اخبار و رویدادها: برگزاری سومین نشست هم اندیشی اساتید حوزه و دانشگاه شهرستان شاهرود

برگزاری سومین نشست هم اندیشی اساتید حوزه و دانشگاه شهرستان شاهرود
یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۱- ۱۷:۱۲:۵۷

برگزاری سومین نشست هم اندیشی اساتید حوزه و دانشگاه شهرستان شاهرود

رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود :تحقیقات باید معطوف به حل مشکلات جامعه و مردم شود

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله مرتضی اشرفی در سومین نشست هم اندیشی اساتید حوزه و دانشگاه شهرستان شاهرود که شامگاه شنبه در تالار سلامت دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان برگزار شد ضمن تاکید بر اینکه مجلس باید قانون کار را اصلاح کند، گفت: قانون کار در یک جامعه اسلامی باید در راستای اعتلای قشر آسیب پذیر باشد نه اینکه روز به روز به تعداد بیکاران جامعه بیافزاید.

وی ضمن تاکید بر اینکه قوانین غرب برای خود غرب است و به درد ما نمی خورد، خاطر نشان کرد: اگر مجلس طبق قوانین اسلامی سراغ قانون کار می رفت، اشتغال بیشتری به وجود می آمد.

احکام شرع، احکامی فطری و نشأت گرفته از نظام تکوین است

این استاد درس خارج حوزه تاکید کرد: گروهی شبهه ایجاد کرده اند که با این همه پیشرفتی که در دنیا ایجاد شده چطور می توان با احکام 1400 سال قبل، جوامع امروزی را هدایت کرد. این حرف کاملا بی منطق است.

اشرفی با اشاره به این که اگر احکام دینی مبانی خود را خواسته های مردم قرار دهد این شبهه کاملا درست است، گفت: در این صورت باید به تبع تغییری که در جامعه ایجاد می شود و خواسته های مردم که تغییر می کند قوانین هم تغییر کند. اما ادعای ما این است که احکام شرع احکام فطری و نشأت گرفته از نظام تکوین است و از زمان حضرت آدم(ع) همین بوده تا زمان ابراهیم(ع) و موسی(ع) و عیسی(ع) هم تغییری نکرده و به پیامبر(ص) هم که رسیده همچنان ثابت و لایتغیر باقی مانده است.

نظام تکوین و ارتباطات آن تا آخر دنیا شکل فطری و اولیه خود را حفظ خواهد کرد

وی بیان کرد: مبدأ احکام اسلامی و تشریع قوانین اسلامی ارتباطی است که در تکوین نظام عالم است و تا زمانی که عالم باشد این احکام نیز هست و اگر عالم بهم خورد و به شکل دیگری تغییر یابد این قوانین هم تغییر خواهد کرد و متناسب با آن عالم تازه شکل گرفته خواهد شد.

موسس حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع) شاهرود عنوان کرد: "ان الدین عند الله الاسلام" چرا که خدای متعال به همه علوم و همه جهات قضایا آگاه بوده و قانون وضع کرده و نظام تکوین و ارتباطات آن تا آخر دنیا شکل فطری و اولیه خود را حفظ خواهد کرد و تغییر نمی یابد.

تقوا، روح سبک زندگی است

امام جمعه شاهرود نیز در این نشست با اشاره به این که تقوا روح سبک زندگی است، ابراز داشت: تا تقوی به معنی واحد کلمه در یک انسان وجود نداشته باشد، آن شخص نمی تواند سبک زندگی سالم و قابل پیشرفت و صعودی داشته باشد.

حجت الاسلام محمود ترابی با یادآوری آغاز ماه صفر و حرکت کاروان اسرای کربلا به سمت شام اظهار داشت: همانگونه که شهید آوینی می گوید منطق ما، منطق امام حسین(ع) است اگر دشمن این حقیقت را در یابد هرگز در انتظار خستگی ما نخواهد بود.

کسب رضایت خدا، بالاترین رکن سبک زندگی عاشورایی است

رئیس دانشگاه علوم قرآنی شاهرود نیز در این نشست با اشاره به این که محوریت امامت و ولایت که انسجام از آن جاری می شود در سبکبار و سبکبال بودن است، اظهار داشت: عاشورا سبک زندگی را به ما معرفی می کند که اگر آن را در زندگی خود نهادینه کنیم هرگز به خطا نخواهیم رفت.

حجت الاسلام محمود شریعتمدار طهرانی، خوش خلقی در اوج بلا و گرفتاری را یکی از اصول سبک زندگی عاشورایی دانست و ابراز داشت: عشق ورزیدن به نماز، دعا، استغفار، شور و شوق شهادت در سر داشتن، کمال ایثار، بیدارگری و احیاء و بالاتر از همه کسب رضایت خدا از دیگر ارکان ساختن یک زندگی عاشورایی است.

تحقیقات باید معطوف به حل مشکلات جامعه و مردم شود

رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود با یادآوری این مطلب که تحقیقاتی که معطوف به حل مشکلات جامعه و مردم نشود، ارزشی ندارد، گفت: باید تلاش کنیم با نقد نظریات وارداتی و بومی سازی آن در علوم انسانی جامعه را حول محور عقاید، باورها و احکام اسلامی خود به پیش ببریم.

علی مرادزاده همچنین با تاکید بر این که اگر محصول محور باشیم طبعا نتایج بهتری حاصل خواهد شد، افزود: حوزه و دانشگاه مسئول نیروسازی در جامعه و کادرسازی برای نظام است و بدون توجه به این مسائل نمی توان دنباله روی شهدا و اهداف والای انقلاب و آرمان های حسینی امام خمینی(ره) بود.

تمایل، تفاهم و تعامل اصول اساسی در ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه

رئیس دانشگاه پیام نور شاهرود نیز در این مراسم وحدت حوزه و دانشگاه را در 3 سطح تمایل، تفاهم و تعامل مورد بررسی قرار داد و عنوان کرد: تمایل به برقراری وحدت در هر دو طرف وجود دارد اما در بحث تفاهم و تعامل جای گفت و شنود باقی است.

علی شاهینی با اشاره به این که تفکرات دانشگاه مبتنی بر تجربه و منکر بعضی مطالب اشراقی و ماورایی است و به موضوعات جزیی می پردازد، ادامه داد: حوزه نیز به مسائل نظری، کلی تر و با اهمیت تر توجه دارد و موضوعات عقلی را در کنار موضوعات نظری مورد بررسی قرار می دهد.

بهره گیری از علوم انسانی بومی سازی شده پیش زمینه های ایجاد وحدت را فراهم می کند

وی راهکارهای وحدت حوزه و دانشگاه در سطح تعامل را نظریه پردازی در زمینه علوم انسانی و غیر علوم انسانی دانست و تعیین سبک زندگی را بنا به گفته مقام معظم رهبری یکی از محورهای اصلی این وحدت معرفی کرد.

شاهینی تاکید کرد: باید باز تعریفی درست از انسان با ویژگی های بومی ایرانی و اسلامی بشود و با مشخص کردن مسیر رسیدن به کمال و سعادت انسانی و بهره گیری از علوم انسانی بومی سازی شده پیش زمینه های ایجاد وحدت را فراهم کنیم.

حفظ معیشت مردم و رشد جامعه در اقتصاد مقاومتی

استاد دانشگاه شاهرود نیز با بیان این مطلب که اقتصاد مقاومتی مفهومی جدای از اقتصاد مضیقتی است که در غرب مطرح شده خاطر نشان کرد: در اقتصاد مقاومتی رشد و پیشرفت و معیشت مردم حفظ می شود.

بزرگمهر اشرفی با تاکید بر این که فرهنگ زیربنای همه امور است و مشکلات اقتصادی ما هم ناشی از فرهنگ است تصریح کرد: در این راه باید بتوانیم اقتصاد دانش بنیان ایجاد کنیم و با هدفگذاری های صحیح در کاهش نرخ بیکاری، حمایت خاص از تولیدات داخلی و دقت دولت در تهیه و توزیع کالاهای اساسی نرخ تورم را کاهش دهیم.

تفاهم، تعامل و تقرب عوامل تحقق وحدت حوزه و دانشگاه

ایرانمنش یکی دیگر از اساتید دانشگاه شاهرود نیز با اشاره به افق های وحدت حوزه و دانشگاه، تفاهم، تعامل و تقرب را عوامل مناسب در تحقق این آرمان دانست و عوامل وحدت را در ریشه های روانشناسی و جامعه شناسی مورد بحث و بررسی قرار داد.

این استاد دانشگاه در خاتمه با یادآوری این نکته که دین داری در جوامع ساده شناخته شده است و باید بدانیم دینداری و اسباب و لوازم آن در جوامع پیچیده چگونه است، عنوان کرد: قضاوت از راه دور باعث ابهام و قضاوت غیر صحیح می شود ولی اگر احساس استغنا از یکدیگر نداشته باشیم و تلقی درستی از خود پیدا کنیم این مشکلات مرتفع خواهد شد.

12345