اخبار و رویدادها: روزهای زندگی در دانشگاه صنعتی شاهرود

روزهای زندگی در دانشگاه صنعتی شاهرود
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۱- ۱۱:۵۸:۴۸



فیلم سینمایی روزهای زندگی سه شنبه 10 مردادماه در تالار شقایق های دانشگاه صنعتی شاهرود در جمع 700 نفر از دانشجویان شرکت کننده در طرح ضیافت اندیشه قرآنی کران شد.

داستان این فیلم در سال 1367 رخ می دهد و ماجرای زندگی زن و شوهری را روایت می کند که در جبهه جنوب در بیمارستانی صحرایی کار می کنند. حضور نابهنگام یک پزشک جوان که روحیاتش با فضای جبهه تطابقی ندارد، چالشی جدی برای آنها ایجاد می کند.

این فیلم در سی امین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر زن، بهترین فیلمبرداری، بهترین جلوه های ویژه میدانی  بهترین چهره پردازی و دیپلم افتخار بهترین فیلم و بهترین صدا گذاری را از آن خود کرده است.

فیلم روزهای زندگی نهمین تجربه کارگردانی فیلم بلند سینمایی پرویز شیخ طادی است و واپسین لحظات جنگ تحمیلی و حملات عراق بعد از پذیرفتن قطع نامه آتش بس را به تصویر کشیده است.

دانشجویان با نگاه دیگری به جنگ و پذیرش قطع نامه سالن نمایش را ترک کردند. برخی معتقد بودند تا به حال فیلمی در ژانر دفاع مقدس این گونه آن ها را جذب نکرده، گروهی نیز بسیار حرفه ای به نقد فیلم نشسته بودند و از کشته شدن بی دلیل و بی هدف پرستار زن برای نجات دکتر مرد سخن می گفتند. اتفاقی که بدون هیچ پیشینه شخصیتی رخ می دهد و دلیل قانع کننده ای هم برای خروج پرستار از مخفیگاهش که توانایی شلیک از آن به دشمن و نجات جان پزشک را دارد در فیلم ارائه نمی شود. چرا باید این پرستار خود را در موقعیت تیر خوردن قرار بدهد؟ در مورد کشته شدن جوان دیگر فیلم هم با همین منطق ضعیف صورت می گیرد که این گروه از دانشجویان را به همذات پنداری تحریک نمی کند.

یکی از دانشجویان که فرزند یک جانباز جنگ تحمیلی است گفت: جنگ هم سخت است، هم درد و زخم دارد. برای تحمل این ها باید مرد بود و وارد میدان شد. اما در این فیلم روحیه ضعیف و ناتوانی از رزمندگان به نمایش گذاشته می شود که نمی تواند یاد آور مردانگی بزرگ مردان عرصه دفاع مقدس باشد. این فیلم نگاه به رزمندگان جنگ تحمیلی را دچار دوگانگی می کند. در این فیلم طوری وانمود می شود که امام به تنهایی تصمیم به پذیرش قطع نامه گرفته،اگر این طور است پس تعبیر معروف جام زهر امام چه معنایی می دهد؟

12345