اخبار و رویدادها: آغازبه کاریکی ازقدرتمندترین سوپرکامپیوترهای کشوردردانشگاه صنعتی شاهرود

آغازبه کاریکی ازقدرتمندترین سوپرکامپیوترهای کشوردردانشگاه صنعتی شاهرود
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱- ۱۳:۳۴:۵۷

آغازبه کاریکی ازقدرتمندترین سوپرکامپیوترهای کشوردردانشگاه صنعتی شاهرود

در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه صنعتی، یکی از قدرتمندترین سوپرکامپیوترهای کشور توسط امام جمعه شاهرود و رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود به طور رسمی آغاز به کار کرد.

همایش تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه صنعتی شاهرود، دوشنبه 27 آذرماه در تالار همایش های دانشکده مهندسی معدن این دانشگاه برگزار شد و یکی از قدرتمندترین سوپر کامپیوترهای کشور توسط امام جمعه شاهرود و رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود به طور رسمی آغاز به کار کرد.

دکتر علی اکبر پویان معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه در ابتدای این همایش که مسئولین، اساتید و مدیران دانشگاه شاهرود و پروفسور کاهال اُدونوهو از کشور ایرلند، مهمان آن بودند،  دستاوردها و فعالیت های پژوهشی و فناوری دانشگاه را در طی یک سال اخیر تشریح کرد و از کلیه حامیان این حوزه تقدیر نمود.

وی در مورد طراحی و پیاده سازی مرکز محاسبات سریع ( HPC ) و راه اندازی سوپر کامپیوتر دانشگاه خاطر نشان کرد: این سوپرکامپیوتر با 256 پردازنده و 124 گیگابایت حافظه، یکی از سه ماشین موجود این رده در کشور است که با توجه به نیاز پژوهشگران به اجرای سریع محاسبات نرم افزاری در حوزه های علوم مهندسی، پزشکی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، علوم زمین، معدن و نفت، هوافضا، لکاتروئیک و دیگر بخش ها،توانایی حل الگوریتم های پیچیده محاسباتی، اجرای همزمان پردازش چندین کاربر و اجرای مطمئن کدهای محاسباتی را دارد و با توجه به توانایی پردازش داده های منطقه شرق کشور، این امکان را ایجاد می کند که بتوانیم در جهت دیتاسنتر، پردازش ابری و اینترنت ملی حرکت کنیم.

دکتر علی مراد زاده رئیس دانشگاه در ادامه همایش به ایراد سخن پرداخت و گفت: با عنایت به رهنمود مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از پژوهش، علی رغم مضیقه بودجه، اولویت اول ما پس از بخش حقوق و مزایا پژوهش بوده و هست و در هیچ شرایطی حمایت از این بخش را کمرنگ نکرده و نمی کنیم.

وی در ادامه به روند رو به رشد دانشگاه در ده سال اخیر اشاره کرد و برنامه ها و فعالیت های انجام شده برای رسیدن به این جایگاه را برشمرد.

در این همایش همچنین حجت الاسلام و المسلمین محمود ترابی امام جمعه شاهرود با اشاره به حدیث نبوی(ص) مبنی بر این که اگر علم (ایمان) در ستاره ثریا باشد مردمی از ایران بدان دست می یابند، به تبیین جایگاه پژوهش و تحقیق در فرهنگ اسلامی و ایرانی پرداخت. حجت الاسلام ابوالفضل فندرسکی سرپرست دفتر نهاد رهبری در این دانشگاه نیز به بررسی چالش های موجود در راه پژوهش اشاره کرد و آسیب های فعالیت های پژوهشی را برشمرد. در نهایت از 29 پژوهشگر برتر در زمینه های گو ناگون تقدیر شد.

 

 

 

12345