اخبار و رویدادها: حجة الاسلام دکتر مهدی هادی و نگاهی دیگر به روابط دختر و پسر در دانشگاه

حجة الاسلام دکتر مهدی هادی و نگاهی دیگر به روابط دختر و پسر در دانشگاه
یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۱- ۱۳:۲۶:۳۴



حجة الاسلام دکتر مهدی هادی روانشناس و استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در تالار شقایق های دانشگاه صنعتی شاهرود با حضور دانشجویان طرح ضیافت به بیان مطالبی در زمینه روابط دختر و پسر پرداخت .

دکتر هادی گفت : این موضوع جذاب و تکراری در بیشتر محافل جوانان همیشه مورد توجه است و اکثر شرکت کنندگان به دنبال راهی برای برداشتن موانع از سر راه این ارتباط و مشروع کردن این گونه روابط هستند.

وی بحث را در سه محور آمار، تفاوت های پسر و دختر در نگاه به ارتباط با جنس مخالف و بحث علاقه مندی و جاذبه میان فردی تقسیم کرد و گفت: در بین مراکز مختلفی که آمار ارائه می دهند بهترین منبع آمار سازمان بهزیستی و سازمان ملی جوانان است. یکی از آمارهای ارائه شده در مورد طلاق است که نشان می دهد 85% طلاق ها مربوط به ازدواج هایی است که با ارتباط قبل از ازدواج و بدون اطلاع خانواده ها دو طرف خودشان تصمیم به آشنایی گرفتند. تفاوت فرهنگ ها نیز یکی دیگر از عوامل طلاق است.

دکتر هادی در مقایسه ای میان نگاه پسر و دختر به ارتباط گفت : خوشبختی مثل لباس است زنانه و مردانه دارد. خوشبختی از نگاه خانم ها داشتن یک رابطه صمیمانه است و از نگاه مردها داشتن تسلط، قدرت و موقعیت اجتماعی. در مردان اهمیت به تسلط خیلی مهم تر از طرف مقابل است اما خانم ها به راحتی پدر و مادر را فدای همسر می کنند و همیشه وفادارترند.

وی گفت : مردها به خاطر حفظ موقعیت اجتماعی قسمت زیادی از وقت خود را به بیرون از خانه اختصاص می دهند. اما خانم ها روابط بیرون از خانه را محدود و تنها برای برطرف کردن بعضی نیازها می خواهند. در مردها اگر احساس وفاداری، تعهد شرعی یا اجتماعی و یا تربیت خانوادگی تعهدآور نباشد، مردها متعهد نخواهند بود و این به دلیل احساس قدرتی است که در آن ها وجود دارد .

این استاد دانشگاه پذیرش محبت را در خانم ها بالا دانست و گفت: خانم ها اگر کلمات محبت آمیز بشنوند به دلیل ذات کاملا عاطفی و اثر پذیری که دارند، بعید است تحت تاثیر قرار نگیرند.

وی بحث جاذبه میان فردی را در دو بخش آرمان ها و آرزوها و برآوردن نیازها تقسیم بندی کرد و گفت انسان از بچگی بر اساس تجربیات با واسطه و بی واسطه آرمان پیدا می کند. داستان ها و موسیقی در یافتن آرمان ها تاثیر گذارند. اگر انسان احساس کند چیزی یا کسی مصداق آرمان های ذهنی اوست ناخودآگاه به آن علاقه مند می شود. اما زمانی که می بیند بیشتر مولفه ها هماهنگی ندارند تب عشق به عرق می نشیند. برآوردن نیازها نیز ایجاد علاقه می کند هر چیز یا کسی که نیاز های انسان را برآورده کند انسان نسبت به آن ابراز علاقه می کند. در ماه رمضان چقدر به آب احتیاج داریم و احساس نیاز می کنیم همان قدر به آب علاقه مند می شویم .

هادی گفت: هر چه نیاز عمیق تر باشد و برآورندگی نیازها جدی تر صورت بگیرد، علاقه بیشتر می شود. انسان موجودی نیاز مند است و به همین دلیل است که محل اجتماع نامحرم محل پهن شدن دام شیطان است . حرام بودن روابط دختر و پسر در خارج از محدوده شرع و عرف هم به همین دلیل است .

12345