اخبار و رویدادها: بررسی دوره های مختلف اسلام هراسی در هالیوود

بررسی دوره های مختلف اسلام هراسی در هالیوود
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱- ۱۳:۲۶:۱۴

بررسی دوره های مختلف اسلام هراسی در هالیوود

حجت الاسلام حمیدرضا مریدیان در جلسه نقد فیلم های هالیوودی طرح ضیافت اندیشه دانشگاه صنعتی شاهرود دوره های اسلام هراسی را دسته بندی و بررسی کرد.

حجت الاسلام مریدیان با بیان سخنانی درباره­ نحوه­ تقسیم بندی دوره های مختلف پدیده­ اسلام ستیزی و اسلام هراسی در سینمای هالیوود، خاطر نشان کرد که این توطئه در کل به سه دوره ی اسلام هراسی کلاسیک، مقدماتی و تهاجمی تقسیم بندی می گردد.

هدف هایی که در دوره ی اسلام هراسی کلاسیک مد نظر قرار داشته، به نمایش درآوردن تصویری تاریک و منحوس از مسلمانان و معرفی قدرت و تفکر اسلام به صورت قدرت و تفکری اهریمنی بوده است.

به عنوان اولین فیلم می توان از فیلم جن گیر (ساخت 1974) نام برد. این فیلم که ابتدا با صدایی ترسناک آغاز می گردد، با پخش ندای اذان ادامه می یابد. حقیقت فیلم از همان ابتدا  قصد دارد این تفکر شیطانی را  برخاسته از سرزمین مسلمانان نشان دهد و بیان کند که اگر با آن مبارزه نگردد می تواند برای جهان خطرناک واقع شود.

مریدیان در ادامه به بررسی تعدادی از پیش گویی های نوستراداموس و فیلم « نوستراداموس چنین گفت » پرداخت. این فیلم که به بازگویی آخرین پیش گویی وی و تلاش برای تطبیق آن با اوضاع کنونی جهان می پردازد حتی تا تصویر کردن منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) به صورت فردی تروریست و مخل امنیت جهانی نیز پیش رفته و برای تخریب چهره ی اسلام از هیچ تلاشی فرو گذار نکرده است.

دوره­ دوم سینما که اسلام هراسی مقدماتی نام دارد از زمان قدرت گرفتن انقلاب اسلامی ایران و گفتمان آن در برابر غرب، در پی ناتوانی غرب از مقاومت در برابر این تفکر (تفکر اسلامی و مهدویت) و در تلاش برای تخریب و کوبیدن وجهه این فرهنگ متعالی صورت گرفته است.

در پایان نوبت به فیلم بدون دخترم هرگز رسید. فیلمی که در اسرائیل ساخته شده و با به تصویر کشیدن شرایط خاص زندگی در ایران، این تفکر را تا حد زیادی مورد هجمه قرار داده است، که البته موفق هم نبود.

وی در ادامه نیز به نقد و تحلیل فیلم هایی چون محاصره(The Siege)و دروغ های واقعی (True Life) و موشکافی اهداف و تئوری های پشت پرده ی آن پرداخت.

 

12345