اخبار و رویدادها: نبرد تایتان ها در ضیافت اندیشه دانشگاه صنعتی شاهرود

نبرد تایتان ها در ضیافت اندیشه دانشگاه صنعتی شاهرود
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱- ۱۳:۴۳:۲۱

نبرد تایتان ها در ضیافت اندیشه دانشگاه صنعتی شاهرود

جلسه نقد فیلم نبرد تایتان ها (Clash of the titans) محصول سال 2012 آمریکا با حضور حجت الاسلام حمیدرضا مریدیان در تالار اقاقیای دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد.

داستان از روایت اسطوره ای خدایان یونان و رم باستان ( زئوس ،پوسایدون و هادس ) شروع می گردد. طبق این روایت که اعتقاد بنیادین مردم یونان باستان نسبت به معبود را بازگو می کند؛ زئوس (خدای خدایان) که با والدین خود اختلاف دارد قصد دارد به کمک دو برادر خود (پوسایدون و هادس ) اقدام به از میان برداشتن والدین خود نماید و در نهایت به کمک هادس و تایتانی به نام کراکن که مخلوق هادس بوده موفق به این امر می گردد و خود به مقام خدای خدایان دست می یابد. در همین راستا پوسایدون نیز خدای دریاها شناخته شده و هادس نیز با فریب زئوس به مقام خدای تاریکی و دنیای مردگان ملقب می گردد.

پس از مدتی زئوس انسان را خلق می کند. مخلوقی که ظاهراً پس از مدتی نعمت های بی پایان زئوس، خالق خود را، نادیده گرفته و راه عصیان و نافرمانی در پیش می گیرد. این سرکشی حتی تا اعلان جنگ به خدایان نیز پیش می رود و در نهایت زئوس برای تنبیه نوع بشر توسط هادس متقاعد می گردد.

از جمله نکات کلیدی این فیلم می توان به تفکر قوم یهود درباره امکان ناپاک بودن نطفه ناجی عالم بشریت اشاره نمود. در این فیلم قهرمان داستان که فردی به نام پرسیوس می باشد با شروع فیلم طفلی کوچک است که از یک تابوت (تابوتی که اهل یهود و مسیحیت به نام تابوت عهد می شناسند) پیدا می شود، عملاً این فرد منجی عالم بشریت معرفی شده است. فردی که نه تنها انسانی خاکی بوده بلکه زنا زاده نیز می باشد و حتی بعدها کاشف به عمل می آید که پدر واقعی این فرد در واقع همان زئوس (خدای خدایان) بوده است. این امر نه تنها مقام این خدا را تا حد موجودی زمینی و فانی تقلیل می دهد بلکه حتی وی را موجودی فاسد و زناکار نیز معرفی می نماید.

نکته دیگری که لازم است مورد توجه قرار گیرد و از انتقادهای بنیادین مطرح شده به این فیلم محسوب می شود وجود یک جریان اسلام هراسی نهفته می باشد که به وضوح قابل رؤیت است .

از جمله نکات قابل ذکر در این زمینه می توان به درگیری جنگجویان پرسیوس با موجودی شیطانی اشاره کرد. موجودی که از سلاحی به شکل شمشیر دولبه استفاده می کند. نکته ای که بلافاصله با دیدن این صحنه به ذهن بیننده تلقی می گردد شباهت بی بدیل شمشیر وی با ذوالفقار، شمشیر مولای متقیان حضرت علی (ع) می باشد. اتفاقی که در کل تاریخ هالیوود تنها در فیلم محمد رسول الله (ص) مشاهده گردیده است. علاوه بر این دیده می شود که از خون این موجود شیطانی موجودات وحشتناکی به شکل عقرب برمی خیزند. موضوعی که با توجه به وجود فرهنگ ارزشمند شهادت در دین مبین اسلام هدفی جز تحقیر و استهزای این فرهنگ متعالی را دنبال نمی کند چرا که به خصوص این صحنه ی خاص در فیلم خون مسلمانان را ناپاک شمرده و وجود آن را حتی برای جهان خطرناک می شمارد و قصد دارد آن را عامل ایجاد فساد و تاریکی در جهان می باشد.

اتفاق دیگری که پس از درگیری این موجود با افراد پرسیوس رخ می دهد نیز شایان توجه است. این صحنه که این موجود پس از جراحت به سمت مخفیگاهش که در پرسپولیس (تخت جمشید) واقع شده می گریزد نیز، قصد بیان این تفکر را داشته که این وجود شیطانی در حقیقت از سرزمین پارس برخواسته است. ضمناً جنگجویان در بیابان با جن هایی روبرو می شوند که به زبان عربی صحبت می کنند که سبب تعمیم این تفکر از ایران و ریشه یابی آن در سرزمین های عربی می گردد.

در نهایت می توان به این نکته ی واضح در این فیلم اشاره کرد که یک جریان اسلام هراسی (با پشتوانه ی تفکرهای وهابیت) در قالب یک فرد منجی در برابر تفکر اسلام شیعی که با وجهه ای شیطانی معرفی گردیده صف آرایی نموده است.

این فیلم اگر چه تا چندی پیش بنا بود در شبکه 3 تلویزیون نیز اکران گردد در نهایت به دلیل طرح چنین انتقادهایی پخش آن منتفی گردید.

 

12345