اخبار و رویدادها: گزارش کامل دستاوردها و برنامه های معاونت پژوهشی وفناوری دانشگاه شاهرود

گزارش کامل دستاوردها و برنامه های معاونت پژوهشی وفناوری دانشگاه شاهرود
یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۱- ۱۵:۴۴:۵۱

گزارش کامل دستاوردها و برنامه های معاونت پژوهشی وفناوری دانشگاه شاهرود

جهت گیری های ما در زمینه تولید علم نافع است. یعنی علمی که منطبق با نیازهای جامعه باشد بوده و هست.

در نشست خبری 20 آذرماه که با تلاوتی آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد، دکتر علی اکبر پویان معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی شاهرود، ضمن خوشامد گویی به خبرنگاران، میهمانان و نمایندگان رسانه های شهرستان خبرهای نویدبخشی را از پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شاهرود اعلام کرد. مشروح نشست رسانه ای دکتر پویان در ادامه به استتحضار شما خوانندگان محترم می رسد:

در هر مرحله که توسعه دانشگاه بیشتر می شود شتاب حرکتش هم بیشتر می شود. همانطور که استحضار دارید امسال را مقام معظم رهبری سال تولید ملی نامیدند ما منتظر این نظر راهبردی بودیم. به خصوص در بیشتر بخش های مملکت که تولید علم بیشتر جنبه سخت افزاری دارد این توصیه یک توصیه راهبردی بود. ما به این توصیه لبیک گفتیم. البته ما از قبل برای این منظور آماده بودیم  و برنامه دانشگاه را در چارچوب نقشه علمی کشور تنظیم کردیم و از معدود دانشگاه هایی هستیم که برنامه جامع آموزشی و پژوهشی داریم و همچنین سند جامع راهبردی دانشگاه را آماده کردیم که در شورای دانشگاه تصویب شده است.

جهت گیری های ما در زمینه تولید علم نافع است. یعنی علمی که منطبق با نیازهای جامعه باشد بوده و هست.

در زمینه تولید فناوری در نمایشگاه تهران برای اولین سال در ردیف دانشگاه های بزرگ کشور غرفه ای در هفته پژوهش داریم که 3 محصول استراتژیک دانشگاه در زمینه تولید فناوری به نمایش گذاشته می شود. این محصولات در زمینه فنی مهندسی و فیزیک پلاسما می باشد که یکی از این دستگاه ها کاملا تجاری سازی شده است.

در زمینه همکاری با وزارت دفاع جزء دانشگاه های پیشرو هستیم و  در زمینه شناورهای زیرسطحی قرارداد کلانی با این وزارتخانه بسته ایم. ما قطب علمی در زمینه رانش شناورهای زیر سطحی در کنار دانشگاه های علم و صنعت و صنعتی اصفهان هستیم. وزارت دفاع پس از شناسایی ما در این زمینه با ما قرارداد بسته است که افتخار بزرگی در سطح کشور و منطقه است.

در دیداری که اخیراً بنده و مدیران حوزه معاونت پژوهشی با امام جمعه شاهرود حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا ترابی داشتیم بیان شد: متأسفانه آنقدر که ما را در کشور می شناسند در منطقه خودمان نمی شناسند.

درحوزه معاونت پژوهشی 6مدیریت مستقل وجود دارد و تأکید ما امسال بر تأسیس و راه اندازی آزمایشگاه های تحقیقاتی است. بیش از 20 میلیارد  ریال برای راه اندازی این آزمایشگاه ها هزینه شده است و 17 آزمایشگاه تحقیقاتی تاکنون تعریف شده که 10 آزمایشگاه آن عملیاتی شده است.

قراردادهای جاری دانشگاه در سال جاری و در سطح ملی 38 قرارداد است که نسبت به سال گذشته رشد 5/2 برابری داشته است.

در زمینه عقد تفاهم نامه و قرارداد با بخش صنعت، تفاهم نامه های زیادی امضاء شده که از جمله کارهای بزرگ و محوری دانشگاه می باشد. از آن جمله می توان به تفاهم نامه دانشگاه با فولاد مبارکه اشاره کرد که پس از ذوب آهن اصفهان بزرگ ترین بخش صنعتی و معدنی کشور است و در قالب این طرح ها مبالغ قابل توجهی به دانشگاه پرداخت شده است.

قراردادهای جاری دانشگاه در سال جاری و در سطح ملی 38 قرارداد است که نسبت به سال گذشته رشد 5/2 برابری داشته است.

در زمینه چاپ و نشر که مدیریت مستقلی در این حوزه دارد، 21 کتاب به زیور طبع آراسته و یا چاپ مجدد شده است که در این فرآیند یک روال 8 ماهه الی یک ساله برای چاپ هر کتاب ارائه شده و یک عضو هیات علمی باید این مسیر را طی کند.

دانشگاه صنعتی شاهرود با پهنای باند 90 مگابیت بزرگترین مصرف کننده پهنای باند در استان می باشد

در زمینه فناوری اطلاعات سرمایه گذاری زیادی شده از جمله در پردیس فناوری های نوین دانشگاه، 10 کیلومتر فیبر نوری کشیده شده است که این عملیات تماما توسط دانشگاه صورت گرفته است. همچنین دانشگاه صنعتی شاهرود با پهنای باند 90 مگابیت بزرگترین مصرف کننده پهنای باند در استان می باشد و تمام دانشگاه تحت سیستم بی سیم است و دانشجویان می توانند همزمان از 1 تا 2 آنتن استفاده کنند که آماده سازی زیر ساخت ها برای این پروژه 3 سال به طول انجامیده است و امیدواریم با رفع مشکل بودجه تا پایان امسال پهنای باند به 160 مگابیت برسد.

راه اندازی یکی از بزرگ ترین سوپر کامپیوترهای کشور در دانشگاه صنعتی شاهرود

در بخش زیر ساختی یکی از سوپر کامپیوترهایی که از این رده در کشور وجود دارد، امسال همزمان با هفته پژوهش در دانشگاه رونمایی می شود. این کامپیوتر با کمک وزارت دفاع و پس از 1.5 سال فعالیت، امسال در دانشگاه کاملا عملیاتی می شود. سوپر کامپیوترهای دیگر از این رده را در کشور دانشگاه علم و صنعت و یک دانشگاه صنعتی دیگر دارا است. این دستگاه توان دیتابیس ما را افزایش می دهد و توان رفتن به سوی دیتا سنتر و قسمتی از اینترانتی که در کشور بحث آن هست را به ما می دهد. برای راه اندازی این دستگاه ما قراردادی 6 ماهه با 18 نفر بسته ایم تا این سوپر کامپیوتر استارت شود چون این دستگاه 256 پورت دارد که باید همه لایه های سخت افزاری و بعضا نرم افزاری آن را خودمان راه اندازی کنیم. این طرح در بخش صنعتی و برای 400 دانشجوی دکترای مشغول به تحصیل دانشگاه قابل استفاده است.

4 نشریه بین المللی در دانشگاه صنعتی شاهرود منتشر می شود

اما در مورد نشریه های علمی - پژوهشی که ما به عنوان یکی از دانشگاه های علمی بزرگ در این مورد خلأ داشتیم و یکی دیگر از شاخصه های علمی و رده بندی دانشگاهی است، ما با کار تیمی و 6مدیریت در بخش های مختلف، پس از طی روال 8 ماهه الی یک ساله توانستیم برای 7 ژورنال مجوز بگیریم. اولین آن نشریه دانشکده مهندسی معدن به زبان انگلیسی است که اعضای هیات تحریریه آن از سراسر دنیا هستند و رده بندی علمی پژوهشی،ISC  و SID را دارد و ان شاء الله تا پایان سال جاری رده بندی ISI را هم می گیرد. نشریه دوم این دانشکده در زمینه مهندسی تونل است. نشریه دانشکده مهندسی مکانیک در بخش شاره ها و سازه ها که رده بندی علمی پژوهشی وISC  را دارد به زبان فارسی و ویژه نامه آن به زبان انگلیسی است. دیگری نشریه بین المللی کامپیوتر و داده کاوی است. نشریه بین المللی برق و اتوماسیون، نشریه بین المللی دانشکده ریاضی و نشریه مهندسی آب و محیط زیست که همه به صورت الکترونیکی هم منتشر می شوند و ما در پایان امسال ان شاءالله 8 نشریه بین المللی، به تعداد نشریات دانشگاه تهران و امیر کبیر داریم.

4 پژوهشکده دانشگاه صنعتی شاهرود در هفته پژوهش فعالیت خود را به طور رسمی آغاز می کنند.

همچنین همزمان با هفته پژوهش، از 25 الی 30 آذر و با موافقت اصولی شورای گسترش آموزش عالی، 4 پژوهشکده دانشگاه صنعتی شاهرود فعالیت خود را به طور رسمی آغاز می کنند.

این پژوهشکده ها شامل پژوهشکده اتوماسیون و هوش مصنوعی، پژوهشکده مهندسی منابع آب، پژوهشکده زیست فناوری و مرکز پژوهشی پیشران های شناوری می باشند. لازم به ذکر است که هر پژوهشکده حداقل 15 عضو هیأت علمی باید داشته باشد.

پژوهشکده اتوماسیون و هوش مصنوعی در سه گروه پژوهشی اتوماسیون صنعتی، رباتیک صنعتی و هوش مصنوعی با مدیریت دکتر علیرضا الفی استادیار دانشکده برق و رباتیک، پژوهشکده مهندسی منابع آب، در سه گروه پژوهشی مکانیک سیالات و هیدرولیک محاسباتی، منابع آب و محیط زیست و سازه های هیدرولیکی با مدیریت دکتر سید فضل الله ساغروانی استادیار دانشکده عمران و معماری، گروه پژوهشی زیست فناوری با مدیریت دکتر  ناصر فرخی استادیار دانشکده کشاورزی و مرکز پژوهشی پیشران های شناوری،  که یکی از گروه های پژوهشی پژوهشکده پیشنهادی وزارت دفاع است در سه گروه پژوهشی موتورهای پیشران، انرژی و تغذیه سیستم های رانش و کنترل و حفاظت سیستم های رانش این 4 پژوهشکده و یک مرکز پژوهشی فعالیت های خود را همزمان با هفته پژوهش آغاز می کنند.

در ادامه دکتر حسین مروی پس از بیان شعار هفته پژوهش و روزهای اعلام شده از سوی وزارت علوم  و سخنانی از مقام معظم رهبری به ارائه آمار و گزارشی ازفعالیت های علمی و  پژوهشی یک ساله اخیر دانشگاه پرداخت .

مدیر امور پژوهشی دانشگاه افزود: در هفته پژوهش از وب سایت جدید دانشگاه رونمایی می شود، مرکز محاسبات پرقدرت دانشگاه افتتاح می شود و کارگاه های آموزشی و علمی برگزار می شود. همچنین از پژوهشگران برتر دانشگاه تقدیر می شود و پژوهشکده ها به طور رسمی فعالیت خود را آغاز می کنند.

12345