در آینده برای بحث پژوهش و مطالعه و مشاوره کسی پولی پرداخت نمی کند. ما باید وارد اجرا شویم، اجرا است که ثروت و پول در آن است و اجرا هم ضمانت کاری می خواهد و همچنین تخصص، تجربه و سابقه، عضو هیات علمی باید خودش وارد ریسک شود.

آنهایی که در دانشگاه می توانند کار کنند، خودشان کار می کنند و شرکت های دانش بنیان و خصوصی دارند و کارشان را انجام می دهند، بحث این است که حمایت از دولت و حمایت از بودجه های دولتی نخواهیم داشت که بتوانیم بر روی طرح های پژوهشی برنامه ریزی و وقت را صرف آن کنیم.

بحث گرفتن پروژه های کلان و رفتن به سمت ثروت و پول است و آن در دست بانک ها است، دقت کنید هر کدام از بانک ها یک شرکت فولاد دارند، به این علت که خصوصی هستند، بخش خصوصی هم دوست ندارد پروژه اش به دانشگاه بیاید و بدانند که در چه زمینه ای کار می کنند و همه از کارهایشان باخبر شوند، پس لذا تمایل ورود به دانشگاه ندارند، تنها راه این است که همان شرکت های دانش بنیان شکل بگیرد و هر کسی هر طور که می تواند وارد شود و دولت حمایت های سرسام آوری را اخیراً‌ به این شرکت های دانش بنیان کرده است و به شخص در شرکت های دانش بنیان بودجه های کلان داده می شود و ضمانتی گرفته می شود و آن ها می توانند خودشان را بسازند و وارد صنعت شوند و کار کنند. بحث مهم این است، فردی که وارد شرکت دانش بنیان می شود فرض کنید توانست در عرض یک سال یک میلیارد تومان پروژه را با تمام توانش وارد کار کند و بگیرد. ما باید در دانشگاه واحدهای آموزشی را با پژوهش تطبیق دهیم، باید تمام هفته را پوشش دهیم، این فرد چه وقت میرسد به سمت یادگیری کارآفرینی برود، استاد دانشگاه باید بتواند کارآفرینی بکند، ما باید بتوانیم دانشجوهای ارشد و دکتری را از طریق این پروژه ها وارد بازار کار کنیم. ما در دانشکده ها نگاه می کنیم که فرد در بازار کار در راستای پروژه اش کار می کند، آن قدر سنگ اندازی می کنیم که استاد بیزار می شود و به سمت شهرهای بزرگ رانده می شود و وارد دریا می شود. لذا باید این مساله فرهنگ سازی شود. ما برای کسی که در این زمینه کار می کند حاشیه سازی می کنیم. خواهشاً ‌کاری کنید که آموزش و پژوهش با سیاست های دانش بنیان منطبق شود، آقای دکتر همه می دانند کارگاه گذاشتن فایده ای ندارد.

باید فرهنگ سازی را در دانشگاه پیاده کنیم. یعنی در ساز و کار دانشگاه کار کنیم. کسی که بخواهد، دنبال این کار می رود، لذا باید محدودیت ها را برداریم، هیات علمی داریم که کار می کنند بدون اینکه از کوچکترین امکانات دانشگاه استفاده کنند، دانشجوهایشان را درگیر می کنند و در پروژه های کلان استان درگیر هستند. ما نباید لای چرخشان چوب بگذاریم، لذا من خواهش می کنم، راه کاری پیدا شود تا دانشگاه از این وضعیت بیرون بیاید، ما با هیچ صنعتی در ارتباط نیستیم و دانشگاه ایزوله شده ای هستیم.

پروژه های عظیمی در این منطقه وجود دارد، پتانسیل های بزرگی در این دانشگاه وجود دارد، فقط کافی است ایده ها جمع شود، فرهنگ سازی شود، اگر در بالا این ساختار پیاده شود این اتفاق خواهد افتاد.

یکی از اعضای هیات علمی: یکسری موارد به ذهنم می رسد خدمتتان عرض می کنم، ما تجربه ای مشابه آقای دکتر رمضان زاده داشتیم، سال 86 هیئت رئیسه نامه ای ارسال کرد و در نامه آمده بود که شما در خصوص این طرح پورپزال بنویسید و بفرستید، ما با دانشکده علوم زمین در عرض یک هفته یک پروپوزال 100 صفحه ای نوشتیم و مسئولیتش را من عهده دار شدم، ولی دریغ از اینک هیئت رئیسه رایزنی کند و این را به ثمر برساند، در نهایت دانشگاه صنعتی اصفهان موفق شد که پروژه را بگیرد. در جلسه شورای پژوهشی دانشکده هم گفتم نوک پیکان پژوهش باید در ساختار پژوهشکده ها شکل بگیرد، داخل پژوهشکده ها یکسری اعضای هیات علمی پژوهشی گرفته شود و سازمان داده شود و اساتیدی که داخل دانشگاه ها هستند می توانند در قالب پژوهشکده ها به تعریف پسا دکترا و نیروی پژوهشی بپردازند و همین طور دانشجوهایی که در تحصیلات تکمیلی هستند وارد پژوهشکده ما شوند و فعالیت کنند.

تازه دانشگاه های نسل سوم را وزارت خانه تعریف می کند و این تعریف منطبق بر استاندارد بین المللی نیست و تعریف غلطی ارائه می شود و سرفصل را مد نظر قرارداده و وارد جزئیات نشده است، در خصوص سوال آقای دکتر نظری، در خصوص شرکت های تعاونی دانش بنیان افرادی که توان تولید دارند می توانند دور هم جمع شوند، ربطی به دانشگاه ندارد و مستقل هستند.

دکتر فرزانه: به عنوان فردی که شاید درگیری بیشتری از مابقی همکاران در پروژه های بیرونی داشته باشد، من شخصا احساس می کنم بین مجری واقعی و در حقیقت زیر مجموعه های پژوهش تعامل کافی وجود ندارد، خلاصه عرضه کنم همه پرداختی به مجری نمی رسد، شاید 40 یا 50 میلیون تومان به واسطه بنده به حساب دانشگاه پرداخت شده است، کلا هدف این است که مساله پرداخت ها بسیار مهم است، در ضمن شاید مبلغ زیادی را مجبور باشیم که به همکاران پرداخت کنیم.

تمام حق التدریس که قبل از عید به حساب من واریز شده همه را به همکاران دادم، در حالی که همین الان 50 میلیون تومان به واسطه ی بنده در حساب دانشگاه است. من چندین بار به آقایان گفتم اگر امکان دارد این موضوع را تسهیل کنید، به این شکل ما نمی توانیم رقابت کنیم. آن همکارانی که با ما کار می کنند اعتمادشان به من سلب می شود. به هر صورت خواهش می کنم مسئولین گرامی در این زمینه با ما همکاری کنند و اگر مشکلی در پرداخت ها و واریز است به من اطلاع دهند تا من پیگیری کنم، مسئولین دانشگاه لطف کنند کاری که در رابطه با آن هاست سریع تر انجام دهند تا ما هم شرمنده افراد نشویم. برای ما نمی خواهیم کاری انجام دهید، لطفا کار خودتان را انجام دهید.

آقای اعظمی: در رابطه با پرداخت ها سئوالاتی مطرح شد، بنده اشاره می کنم اگر باز هم سوالی بود بنده در خدمت هستم. ما در ارتباط با مقررات مالی و اداری صحبت می کنیم و وارد بحث های اجرایی نمی شویم، چون به ما ارتباطی ندارد، در تنظیم قراردادها مشکلی وجود دارد که قراردادها جای دیگری بسته می شود و انتظار پرداخت و کسر کسورات با ما است. اگر قرار است پرداختی انجام شود قبل از آن با امور مالی هماهنگ شود، نه اینکه قرارداد تمام شود و پول به حساب بیاید و ما متوجه شویم که قراردادی تنظیم نشده است و اگر تنظیم شده به شکلی بوده که ما مکلفیم مالیات کسر کنیم. دوستان استحضار دارند قبلا که قرارداد می بستیم به این خاطر که مالیات با نرخ 5 درصد بود دوستان به سمتی می رفتند که قراردادها دستمزدی شود تا مالیات کمتری پرداخت کنند، یکسری از قسمت های قراردادها حذف کردند، از جمله اینکه ما در قراردادها چند قسمت داشتیم، یکی قرارداد پرسنلی، خرید تجهیزات و خرید مواد مصرفی، دو قسمت پایین حذف شد و فقط هزینه های پرسنلی باقی ماند، وقتی هزینه پرسنلی مطرح می شود قانون مالیاتی می گوید تا یک سقفی معافیت، مازاد برنرخ مشخص حداقل 10 درصد است.

تا سال گذشته تمام پرداخت هایی که تحت عنوان پژوهش انجام می شد طبق یک بخش نامه ای که سازمان امور مالیاتی داده بود، ما همه مالیات ها را علی الحساب 5 درصد کم می کردیم و نرخ مالیات 5 درصد نیست، علی الحساب 5 درصد است، بعدا افراد به ادارات امور مالیاتی مراجعه می کنند و اگر سقف در آمدشان از این مبلغ تجاوز کرد باید مالیات بیش تری پرداخت کنند. اگر به آن سقف نرسید ادارات امور مالی ملکف اند مالیات اضافی را به افراد باز گردانند.

در بخشنامه ای که اخیرا در شهریور 92 دادند، مالیات های پژوهشی بود که اعضای هیات علمی دانشگاه انجام می دهند، مالیات فصل حقوق و دستمزد، گفتند کسانی که هیات علمی دانشگاه هستند چون یکبار از معافیت مالیاتی استفاده کردند، هر پرداختی که انجام شود مشمول مالیات بخش حقوق است و حداقل 10 درصد این (در ارتباط با مالیات ها) در ارتباط با بیمه است، چون دانشگاه پرداخت کننده مستقیم اعضای هیات علمی است و بیمه به آن ها تعلق نمی گیرد، اگر دانشگاه بدهی نداشته باشد مفاصا حساب صادر می شود. موضوع بعدی که در سوالات دوستان است و حق دارند مساله تاخیر در پرداخت ها است، همه ی مراحل طی می شود و عددی وارد حساب دانشگاه می شود بعد دوستان انتظار دارند که به موقع پرداخت شود، ببیند زمانی در آمد وصول می شود ابتدا به حساب دانشگاه واریز نمی شود، حساب غیر قابل برداشت به حساب خزانه می رود، پایان ماه، ما از خزانه در خواست می کنیم، حداقل 10 یا 15 روز طول می کشد پول به حساب دانشگاه برگردد، که ما بتوانیم این پرداخت را انجام دهیم، بخشی از این تاخیر در این زمینه است. اگر امروز شما در آمد وصول کردید، من تا آخر ماه این در آمد را نمی توانم پرداخت کنم چون پولی به حساب دانشگاه واریز نشده است. امسال راه حل هایی را برای این موارد پیشنهاد می دهیم که اگر بپذیرند این ها را اجرایی کنیم.

ما 2 نوع قرارداد داریم، قرارداد برون دانشگاهی که دانشگاه با آن دستگاه می بندد و قراردادی که دانشگاه با مجری می بندد، آن قراردادی که دانشگاه با بیرون منعقد می کند نیاز است که بحث های حقوقی آن حتما دیده شود، البته این اشکال مربوط به پژوهش هم نیست، ما در دانشگاه هم این مشکل را داریم. از مدت ها قبل پیشنهاد کردیم واحدی تحت عنوان واحد امور حقوقی و تنظیم قراردادها تشکیل شود که کلیه قراردادها مخصوصا در بخش حقوقی آقایان اظهار نظر کنند که دوستان به مشکلات برنخورند. ما از این موارد داریم، ما بیمه ای را برای یکی از این دوستان پیگیری کردیم، دو سال طول کشید و در نهایت به نتیجه هم نرسیدیم، به این علت که ما کارشناس حقوقی نیسیتم، آن قدر معطل کردند که ما خودمان نامه را تهیه کردیم، نامه رفت و جوابی به ما ندادند ما هم نتوانستیم استدلال حقوق بیاوریم، آن بنده خدا در این موضوع کلی ضرر کرد.

پس یک بخش به واحد حقوقی و تنظیمات قراردادها برمی گردد که باید این موضوعات در آنجا بررسی شود.

دوستان در رابطه با پرداخت ها حق دارند، دقت کنید در آمد کی وصول شده؟ دقیقا ما در اسفند ماه گفتیم، با توجه به اینکه سقف در آمدی دانشگاه پرشده است کسی پول به حساب دانشگاه واریز نکند، متاسفانه این پول به حساب دانشگاه واریز شده است، چون ما سال قبل هم این مشکل را داشتیم، سال 92 هم این اتفاق افتاد، ما می خواهیم پرداخت انجام دهیم، چون سقف موافقت نامه پر است ما نمی توانم پرداخت کنیم.

ما در بعضی پرداخت ها مقصر نیسیتم. وقتی سقف موافقت نامه پر می شود، موافقت نامه هم دانشگاه تنظیم می کند و به من به عنوان مدیر مالی می دهند تا من موافقت نامه را اجرا کنم، قرار نیست چیزی را کم وزیاد کنم، اعتبار می آید توزیع می کنم و فقط پرداخت انجام می دهم، دانشگاه اعتباری رادر نظر بگیرد ما مکلف به پرداخت هستیم.

یک موضوعی را آقای دکتر نظری در رابطه شرکت های تعاونی پرسیدند، دقت کنید شرکت های تعاونی از یک معافیت های مالیاتی بهره مند هستند، در آمد پرداخت های حقوق شرکت های تعاونی طبق ماده 133 قانون مالیات ها در آمد شان از پرداخت مالیات معاف است. همان بحث 25 درصد، اگر کسانی خواستند در قالب شرکت های تعاونی بروند در نظر داشته باشند که می توانند مجوز این مالیات را بگیرند.

شرکت های سهامی خاص در آمد هایشان کلا مشمول مالیات است، یعنی تفاوت در آمد و هزینه شما می شود سود، ابتدا 25 درصد مالیات کم می کنید و بقیه بین سهام داران توزیع می شود، آقای دکتر عامریان معافیت مالیاتی در آمدهای آموزش و پژوهش را مطرح کردند که انجام نمی شود و درست است. بعضی از دستگاه ها، بعضی از شهرها این معافیت ها را لحاظ می کنند، متاسفانه شاهرود این کار را نمی کند، من در اسفند سال قبل به اداره امور مالیاتی نامه ای نوشتم، استناد کردم به قانون مالیات ها، با توجه به اینکه دانشگاه معاف از پرداخت مالیات ( مالیات تکلیفی 5 درصد قبلی و 3 درصد فعلی ) است، که ما کم نمی کنیم آن دستگاه های طرف قرارداد کسر می کنند و بعد از یک ماه که جواب گرفتیم، نوشتند این معافیت منوط به این است که هر قراردادی را که می بندید ابتدا اداره امور مالیاتی  بررسی می کند، اگر تشخیص داد این معافیت دارد شما تکلیفی برای کسر علی الحساب مالیاتی 3 درصد ندارید.

در ارتباط با اینکه در قراردادهای درآمدی پرداخت هایی تحت عنوان علی الحساب است، ما متاسفانه در این چند ساله عامل پژوهش که داشتیم متاسفانه موفق نبودیم، علی رغم اینکه برخی از پرداخت ها انجام شد ولی ما موفق نبودیم، به عنوان مالی در نحوه پرداخت راضی نیسیتم.

 چند روز پیش با دکتر پویان در همین رابطه صحبت کردیم که ما باید تجدید نظری کنیم. دیوان محاسبات چند روز پیش آمدند و گفتند تسویه نشده است. من هم تا زمانی که تن خواه سال قبل تسویه حساب نشود پرداخت های سال جاری را نمی توانم شروع کنم. امیدواریم آن جا با نیرویی که مستقر می شود دیگر نیاز نباشد اعضای محترم هیات علمی به ما مراجعه کنند و تمام پرداخت ها کلا از آن کانال انجام شود، بعدا اسناد به ما منتقل شود که حداقل کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که فاصله زمانی را به حداقل برسانیم که ان شا الله این کار را انجام می دهیم، موافقت نامه در اختیار رئیس دانشگاه است و ما اعتباراتی که معمولا در پایان سال آمده است برای این طرف سال، در سال 93 می گذاریم و پرداخت می کنیم اما متاسفانه تا ما این پول را بگیریم حداقل زودتر از 15 اردیبهشت نخواهد بود.

من به هر فرد نباید نامه بزنم، ما نامه ای را در آخر سال تهیه کردیم با امضای آقای دکتر مرادزاده و به همه ی معاونت ها فرستادیم و معاونت ها هم برای دانشکده ها، که با توجه به اینکه سقف در آمد دانشگاه پر شده است سعی کنید از واریز وجه خودداری شود، ما قبول داریم ممکن است بعضی از این در آمدها در اختیار شما نباشد که بگویید واریز شود یا نه، در اتوماسیون است می توانید تاریخ را ببینید، ما مجریانی که درگیر موضوع بودند را مطلع کردیم.

سوال: به فرض که این نامه زده شده است، اما یک مشکلی وجود دارد پرداخت ها ی شرکت ها آخر سال انجام می شود و عملا زمانی که حساب دانشگاه مسدود است، این پرداخت ها انجام نمی شود. الان با شرایطی که در وزارت خانه ها وجود دارد، بودجه بخش تحقیقات را فوق العاده کم کردند، در بعضی از وزارت خانه ها شرایطی ایجاد شده است که برای حقوق کارمندانشان بودجه کافی در اختیار نداشتند. بهره حال خیلی از مجری ها شاید با ارتباطات، پولی را از وزارت خانه ها یا کارفرما ها توانسته بودند کسب کنند و معمولا خیلی از این بودجه ها در پایان سال پرداخت می شود، این مشکل وجود دارد و ما 2 سال قبل هم به این مشکل برخورد کردیم. آن جا باید پول واریز می شد اما دانشگاه می گفت حساب ما بسته است و این پول اگر می خواست برود برای سال آینده، از دست ما هم خارج می شد و عملا به حساب دانشگاه هم واریز نمی شد به هر حال این ها مواردی است که انتظار می رود به هر شکل حل شود و این پولی است که به دانشگاه قرار است بیاید واگر  مشکلی ایجاد کنیم که به حساب دانشگاه واریز نشود درست نیست.

ادامه صحبت های آقای اعظمی : قرارداد به این شکل نیست که اگر وصول نشود در سال بعد قابل برداشت نباشد در سال بعد قابل پرداخت است، ما سقف در آمدمان عددی بوده که حتی افزایش دادیم حتی تا 25 اسفند هر پولی به حساب در آمد دانشگاه آمده مجوز گرفتیم و افزایش دادیم اما ما یک بحث درآمدی داریم و یک بحث هزینه ای، موافقت نامه را وقتی تنظیم می کنند، مدیر برنامه بودجه با رئیس دانشگاه تنظیم می کنند، وقتی رئیس دانشگاه تصمیم می گیرد این در آمدی که وصول می شود صرف یک موضوع خاص کند، من دیگر اجازه ندارم این پول را در بخش پژوهش هزینه کنم و ما نمی توانیم اظهار نظر کنیم،  این سقف پر است، همه ی در خواست هایی که به امور مالی برای پرداخت حواله شده است برای سال 1393 زدند ما هنوز حساب های 1392 را نبستیم، تا حساب های 92 بسته نشود نمی توان کاری کرد، یک تاخیر اینجاست و من نمی توانم کاری انجام دهم. یا باید موافقت نامه را اطلاح کرد که الان زمان اصلاحش نیست یا باید منتظر بمانیم. اما در طول سال ما مکلف هستیم ظرف چند روز پرداخت کنیم. این ها محدودیت قانونی است که ان شاء الله تنخواه از طریق عاملی که در معاونت پژوهش مستقر است انجام شود و پرداخت ها کلا از همان ناحیه انجام شود.

دکتر فاتح : جلسه بسیار خوبی بود، ایده من گذاشتن همین جلسات برای پیدا کردن راه چاره است، از صحبت هایی که آقای دکتر تخم چی داشتند تشکر می کنم و از فعالیت هایی که در این حوزه انجام دادند، از مشکلات و ایده هایی که دوستان مطرح کردند متشکرم. مطمئنا در همین جلسه ما چند پله به جلو آمدیم. اینکه بنده عرض می کنم توجه به خرد جمعی می تواند کار ساز باشد یعنی همین نمایشی که الان از به کار گیری خرد جمعی در این جلسه داشتیم، هیات علمی برای حل مساله ای که  الان با آن روبه رو هستیم، برای پیشرفت ارتباط با صنعت به خوبی می تواند کمک کند.

اشاره می کنم به فرمایش آقای دکتر فرزانه که ما از شما انتظار نداریم برای ما کاری کنید، بهتر است کار خودتان را انجام دهید. این صحبت را باید در دانشگاه با طلا نوشت. واقعا این مساله را درک می کنم که اگر سیستم اجرایی دانشگاه به خوبی طراحی شود، مطمئنا کارهای علمی و پژوهش می تواند توسعه پیدا کند

وقتی قراردادی بین دانشگاه و بیرون بسته شده است چه کسی مکلف است که دنبال این قرارداد برود؟ وقتی رئیس دانشگاه یا معاون پژوهش قراردادی را امضا می کند، باید قرارداد را در تمام مراحل سرپرستی، نظارت، حمایت و پشتیبانی کند و مشکلات حقوقی آن را حل کند.

فکر می کنم  باید در این قسمت  اقدامات لازم را انجام دهیم، آیا دانشگاه نباید با این همه قرارداد، واحد حقوقی داشته باشد؟! آن صحبتی که آقای اعظمی مطرح کردند،صحیح است ولی هیات علمی مگر کارشناس حقوقی است و این مساله را از کجا باید بداند؟ دانشگاه یک کارشناس می خواهد تا متمرکز به کار و وارد به این مسائل باشد و یک ارتباطی از طریق سامانه با این کارشناس برقرار شود که هر جا هیأت علمی به مشکلی برخورد می کند، سوالی دارد، یک نفر باشد که خیلی راحت جواب بدهد، یک پاسخی درست و منطقی. رفع ضعف اطلاع رسانی به عهده ماست و فکر می کنم این ها همه ایرادهای داخل مجموعه است. باید سیستم را آماده، روان و به روز کنیم و اتوماسیون را فعال کنیم و  چرخه ها را بنویسیم. بارها و بارها گفتم مراحل، کاملا روشن و مشخص نوشته شود و در هر مرحله هیات علمی کار خود را بداند، در دسترس قراردادن اطلاعات، می تواند گره گشایی کند.

هیات علمی می گوید: من نمی دانم چطور پروژه بگیریم و قرارداد ببندم  و می گوید من چند بار باید بروم و بیایم و سرآخر من را حذف می کنند. فکر می کنم در سطح رئیس دانشگاه خیلی مسائل می تواند بهتر حل شود، معاونت پژوهشی، کارشناس و همین طور مدیریت ها باید تمام مراحل قراردادها را پشتیبانی کنند. به اعتقاد من سیستم سازی یک اولویت این بخش است تا مسائل مالی و حقوقی را ببینیم و گردش کار را آسان کنیم. ما می توانیم موفق شویم و فاصله ی خودمان را با دانشگاه های پیش رو کمتر کنیم.

این که درس  باید بر مبنای پژوهش باشد یک اصل است، نباید در این رابطه تشکیک کنیم. استادی که پژوهش نکرده است و خودش در عمل، کاری را تجربه نکرده است، در درس چه موفقیتی می تواند داشته باشد؟ حداقل در دروسی که کاملا جنبه کاربردی دارند، صادق است. ولی واقعا باید در دروسمان این کار را انجام دهیم، برنامه های مختلفی است که در دستور کارمان است.

من اولویت اصلی را تحول در مدیریت می دانم که امیدوارم با برنامه های عملیاتی به نتیجه برسانیم. از همه مسئولین، معاونین مدیریت ها، کارشناسان، خواستم و خود بنده هم مستقیم وارد بحث سیستم سازی در دانشگاه شدم و باید  این بحث را در کل دانشگاه گسترش دهیم.

موفق باشید و روز خوبی داشته باشید.

12345