اخبار و رویدادها: دفتر نشریات دانشگاه شاهرود در یک نگاه

دفتر نشریات دانشگاه شاهرود در یک نگاه
سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳- ۱۳:۱۰:۰۴

دفتر نشریات دانشگاه شاهرود در یک نگاه

گفتگو با علی مسگریان، کارشناس دفتر نشریات دانشگاه شاهرود؛ مصاحبه و تنظیم: عاطفه عبدالهیان

با توجه به روند رو به رشد پژوهش های علمی در زمینه های مختلف و اهمیت و جایگاه نشریات در جهان امروز و در راستای تحقق اهداف جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با توجه به قابلیت های موجود در دانشگاه شاهرود ، معاونت پژوهشی دانشگاه با همکاری دفتر نشریات دانشگاه پا را فراتر از گذشته نهاده است.

از این رو در گفتگو با علی مسگریان، کارشناس دفتر نشریات دانشگاه شاهرود نخست از وی خواستیم که :

·         ضمن معرفی خود در رابطه با تاریخچه و هدف تشکیل دفتر نشریات در دانشگاه شاهرود توضیح دهد.

اینجانب علی مسگریان با شروع فعالیت دفتر نشریات دانشگاه شاهرود که با تدبیر و حمایت های معاونت پژوهشی آقای دکتر پویان در بهمن ماه 1389 بود، فعالیت خود را آغاز کردم.

ابتدا می توان گفت با توجه به اینکه رشد هر دانشگاه تا حدی با ارزیابی مقالات علمی-پژوهشی سنجیده می شود، رسیدن دانشگاه شاهرود به جایگاه مناسبی در مقایسه با دانشگاه های معتبر کشور و رشد پویندگان علم آن از اهداف اصلی ما در دفتر نشریات بود.

·         در رابطه با نحوه ارائه خدمات دفتر نشریات توضیح بفرمایید.

هدف اصلی ما در دفتر نشریات پاسخ گویی سریع به نویسندگان است، به همین دلیل تمامی نشریات دارای سامانه الکترونیکی هستند و فرآیند کلی مقالات توسط این سامانه ها انجام می شود. در ابتدا، نشریه پیشنهادی بعد از تایید معاونت پژوهشی، توسط دفتر نشریات به وزارت خانه ارسال و پس از تایید، سامانه ای برای نشریه ایجاد می گردد. همچنین دفتر نشریات برای معرفی بیشتر نشریه و جذب مقالات، فراخوانی به دانشکده ها و انجمن علمی های کشور ارسال می کند، به همین ترتیب ارتباطی بین نویسنده، سردبیر و داور ایجاد می گردد. پس از  تایید یک مقاله در جلسه گروه دبیران، مقاله مربوطه توسط ویراستار ادبی و ویراستار فنی تایید و در نهایت برای چاپ فرستاده می شود.

·         آقای مسگریان دفتر نشریات بعد از چاپ یک نشریه چه اقداماتی انجام می دهد؟

بعد از چاپ یک نشریه از جمله اقداماتی که دفتر نشریات انجام می دهد، ارتباط با کتابخانه ملی، وزارت ارشاد، پایگاه استنادی جهان علوم اسلام و مگ ایران (پایگاه نمایی سازی علمی معتبر کشور) و در نهایت ارسال نشریه برای دانشگاه های معتبر است.

·         مهم ترین اقدام برای جذب نشریات علمی- پژوهشی دفتر نشریات چه بوده است؟

علاوه بر تبلیغات در تمام دانشگاه ها و فروم های علمی، به نظر من پاسخگویی سریع به نویسندگان و ارسال به موقع برای داوران از مهمترین عوامل جذب نشریات ما تا به الان بوده است.

·         ارزیابی شما از فعالیت های دفتر نشریات دانشگاه شاهرود چیست؟

کار با یک تیم خوب و حمایت های معاونت پژوهشی انگیزه ای ایجاد کرده است که با وجود کمبود نیرو توانستیم ارتباط خوبی  با کاربران داشته باشیم که باعث پیشرفت و توسعه دفتر نشریات دانشگاه شده است. خوشبختانه در اسفند ماه سال گذشته، نشریه کامپیوتر از دفتر کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری اعتبار علمی و پژوهشی را دریافت کرد.

·         تعریف شما به عنوان کارشناس دفتر نشریات دانشگاه از یک نشریه موفق چیست؟

نشریه ای موفق  است که تمام مقالاتی را که فاقد اشتباهات اساسی در متدلوژی پژوهش، و فاقد اشتباهات قابل توجه در نگارش و ساختار مقالات باشند را پذیرش و منتشر کند. حالا می خواهد تعدادشان برای یک شماره پنج عدد و یا یکصد عدد باشد، همچنین اساس یک نشریه خوب این است که کامنتهای سازنده به تمام مقالات ارائه بدهد، به نوعی که نویسنده با مشاهده کامنتهای سازنده اقدام به اصلاح مقاله اش بکند. از همه مهمتر این است که به فرد ایده های خوبی خواهد داد مبنی براینکه پژوهش های بعدی را چطور و با چه استانداردهایی اجرا کند. وقتی که به متدلوژی پژوهش ایشان ایراداتی گرفته شود، ایشان می آموزد که در آینده چه نکاتی را باید توجه کند تا سطح کیفی مقاله بالاتر رود. یک تیم نوپا برای ارائه یک نشریه موفق در اصل بمانند یک تیم از مربیان فوتبال است که در حال آماده سازی تیم فوتبال نوجوانان هستند . این تیم رهبری هدفش این نیست که این نوجوانان همین امروز بروند و با تیم بزرگسالان مسابقه بدهند. هدفش باید کاملا واقعی و منطقی و مبتنی بر اهداف آینده باشد. یعنی تیمی را بسازد که اولا این تیم توانایی این را داشته باشد که در بین همسالان خودش بهترین باشد و یا حد اقل توانایی و جرات ورود به مسابقه را داشته باشد و از ورود به مسابقه ( پژوهش ، انتشار ، تولید علم و ... )‌ نترسد. و این تیم باید درنقش سازندگی و انسان سازی و تولید پژوهشگران برجسته اینده عمل کند.

·         از دید شما ایجاد فضایی رو به رشد در دفتر نشریات لازمه چه حمایت هایی است؟

فقط بعد مادی مهم نیست. با توجه به حجم کار و نیروی کم در دفتر نشریات حمایت معنوی از همه چیز مهم تر است و پیشرفت را به همراه خواهد داشت.

علی مسگریان کارشناس دفتر نشریات دانشگاه شاهرود در پایان با اشاره به 10 نشریه علمی-پژوهشی در حال چاپ و تعداد زیاد مقاله ارسالی از کلیه پژوهندگان علم که مایل به نشر یافته های پژوهشی خود در زمینه های تخصصی مجله هستند ، دعوت کرد تا مقالات خود را در قسمت نشریات علمی در سایت دانشگاه شاهرود ارسال دارند.

به گفته دفتر نشریات دانشگاه شاهرود همه  نشریات جهت ارتباط و دسترسی مخاطبان دارای سامانه می باشند.


Journal of Mining and Environment

  Journal of Intelligent Automation Systems

  Journal of Algebraic Systems

  Journal of AI and Data Mining

  مکانیک سازه ها و شاره ها

  مهندسی آب و محیط زیست ایران

  مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی

  پژوهش های زراعی در مناطق خشک

  مدیریت سازمان صنعتی

  مدیریت منابع انسانی در ورزش

12345