اخبار و رویدادها: برگزاری اولین کنگره ملی زغالسنگ در دانشگاه صنعتی شاهرود

برگزاری اولین کنگره ملی زغالسنگ در دانشگاه صنعتی شاهرود
دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۱- ۱۴:۰۷:۱۲

برگزاری اولین کنگره ملی زغالسنگ در دانشگاه صنعتی شاهرود

دکتر محمد عطایی رئیس دانشکده معدن، نفت و ژئوفیزیک دانشگاه صنعتی شاهرود از برگزاری اولین کنگره ملی زغالسنگ 8 تا 10 شهریور 91 در این دانشگاه خبر داد.

محمد عطایی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود هدف از برگزاری این کنگره را این گونه بیان کرد: صنعت معدن کاری زغالسنگ و صنایع زیر دستی آن در ایران امروز به عنوان صنایع سودمند و بهره ور به طور مستقیم تلقی نمی شوند و حتی در برخی گزارش ها از آن ها به عنوان صنایع ضررده نیز یاد می شود. اما جایگاه زغال سنگ در صنایع برتر ایران امروز مانند فولاد و برق انکار ناپذیر است. دانشکده معدن، نفت و ژئوفیزیک ، با اتکا به سابقه پژوهشی اساتید و دانشجویان خود در ارتباط با زغالسنگ و صنایع پایین دستی آن،‌ اقدام به برگزاری همایشی در سطح ملی کرده است تا با ایجاد تمرکز عمومی روی این مبحث، سبب یافتن راهکارهایی برای بهبود و ارتقای وضعیت کنونی این صنعت و شاخه های کمتر مورد توجه قرار گرفته آن باشد. تمرکز بر تولید مواد جانبی گران بها از زغالسنگ ،مباحث مرتبط با محیط زیست، اکتشاف ، استخراج و ایمنی معادن و ارائه تحقیقات و پ‍ژوهش های علمی و کاربردی در زمینه زغالسنگ  و صنایع وابسته از مهم ترین اهداف برای برگزاری این همایش می باشد .

وی افزود : زغالسنگ، ماده ای سیاه و ارزان در دنیای امروز، جدا از ارزش حرارتی و کاربرد آن برای مقاصد گرمایشی در واحدهای صنعتی ، می تواند منبعی برای بسیاری از مواد گران بها تر باشدکه بخشی از این مهم در کارخانه های قطران و کک سازی حاصل می شود و بخش عمده آن کماکان به عنوان پتانسیلی از دست رفته دیده می شود. استفاده از زغال ارزان به جای دیگر سوخت های فسیلی رایج در کنار کنترل آلایندگی های آن می تواند منجر به تولید ارزان تر انرژی شود . عامل فرآیندهای گازی کردن و مایع کردن زغالسنگ ما را به سمت سوخت هایی با ماهیت متفاوت هدایت می کند. تولید نفتا،‌LPG، انواع روغن ها و واکس ها ، متانول و زیر مجموعه های آن (اسید استیک ،‌اسید اکریلیک،‌اتیلن، پروپیلن و ...) تولید آمونیاک و به تبع آن تولید کود اوره از آن و ده ها مورد دیگر می تواند دید ما را به اهمیت این موضوع بیشتر کند.

رئیس دانشکده معدن ،‌نفت و ژئوفیزیک ، محورهای همایش را اکتشاف، استخراج،‌فرآوری، مکانیک سنگ،‌ زمین شناسی، محیط زیست و ایمنی ، صنایع پایین دستی و صنایع وابسته اعلام کرد و گفت : پرفسور نجدة ابراهیم عزیز NJD AZIZ دکترای معدن ، استخراج زغالسنگ و تهویه ،‌استاد دانشگاه WOLLGONG استرالیا، مسئول سایت WWW.LONGWALL.COM و  دبیر کنفرانس های سالانه زغالسنگ استرالیا نیز در این کنگره حضور خواهد داشت.

شایان ذکر است علاقه مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانند به سایت  www.ICC2012.ir مراجعه یا با شماره های 3393507 و 09199779787 دبیرخانه کنگره و  3395509  دفتر دانشکده تماس حاصل نمایند.

12345