اخبار و رویدادها: سراهای قرآنی دانشگاه ها پدافند فرهنگی در مقابله با جنگ نرم دشمن

سراهای قرآنی دانشگاه ها پدافند فرهنگی در مقابله با جنگ نرم دشمن
شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۱- ۰۸:۳۱:۵۹

سراهای قرآنی دانشگاه ها پدافند فرهنگی در مقابله با جنگ نرم دشمن

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم: سراهای قرآنی دانشگاه ها پدافند فرهنگی در مقابله با جنگ نرم دشمن

دکتر غلامرضا خواجه سروی معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آئین افتتاح دومین دوره مسابقات قرآن کریم کارمندان دانشگاه های سراسر کشور گفت: سراهای قرآنی دانشگاه ها پدافند فرهنگی در مقابله با جنگ نرم دشمن خواهد بود.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در این مراسم که عصر جمعه سوم شهریورماه در تالار شقایق های دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد با اشاره به این مطلب که اولویت در دانشگاه ها این است که متون علوم انسانی بر اساس معارف قرآنی باشد تصریح کرد: قرآن باید وارد آموزش بشود و ما می خواهیم قرآن را از حاشیه وارد متن کنیم.

خواجه سروی در این مراسم با تبریک هفته دولت و یادآوری خدمات دولت شهیدان رجایی و باهنر به مقام والای این دو شهید بزرگوار اشاره کرد و افزود: برگزاری این مسابقات در ابتدای هفته دولت اهمیتی است که ما برای دولت قرآنی قائلیم.

معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: دانشگاه دارای سه رکن است که یکی از این ارکان متغیر و دو رکن دیگر ثابتند.

وی با اشاره به این که دو رکن ثابت و مولفه مهم دانشگاه اعضای هیئت علمی و کارمندان هستند خاطر نشان کرد : با برگزاری این مسابقات می خواهیم تمام ارکان دانشگاه را به سمت دانش و عمل قرآنی پیش ببریم.

خواجه سروی تصریح کرد: این قشر به مدت سه دهه یا بیشتر در دانشگاه حضور دارند و محیط دانشگاه را برای تعالی دانشجویان فراهم می آورند.

معاون فرهنگی وزارت علوم خاطر نشان کرد: دانشجویان برای تربیت فرهیختگان اجتماعی به دانشگاه سپرده می شوند و توقع این است که بعد از دانش آموختگی از همه لحاظ ترقی و پیشرفت کرده و تخصص ویژه ای آموخته باشند.

وی با اشاره به این که این انتظار به حق است گفت: برای پاسخگویی به چنین انتظاری برنامه آموزشی را از توجه و تمرکز به دروس تخصصی به فعالیت های فرهنگی که شامل اعضای هیئت علمی، اساتید و کارمندان دانشگاه ها است توسعه دادیم .

خواجه سروی شروع کار مسابقات قرآنی کارکنان دانشگاه ها را از دو سال پیش دانست و عنوان کرد: تلاش بر این است که هر کس وارد دانشگاه می شود در سطح حداقلی با روخوانی و روانخوانی قرآن آشنا باشد و اگر این گونه نیست نهادها و مسئولین امر را بر آن داشتیم به چنین افرادی آموزش دهند تا در کوتاه مدت به این مشکل پایان داده شود.

معاون فرهنگی وزارت علوم همچنین با اشاره به ضیافت های اندیشه قرآنی که در دانشگاه ها برگزار می شود اظهار داشت: اقبال دانشگاهیان اعم از اساتید و دانشجویان به این طرح ها نشان از اهتمام این قشر به مسائل روز و تطبیق آن با مسائل دینی است.

وی افزود: ما تلاش می کنیم اولویت علوم انسانی با رویکرد معارف قرآنی را در دانشگاه ها به خصوص حیطه پژوهش وارد کنیم و قرآن را از حاشیه به متن بیاوریم اگر به همین حد کفایت کنیم و رضایت دهیم اول سکون خواهد بود.

خواجه سروی با اشاره به این که در آموزش قرآن باید اساس حفظ شود اما تنوع در روش ها ایجاد شود خاطرنشان کرد: به این ترتیب است که قرآن روی هویت و شخصیت افراد تاثیر گذار شده و شخص عمل قرآنی پیدا می کند.

معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: شهادت می دهیم که فضای دانشگاه ها در این سال ها بسیار تغییر کرده و به سمت مسائل قرآنی پیش رفته است و هر چه میزان توجه و سرمایه گذاری در این مباحث دینی و اعتقادی بیشتر باشد خروجی مطلوب تر خواهد بود.

خواجه سروی با بیان این مطلب که تمسک به قرآن و عترت به عنوان دو میراث گران بهای پیامبر (ص) نقطه اتکای ما برای پیشرفت در مسائل قرآنی در دانشگاه هاست افزود: از سال گذشته برای ساخت سراهای قرآنی در دانشگاه ها تلاش فراوان صورت گرفته و امسال ده دانشگاه دارای سرای قرآنی شده اند.

وی با اشاره به صحنه جنگ عوض شده اما ماهیت آن تغییر نکرده گفت: سراهای قرآنی دانشگاه ها پدافند فرهنگی در مقابله با جنگ نرم دشمن خواهد بود.

خواجه سروی شهادت احمدی روشن را راهکار غیر موثر دشمن در ایجاد رعب و وحشت در دل دانشجویان برای دور کردن آنان از رشته های حساس و  کلیدی برای کشور دانست و گفت: تمایل زیاد دانشجویان برای تغییر رشته و ادامه تحصیل در چنین رشته هایی دشمن را در این شکل مبارزه هم شکست داد.

معاون فرهنگی وزرات علوم در پایان گفت: ما می خواهیم مسائل را به اتکای دانش دینی حلو فصل کنیم و این امکان پذیر نیست مگر این که قرآن ، عمل و فکر قرآنی را وارد تک تک اقشار دانشگاهی نمائیم.

 

 

12345