اخبار و رویدادها: آیت الله هاشمی شاهرودی:هرتلاوتی قرائت است اماهرقرائتی لزوماتلاوت نیست

آیت الله هاشمی شاهرودی:هرتلاوتی قرائت است اماهرقرائتی لزوماتلاوت نیست
جمعه ۱۰ شهریور ۱۳۹۱- ۰۸:۴۷:۰۶

آیت الله هاشمی شاهرودی:هرتلاوتی قرائت است اماهرقرائتی لزوماتلاوت نیست

آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی از فقها و مجتهدین شورای نگهبان در پیامی که به مناسبت برگزاری دومین دوره مسابقات قرآن کریم دانشگاه های سراسر کشور در دانشگاه صنعتی شاهرود صادر کرده گفت:هر تلاوتی قرائت

در متن این پیام آمده است: با توجه به آیات مختلف قرآن از جمله « وَ الْقَمَرِ إذا تَلیها » ،« وَ یَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ...»، .« ..مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ أُمَّهٌ قائِمَهٌ یَتْلُونَ آیاتِ اللَّهِ آناءَ اللَّیْلِ وَ هُمْ یَسْجُدُونَ » تلاوت قرآن متابعت از قرآن در قرائت و دنبال کردن معانی و پیروی در عمل میباشد؛ بنابراین، هر تلاوتی قرائت میباشد امّا هر قرائتی لزوماً تلاوت ‌محسوب نمیشود؛ و اساساً تلاوت در مواردی به کار میرود که مطالب قرائت شده، وجوبِ پیروی را در پی آورد،این معنی را به وضوح در آیات میبینیم:«أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُمْ وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْکِتابَ أَفَلا تَعْقِلُونَ»آیا مردم را به نیکی فرمان میدهید و خود را فراموش میکنید حال آنکه شما کتاب را تلاوت میکنید! پس چرا تعقل نمیکنید و هوای نفستان را مهار نمیزنید.در آیه شریفه با توبیخ، ‌سؤال میکند، که تلاوتِ کتاب چرا موجبِ عمل نگشته است و چرا هوایِ نفس را مهار ننموده است؟

 در ادامه این پیام آمده است : همان گونه که دندان ها با نظمی خاص و براساسِ بنیادی محکم و صحیح، به منظورِ خرد کردن و هضم مناسبِ غذا چیده شده است و ترتیبِ دندان ها با توجه به این هدفِ خاص، شکل گرفته است، آیاتِ ‌قرآن نیز از نظم و چینش خاصی برخوردار میباشد که با هدفِ درمانِ فکر و روح بشر و هدایت و ارشاد آنها به قلههای کمال انسانیت، هماهنگ گردیده است، از این رو، ترتیل قرآن نظم و چینشِ خاص آیات، هماهنگ با تأمین نیازهای فکری و روحی بشر، با اهداف درمان فکر و روح و ثبات بخشی به قلب مؤمنین و هدایت و ارشاد آنها به قلههای کمالِ بشری خواهد بود و این معنی از ترتیل به خداوند منسوب است «کَذلِکَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَکَ وَ رَتَّلْناهُ تَرْتِیلاً»این چنین قرآن را یک باره فرو نفرستادیم به این دلیل که از این راه، دلِ پرالتهابِ تو را ثبات بخشیم و دلیل دیگر اینکه آن را ما به نحوِ خاصی، چیده و نظام بخشیدهایم.

در پایان این پیام آمده : از آنجا که قرآن با روحِ بشر، سروکار دارد، این چینش و انتظام هم در بخش الفاظ قرآن و هم در حوزه محتوا و معانی آیات مطرح است که هم زیبایی ظاهر و هم عمق باطن را گویاست. تفکر لازم است و بعد از آن  عمل . امید است این چنین برنامه هایی با گسترش بیشتر در سطح دانشگاهی با قوت و استحکام هر چه روز افزون برگزار شود.

 

 

 

12345