اخبار و رویدادها: ذره هیگز در دانشگاه صنعتی شاهرود

ذره هیگز در دانشگاه صنعتی شاهرود
سه شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۱- ۱۱:۳۰:۰۳



پرفسور علی اکبر رجبی عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شاهرود مدل دوتایه هیگز چندتایی را در مقالات خود ارائه نموده است.

ارائه مفاهیم تئوری مرتبط با مکانیزم هیگز در مدل های فراتر از مدل استاندارد فیزیک ذرات

پروفسور علی اکبر رجبی عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شاهرود مدل دوتایه هیگز چندتایی را در مقالات خود ارائه نموده است.
اولین مدلی که جایگاه ذرات بنیادی و خصوصیاتشان را بیان کرد استاندارد مدل است اما بعضی از خواص هیگز به کمک این استاندارد مدل قابل توجیه نبود به همین دلیل مدلهای کمکی و موازی برای آن ارائه شد. یکی از این مدل ها مدل هیگز دوتایی است ( 2HDM ) است و پرفسور علی اکبر رجبی عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک در زمینه مکانیزم هیگز در سال های 2009 و 2010،چهار مقاله به چاپ رسانده است و پیشنهاد مدل هیگز N تایه 2 تایی را ارائه می کند. در این مدل اگر 2=N  باشد قابل تبدیل به مدل ( 2HDM ) می شود . این مقالات به بررسی مفاهیم تئوری مرتبط با مکانیزم هیگز در مدل های فراتر از مدل استاندارد فیزیک ذرات می پردازند. به طور مشخص،  در این کارها روش هایی ساده و متفاوت برای بررسی شرط مثبت بودن در ابن گونه مدل ها ارائه شده است. همچنین در این مقالات از روش های پیچیده ریاضی اجتناب شده است و حتی برای دانشجویان سال های اول لیسانس نیز قابل فهم هستند و به دلیل همین سادگی قابلیت این را دارند که در مراجع آموزشی گنجانده شوند. این مقالات با همکاری دکتر حسن حسن آبادی هئیت علمی دانشکده فیزیک و صابر زرین کمر دانشجوی دکتری وی به چاپ رسیده اند.

لازم به ذکر است چهارشنبه 14 تیر ماه جاری پس از نزدیک به نیم قرن جستجو، پژوهشگران برخورد دهنده بزرگ هادرون  (LHC  ) در مرکز پ‍ژوهش های هسته ای SERN ، خبر از کشف ذره ای با مشخصاتی سازگار با یک ذره مهم فیزیک ذرات بنیادی به نام ذره هیگز دادند. این کشف مهم دستاورد بزرگترین پروژه علمی جهان و نتیجه مشارکت حدود 3 هزار پژوهشگر و مهندس از بیش از 35 کشور از جمله ایران بوده است. ذره هیگز ، ذره ای بنیادی است که وجود آن در مدل استاندارد فیزیک ذرات و به واسطه ساز و کار پیشنهادی توسط پیتر هیگز و چند تن دیگر در سال 1964 میلادی پیشنهاد شده ، از آن زمان مورد توجه بسیاری از متخصصین فیزیک ذرات بوده است. یکی از اهداف اساسی در ساخت برخورد دهنده بزرگ هادرون (LHC  ) در سرن سوئیس، به آزمایش گذاردن وجود یا عدم وجود ذره هیگز بوده است. بنا بر بیانیه پژوهشگاه دانش های بنیادی، از سال 2000 میلادی تا کنون،‌عده ای از فیزیک پیشگان و صنعتگران ایرانی نیز از طریق پ‍ژوهشکده ذرات و شتابگر ها در پژوهشگاه دانش های بنیادی ( IPM) در این پروژه عظیم بین اللمللی مشارکت کرده اند.

لازم به ذکر است به زودی مصاحبه اختصاصی خبرنگار دانشگاه صنعتی با پروفسور علی اکبر رجبی درباره این ذره و خلاصه مقالات وی را می توانید در بخش اخبار و رویدادهای سایت دانشگاه مشاهده نمایید.

12345