اخبار و رویدادها: رئیس دانشگاه شاهرود:غالب دستاوردهای این دانشگاه مرهون انقلاب اسلامیست

رئیس دانشگاه شاهرود:غالب دستاوردهای این دانشگاه مرهون انقلاب اسلامیست
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲- ۱۱:۱۱:۵۸

رئیس دانشگاه شاهرود:غالب دستاوردهای این دانشگاه مرهون انقلاب اسلامیست

اولین نشست خبری رئیس و هیأت رئیسه دانشگاه شاهرود در سال 92، دوشنبه 6/3/92 با حضور نمایندگان و خبرنگاران رسانه ها برگزار گردید.

رئیس دانشگاه شاهرود: غالب دستاوردهای این دانشگاه مرهون انقلاب اسلامی است

 

دکتر علی مرادزاده رئیس دانشگاه شاهرود در ابتدای این نشست با تبریک ماه رجب، این ماه را مقدمه ای برای ماه بندگی، ماه مبارک رمضان عنوان کرد و ضمن اشاره به مهم ترین فعالیت سیاسی که امسال در کشور رقم زده خواهد شد، ادامه داد: برای خلق حماسه سیاسی، تشویق برای مشارکت حداکثری، ما دانشگاهیان هم وظیفه داریم که طبق فرمایش مقام معظم رهبری سهمی در مشارکت حداکثری- که کشور را بیمه می کند- داشته باشیم.

دکتر علی مرادزاده با گرامیداشت و تبریک هفته روابط عمومی و معرفی معاونان دانشگاه گفت: دانشگاه در سطح ملی اهدافی دارد که ما با هدایت های وزیر و هیات امنا اهداف را به پیش می بریم و تمام برنامه های مهم و کلان پس ازتأیید وزیر محترم به عنوان رئیس هیات امنا ی دانشگاه و یا بعد از طرح و تصویب شورای دانشگاه که بالاترین رکن سیاست گذاری کلان در داخل دانشگاه است، پیگیری و اجرایی شود، تا بتوانیم با این اهداف و برنامه ها دانشگاه را توسعه دهیم. دانشگاه شاهرود هم اکنون به 40 سالگی خود رسیده است که رسیدن به این جایگاه به عنوان یک دانشگاه خوب کشور، کار راحتی نبوده و مرهون زحمات گذشتگان و افرادی است که صادقانه برای رسیدن به این جایگاه تلاش کرده اند و از همه مهم تر غالب دستاوردهای این دانشگاه مرهون انقلاب اسلامی است .

وی در ادامه به عملکرد و دستاوردهای دانشگاه در سال اخیر اشاره کرد و گفت: عمده فعالیت ها در هیأت امنا شکل می گیرد که ما هیأت امنای مستقل داریم. هیأت امنای دانشگاه 14 سال  سابقه دارد و دانشگاه شاهرود از جمله دانشگاه هایی است که از همان ابتدا هیأت امنای مستقل داشته است. همچنین بالاترین امتیاز علمی که یک دانشگاه می تواند داشته باشد، دارا بودن هیأت ممیزه مستقل است که هیأت ممیزه نیز در این دانشگاه 4 سال قدمت دارد و نیز هیأت جذب مستقل برای استخدام هیأت علمی از دیگر ارکان دانشگاه شاهرود است که همراه با شوراهای تخصصی در جهت اقتدار نظام و افتخار آموزش عالی در عرصه بین الملل و در مقیاس ملی و به عنوان افتخاری در سطح منطقه شمال شرق تلاش می کنند. هم اکنون دانشگاه ما از نظر وزارت علوم جزء دانشگاه های بسیار خوب است و البته این به این معنا نیست که در حال حاضر ما هیچ مشکلی نداریم و برای رسیدن به اهداف مورد نظر دانشگاه و جایگاهی که شایسته این شهرستان عالم پرور باشد، همه باید دست به دست هم بدهیم.

رییس دانشگاه شاهرود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص علل تغییر نام دانشگاه از صنعتی به شاهرود و نفع آن برای شهرستان گفت: در سال 1381 نام دانشگاه با خواست دانشگاهیان و تصویب شورای گسترش به صنعتی تغییر نام یافت که آن زمان تصمیم خردمندانه ای بود. ولی در طی این 10 سال، مارا برای ایجاد برخی از رشته های جدید یا توسعه برخی از رشته ها با موانعی روبرو کرد. به عنوان مثال شورای گسترش  می گفت شما نمی توانید در برخی رشته ها چون حسابداری،مدیریت، تربیت بدنی و یا کشاورزی توسعه پیدا کنید و همین را هم که دارید باید تعطیل کنید. و هچنین تقاضاهایی بود از طرف مردم شهرستان که به وزارتخانه منتقل شد به همین جهت در جلسه ای با حضور وزیر محترم علوم،تحقیقات و فناوری جناب آقای دکتر کامران دانشجو و استاندار محترم،( که البته آقای دکتر رهی که همهگونه همکاری را برای توسعه دانشگاه داشته اند.) وزیرمحترم اعلام کرد این تصمیم را داخل دانشگاه بررسی کنید که طبیعتا بعضی با این نظر مخالف  بودند چون اعتقاد داشتند دانشگاه صنعتی جایگاه ویژه ای دارد و بعضی دیگر می گفتند اگر می توانیم 100 باشیم چرا 80 باشیم. به هر حال بحث کارشناسی خوبی صورت گرفت و به آقای وزیر منتقل شد و ایشان اختیار انتخاب یکی از دو دانشگاه صنعتی  و یا جامع را  کاملاً به خودمان دادند و در جلسه قبل از عید با جناب وزیر در خصوص پیگیری دانشگاه دختران ، ما در جلسه بیان کردیم که همین وضعیت را داشته باشیم و در رشته های دیگر توسعه ایجاد کنیم که با تعاریف وزارت خانه مغایرت داشت و برای اینکه چیزی را از دست ندهیم مدیریت دانشگاه اعلام داشت برای حفظ دستاوردهای موجود، دانشگاه در چهار پردیس صنعت و فناوری های نوین، پردیس علوم، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی و پردیس بین الملل به فعالیت خود ادامه دهد که موافقت شد. البته شورای گسترش 2 سال پیش دانشگاه را جامع اعلام کرد ولی ما زیر بار این موضوع نمی رفتیم از این منظر که بتوانیم برای دانشگاه یک امتیاز بگیریم. با این تغییرات ممکن است دانشگاه بعد از این با افت و خیز ها و تغییراتی روبه رو شود و بنابه گفته بعضی اگر دانشگاه صنعتی می ماند دانشجویان قوی تری این دانشگاه را انتخاب می کردند که البته برای اثبات این نظر کار علمی دقیقی انجام نشده است. اما ما براین باوریم که این گونه نخواهد بود. چرا که ما بعضی از دانشگاه ها را داریم که صنعتی نیستند ولی در رشته های فنی ومهندسی می درخشند. به هر حال ما به عنوان دانشگاه جامع به سمتی می رویم که رشته های مورد نیاز کشور و منطقه و غیرتکراری و با اولویت وزارت علوم را داشته باشیم .امیدواریم این تغییر نام در راستای ارتقای دانشگاه باشد و تشکر می کنیم از آقای دکتر دانشجو که این فرصت را برای ما ایجاد کرد و در حال حاضر دانشگاه مأموریت دانشگاه توسعه در تمامی زمینه های مورد نیاز است ولی در هیچ جایی مرسوم نیست که عنوان جامع در کنار نام دانشگاه ذکر شود. چون جامع به عنوان ماموریت دانشگاه است نه اسم دانشگاه.

 

خبرنگاری سوال کرد،نمی شد کنار دانشگاه صنعتی، دانشگاهی به عنوان جامع داشته باشیم ؟

-در جلسه ای که سال گذشته با مسئولان شهرستان داشتیم چندین گزینه بررسی شد:  1- دانشگاه صنعتی بماند و دانشگاه شاهرود ایجاد شود. 2-دانشگاه صنعتی بماند دانشگاه تحصیلات تکمیلی ایجاد شود.3- دانشگاه شاهرود بماند دانشگاه دختران ایجاد شود. که شورای گسترش بیان کرد که نمی شود دائما واحد های آموزشی را زیاد کرد و هزینه ای به دولت تحمیل کرد.

 

سوال:عملکرد 8 ساله دولت چه تاثیری بر عملکرد دانشگاه داشته است؟

-ما برای یک شخص کار نمی کنیم ما برای یک نظام کار می کنیم، ما برای یک اعتقاد کار می کنیم، ماجزیی از یک نظامیم.  انصافا دولت در این 8 سال کمک های خوبی به این بخش کرده است.حداقل دراین دانشگاه ما توانسته ایم چند ده هزار متر فضا به مجموعه دانشگاه اضافه کنیم و در ابعاد دیگراز جمله دانشجویی، پژوهشی هم همین پشتیبانی ها بوده است که امیدواریم دستاوردها حفظ شود و قطعا هر دولتی که بیاید آموزش عالی را تقویت خواهد کردچون آموزش عالی از بنیان های توسعه نظام است.در دو سال اخیر به دلیل مشکلاتی که دشمنان برای ما خلق کردندبه ویژه در خصوص تامین اعتبارات و ملزومات و دانشگاه هایی را هم در لیست سیاه قرار دادنداما با وجود این موانع ،حداقل ها تامین شده است. ما در سال گذشته در بخش هزینه های موجود توانسته ایم تنها 73 درصد تخصیص بگیریم که به ما فشار زیادی واردنمود و این موضوع در هر بخشی طبعاً اثر می گذارد ولی در بخش تحقیقات بنا بر توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر عدم تضعیف این بخش کمک هایی جهت خرید تجهیزات صورت گرفته و به صورت متمرکز توزیع شد که سهم ما 10 میلیارد ریال بوده است. البته به خاطر تورم و تحریم همچنان ما تحت فشار بودیم، اما با ابتکاراتی مشکلات را تقلیل دادیم . امسال هم پرداخت اعتبارات بودجه ای تا تصویب بودجه، به صورت علی الحساب می باشد و در بخش آموزش عالی بودجه ها افزایش چندانی نداشته، به گونه ای که امسال در بخش عمرانی 10 الی 12 درصد و در بعد هزینه های جاری مقداری کمتر از 3 الی 4 درصد که اگر این چنین باشد، ما هم اکنون کسری بودجه داریم. چون دستمزد و حقوق کارکنان باید حداقل 25 درصد افزایش یابد. به هرحال باید مدیریت کرد، هر چند شرایط ایده آلی نخواهد بود.

 

سوال:نمرای که به مجموعه خودتان می دهید چه نمره ای است؟

دیگران باید به ما نمره بدهند. قطعاً وقتی مشکل اقتصادی باشد نارضایتی هایی بین کارکنان، اعضای هیات علمی و دانشجویان شکل می گیرد. به عنوان مثال در شرایط عادی ما می توانستیم کمک هایی به کارکنان کنیم که الان نمی توانیم. البته گفتنی است در سال گذشته نسبت به سال پیشین نه تنها ما کمک ها را به کارکنان کم نکردیم، بلکه اضافه هم کردیم . اما در بخش دانشجویی با رشد هزینه و تورم شاید در تهیه کم ترین ملزومات ابتدایی هم با مشکل مواجه بودیم. اما بنابر گزارش معاون اداری و مالی نسبت به سال 90 ما بیشترین تجهیزات را از نظر ریالی خریداری کردیم که به خاطر افزایش قیمت از نظر تعداد اقلام کمتر بوده است. البته با ابتکاری که وزارت علوم در برگزاری نمایشگاه های تجهیزات به کار برده است ان شاء الله این نقیصه رفع می شود. با این اوصاف به هر حال نمره قبولی رامی گیریم که البته این نمره چند باشد مربوط می شود به لطف دوستان.

 

سوال: چه برنامه هایی برای ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه دارید؟

-در کیفیت آموزشی دانشگاه چند مولفه دخیل است 1-شاخص نسبت دانشجو به استاد که اگر دانشجو زیاد بگیریم باید استاد هم استخدام شود که ما سال اخیربرای جبران این نقیصه 32عضو هیات علمی استخدام کردیم و 50 نفر را بورس کردیم که حداثر تا 4 سال دیگر برمی گردند که ایده آل این نسبت 18 به 1 است و ما در جذب هیأت علمی فراخوان عمومی داریم تا بهترین ها جذب شوند و عدالت رعایت شود و در شرایط مساوی فرد بومی اولویت دارد که سال گذشته 8 نفر بومی را جذب کردیم2-نظارت های موثر دانشگاه  که شورای آموزشی و تحصیلات برنامه های خوبی در این زمینه دارد3-ارتقا همکاران که ما در استان، از نظر تعداد استاد تمام و دانشیار، دانشگاه ممتاز هستیم و 13استاد تمام داریم و 41 دانشیار که در منطقه شمال شرق غیر از فردوسی مشهد هم در این زمینه اول هستیم.

 

سوال:باتوجه به نیاز شهرستان به رشته های هنری، در این زمینه چه کاری انجام شده است؟

به هر حال برنامه دانشگاه بسته نیست و با توجه به نیازهای منطقه و کشور با ایجاد زیر ساخت ها می شود این رشته ها را ایجاد کرد و ما در مورد معماری و شهرسازی یک دانشکده مستقل خواهیم داشت که  هیاتی که از وزارت علوم  هفته دیگر میهمان دانشگاه است، این موضوع را بررسی می کند.

 

سوال:ماموریت دانشگاه در بخش صنعتی با این تغییر نام چه می شود؟

-ماموریت ها در بخش کاربردی و صنعتی هیچ گاه تعطیل نمی شود و الان به گونه ای برنامه ریزی می شود که دانشگاه ها بتوانند بخشی از اعتبارات خود را از این راه به دست آورند که نه تنها در این بخش عقب نمی نشینیم بلکه فعالیت های گسترده تری هم خواهیم داشت.ما الان چندین طرح مختلف صنعتی درحال اجرا داریم و علاوه بر آن فقط در بخش دفاعی 16 طرح در حال انجام داریم.

 

سوال:احکام و آیین نامه های کارکنان دانشگاه شاهرود چه زمانی صادر می شود؟

-دانشگاه ها باید توسط آیین نامه های تصویب شده هیات امنا اداره شود ما آیین نامه کارکنان را به کرات برای بررسی به وزارت خانه بردیم که با آن به علت بار مالی که برای دولت داشت موافقت نشد که البته از چهار آیین نامه که باید بررسی می شددو تابار مالی نداشت اما در مورد آیین نامه های استخدام اعضای هیات علمی و کارکنان با بار مالی همراه بود و نهایتا در اوایل امسال طی بخش نامه ای (این بخش نامه هم اکنون در وبگاه حوزه وزارتی مرکز هیأت های امناء موجود است) از سوی وزارت علوم اعلام شد آن بخش هایی از آیین نامه های استخدامی که مغایرت با لایحه خدمات کشوری داشته باشد، نباید اجرا شود و فعلاً همان 25 درصد مصوب هیأت وزیران را اجرا می کنیم. اما اگر خود دانشگاه بخواهد کمکی کند می تواند که این کمک را طبق سنوات گذشته انجام دهد که ما این گونه کمک را کماکان خواهیم داشت.

 

سوال:چرا به جز تشکل بسیج تشکل دیگری در دانشگاه نیست؟

 -ما تشکل ها را نباید تشکیل دهیم بلکه دانشگاهیان خود باید تقاضا دهند اخیراً تشکل جدیدی درخواست شده که ما در حال بررسی هستیم. تشکل ها باید در چار چوب نظام حرکت کنند و گفته ایم که این عدم درخواست بررسی شود و ما تنها وظیفه بسترسازی را داریم .

 

سوال: نبودن دانشجو در دانشگاه در فصل انتخابات مثبت است یا منفی؟

این نبودن دانشجو دلیل بر عدم فعالیت آن ها نیست، بلکه  باعث می شود دانشجویان با فراغ خاطر فعالیت انتخاباتی کنند. در هر ستاد و شهر خودشان که این با تمام شدن کلاس ها و برگزاری کلاس های فوق برنامه جبران می شود .

وی در ادامه در خصوص کمک های خیرین دانشگاهی گفت: ما از طریق حجت الاسلام و المسلمین ترابی امام جمعه محترم شاهرود پیگیر این موضوع هستیم و قدم هایی نیز برداشته شده ولی مساعدت های رسانه ها را هم می طلبد.

سخن نهایی نیز در خصوص کاهش بودجه جاری صندوق رفاه بود، که وی با توجه به هشدار رئیس صندوق رفاه دانشجویان این امر را مشکل ملی دانست و ابراز امیدواری کرد که مجلس دراین خصوص کمک و اقدامات لازم را انجام دهد تا ان شاء الله در سال تحصیلی آتی با مشکلی برای تأمین ملزومات رفاهی دانشجویان عزیز مواجه نگردیم.

 

 

 

 

 

 

12345