اخبار و رویدادها: مصاحبه با برنده جایزه 30 میلیون تومانی مسابقه برنامه نویسی اندروید

مصاحبه با برنده جایزه 30 میلیون تومانی مسابقه برنامه نویسی اندروید
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲- ۱۴:۵۲:۵۲

مصاحبه با برنده جایزه 30 میلیون تومانی مسابقه برنامه نویسی اندروید

مصاحبه با دانشجوی دانشگاه شاهرود برنده جایزه 30 میلیون تومانی مسابقه برنامه نویسی اندروید

جایزه ویژه 30 میلیون تومانی مسابقه ایده پردازی و برنامه نویسی اندروید اسفند ماه سال جاری به مهدی نیازی دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی دانشگاه شاهرود اعطا شد.

مهدی نیازی در فروردین سال 1368 در شهرستان بجنورد (استان خراسان شمالی) متولد شد. وی دوران تحصیلی خود را تا قبل از ورود به دانشگاه در همانجا گذراند. در سال 1385 در سن 17 سالگی موفق به قبولی در کنکور (رشته کامپیوتر- گرایش نرم افزار) با رتبه ای نسبتاً خوب و راهیابی به یکی از معتبرترین دانشکده های فنی کشور به نام دانشکده فنی شهید منتظری مشهد شد. دو سال بعد، در سال 1387 با اتمام دوره کاردانی و قبولی در کنکور کارشناسی، تحصیل خود را در موسسه آموزش عالی اشراق بجنورد در مقطع کارشناسی ناپیوسته، در رشته کامپیوتر (گرایش نرم افزار) ادامه داد. دو سال بعد از آن نیز، در سال 1389 از مقطع کارشناسی فارغ التحصیل، و با شرکت در کنکور بهمن ماه همان سال موفق به قبولی در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی در دانشگاه شاهرود شد. وی تحصیل خود را در مهرماه 1390 در این دانشگاه آغاز نمود و در نهایت، در بهمن ماه سال جاری با دفاع از پایان نامه خود با موضوع "استفاده از تکنیک های یادگیری ماشین در پیاده سازی بازی های سه بعدی"، این دوره از زندگی تحصیلی خود را با موفقیت به پایان رساند.

مهدی نیازی در رابطه با سوابق خود گفت: اینجانب فعالیت در زمینه برنامه نویسی که یکی از علایقم می باشد را از سال 83 شروع کردم و در سال های 85 تا 87 نیز با عضویت در تیم برنامه نویسان دانشکده شهید منتظری، سعی بر ارتقا دانش خود در این زمینه داشتم. از سال 86 به بعد، در کنار برنامه نویسی شروع به یادگیری اصول محیط های سه بعدی سازی و انیمیشن سازی نیز نمودم و با کسب تجربه در این زمینه، موفق به انجام پروژه هایی از جمله طراحی چند مسابقه سه بعدی برای شبکه تلویزیونی استانی گردیدم. به مرور زمان با توجه به پیشرفت در هر دو زمینه برنامه نویسی و سه بعدی سازی، و همچنین ادامه تحصیل در گرایش هوش مصنوعی تصمیم گرفتم تا کارم را در محیطی که ترکیبی از این زمینه ها باشد ادامه دهم. با توجه به این موضوع، زمینه کاری پایان نامه ارشدم را پیاده سازی الگوریتم های هوش مصنوعی در محیطی که شامل مدل های سه بعدی باشد انتخاب نمودم. در واقع ترکیب این زمینه ها را می توان در موتورهای بازی سازی پیدا نمود. با انتخاب موضوع پایان نامه با عنوان "استفاده از تکنیک های یادگیری ماشین در پیاده سازی بازی های کامپیوتری" شروع به یادگیری نحوه کار این موتورها و همچنین آشنایی با قابلیت هر یک از آنها نمودم که این کار در ابتدا بسیار سخت و پیچیده بود اما به مرور زمان با توجه به اینکه فقط یکسال زمان برای پیاده سازی موضوع پایان نامه ام وقت داشتم با تلاش شبانه روزی، دیدن آموزش های ویدئویی و کمک گرفتن از اطرافیان و همچنین مشاوره های استاد راهنمایم جناب آقای دکتر حمید حسن پور، موفق به پیاده سازی موضوع پایان نامه گردیدم. خوشبختانه این تلاش ها به قدری زیاد بود که توانستم پا را فراتر از موضوع پایان نامه گذاشته و وارد زمینه دیگری یعنی تولید نرم افزار برای گوشی های هوشمند و تبلت ها شوم.

وی در ادامه گفت: از ترکیب محیط های بازی سازی، هوش مصنوعی و تلفن های هوشمند می توان وارد زمینه دیگری شد که به آن واقعیت افزوده (Augmented Reality) می گویند. به طور مختصر می توان واقعیت افزوده را ترکیب دنیای واقعی و دنیای مجازی دانست که براساس آن، محتوایی که وجود خارجی ندارد را با استفاده از تلفن های هوشمند، در محیط واقعی به تصویر خواهیم کشید. کاربرد اصلی هوش مصنوعی در این زمینه را می توان عمل پردازش تصویری که بر روی داده های ورودی دوربین انجام می پذیرد دانست. تکنولوژی واقعیت افزوده با توجه به نوین بودنش در دنیای امروزی، زمینه های کاری مختلفی را دربر می گیرد از جمله آموزش، تبلیغات، بازی ها و ... . همچنین در اکثر کشورهای پیشرفته هزینه های زیادی برای تولید نرم افزارهای کاربردی در این زمینه صورت می گیرد. اینجانب نیز سعی کردم در حد توان خودم با استفاده از این تکنولوژی نمونه کارهای مختلفی را پیاده سازی نمایم.

مهدی نیازی با مروری بر گذشته نمونه کارهای خود را این طور بیان کرد: اولین نمونه کار من با اسم "واقعیت افزوده" برای حضور در جشنواره اپلیکیشن های موبایل دانشگاه شاهرود تهیه گردید که خوشبختانه با استقبال خوب بازدید کنندگان نیز روبرو شد و بازخورد بسیار عالی و امیدوار کننده ای را نیز در پی داشت. اما متاسفانه به دلایل نامعلوم، این اپلیکیشن موبایل که یک ماه بعد در جشنواره کشوری به عنوان برترین اپلیکیشن سال ایران شناخته شد نتوانست در دانشگاه خودمان عنوانی را کسب نماید!!!

نمونه کار دوم من که "سوفالینه" نام داشت و فقط قسمتی از اپلیکیشن اول بود "به جشنواره سالیانه پردیس" ارسال گردید که طی آن، بهترین اپلیکیشن های فارسی سال 92 شناخته می شدند. سوفالینه که نرم افزاری برای نمایش آثار دستی و سنتی به صورت سه بعدی بود عنوان برترین اپلیکیشن سال 92 از نگاه کابران را از آن خود نمود.

پس از روحیه گرفتن از موفقیت سوفالینه به این فکر افتادم تا اپلیکیشنی کمک آموزشی در جهت ارتقای سطح علمی دانش آموزان مقاطع پایه تحصیلی طراحی نمایم. لذا با ایده جدیدی به نام "کتاب های درسی تعاملی و جذاب" وارد جشنواره معتبری با عنوان "جشنواره ایده پردازی و برنامه نویسی اندروید (Iran MobiCode 2014) " شدم که با حمایت دانشگاه امیرکبیر برگزار می گردید. این جشنواره با توجه به جوایز ارزشمندی که برای نفرات منتخب در نظر گرفته بود بسیار مشکل به نظر می رسید، زیرا تمامی شرکت کنندگان برای کسب جایزه ویژه آن که مبلغ 30 میلیون تومان بود سعی داشتند تا قوی ترین کارهای خود را به نمایش بگذارند. حدود 380 نمونه کار قوی و معتبر به جشنواره ارسال گردیده بود که برخی از آنها در مارکت های اندرویدی بیش از 500 هزار بار دانلود شده بودند. من نیز با توجه به این رقابت سخت، سعی کردم تا بهترین کارم را ارائه دهم و با تلاش چند ماهه، نمونه کاری قوی برای جشنواره ارسال نمودم که خوشبختانه با نگاه منصفانه کمیته داوری، موفق به کسب عنوان برترین ایده و اپلیکیشن جشنواره شدم.

مهدی نیازی در رابطه با امکانات این برنامه چنین گفت: این اپلیکیشن برای کتاب‌های درسی مقطع اول ابتدایی با استفاده از واقعیت افزوده (Augmented Reality) پیاده‌سازی شده است. به این معنا که اگر دوربین موبایل یا تبلت خود را بر روی صفحه‌ای از کتاب درسی با فاصله‌های مختلف بگیرید صفحات کتاب به صورت سه‌بعدی و انیمیشن تبدیل گردیده و علاوه بر حرکت اشیا و محیط، امکانات تعاملی و صوتی را نیز در اختیار دانش آموز به عنوان تجربه‌ای جدید در بحث آموزشی قرار خواهد داد و با کلیک کردن بر روی صفحه موبایل، برخی از عملیات کتاب درسی را همانند مسائل همان کتاب انجام می‌دهد. به عنوان نمونه در مورد کتاب ریاضی، عملیات حل مسئله را به صورت تصویری و 3 بعدی  در قالب تست‌های ساده برای کودکان شبیه‌سازی می‌نماید.

وی در پایان گفت: از نظر من این تازه شروع کاراست و در آینده علاوه بر ارتقای همین نمونه کارها می توان به تولید اپلیکیشن در سایر زمینه ها نیز پرداخت. همچنین می توان پا را فراتر از بازار داخلی گذاشت و با فعال نمودن یک گروه کاری منسجم و قوی، شروع به تولید نرم افزار برای بازارهای خارجی نیز نمود.

 

12345