اخبار و رویدادها: ولادت حضرت امام حسین علیه السلام و اعیاد شعبانیه مبارک باد

ولادت حضرت امام حسین علیه السلام و اعیاد شعبانیه مبارک باد
شنبه ۳ تیر ۱۳۹۱- ۱۳:۰۳:۳۵

ولادت حضرت امام حسین علیه السلام و اعیاد شعبانیه مبارک باد

به روز سوم ماه شعبان سال چهارم هجرت (1) دومین فرزند برومند حضرت على و فاطمه، که درود خدا بر ایشان باد، در خانه‏ ى وحى و ولایت، چشم به جهان گشود.

شعبان

ماه شعبان را به همان اندازه که محرم پر از اندوه و ماتم است، شاد و مفرح کنید.ما به همان اندازه که به گرامیداشت شهادتها دعوت شده ایم به بزرگداشت ولادتها و اعیاد نیز سفارش شده ایم. سرور و شادی از ولادت امام حسین کمتر از غم و ماتم برای مصیبتهای او در کربلا نیست.

لااقل از شب سوم ماه شعبان که ایام خجسته موالید آن شروع می شود، به خانه عطر و بوی عید بدهید. هنگام عصر، وقتی اعضای خانواده دور هم جمع می شوند، یک سی دی مولودی خوانی روشن کنید تا برای چند دقیقه یاد اهل بیت و نام مبارکشان در خانه ذکر شود. با بوی ملایم اسفند، شیرینی و شربت، فضای شاد خانه را در موالید سوم ، چهارم و پنجم شعبان، تقویت کنید. خانه شما در این چند روز باید از تمیزی برق بزند. پس از قبل آمادگی لازم را برای جاری شدن عطر شعبان در خانه پیدا کنید. اگر فرزندانتان به چیزی نیاز دارند، از این فرصت استفاده کنید و آن را در اعیاد ماه شعبان به ایشان هدیه کنید. اگر بناست مشکلی را حل کنید یا جشنی برای مناسبتی بگیرید آنها را محول به شعبان کنید. شادی های شعبان را با معنویات در هم بپیچید فرضا جمعه های شعبان به جای پارک و سینما و ... سری به امامزاده های اطراف بزنید. می توانید غذای مورد علاقه فرزندان را با تزئینات ویژه به همراه بردارید و در فضای سبز نزدیک امامزادگان میل کنید و تنها بخشی از وقتتان را به زیارت و نماز اختصاص دهید. لازم نیست در این مسئله زیاده روی کنید .همین حضور در فضای معنوی حرم امامزادگان تاثیر خوبی خواهد داشت.

کاری کنید شادی از دل شما برخیزد و تمام خانه را پر کند. چنانچه نام یکی از اعضای خانواده همنام با یکی از بزرگانی است که در ایام نخستین شعبان به دنیا آمده اند، به او تبریک بگویید و هر چند کوچک، کادویی به او هدیه کنید. اگر خودتان همنام هستید پخش شیرینی را به جهت خوشحال بودن از این همنامی جدی بگیرید.

اما نیمه شعبان را به نوعی از همه روزهای سال جدا کنید. برای بزرگداشت نیمه شعبان واقعا هزینه کنید. جشن گرفتن تولد حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) در خانه تاثیر تربیتی بسیار خوبی دارد. ضمن آنکه ارادت ما را نیز به حضرتش نشان می دهد.

بوی گلهای طبیعی را در این روز از فضای خانه دریغ نکنید. اگر امکان دارد گل نرگس تهیه کنید. علاوه بر آنکه نماد علاقه ما به حضرت صاحب الزمان است دارای خاصیت های بسیار خوبی است که خوب است در طول سال حتما از آن استفاده کنیم

به خواص گل نرگس چه در کتابهای طب گیاهی و چه در روایات اسلامی اشاره شده است من جمله در جلوگیری از برخی بیماریهای روانی و زکام موثر دانسته شده است. لذا توصیه شده لااقل سالی یکبار آن  را ببویید، چه زمانی بهتر از نیمه شعبان

برای ورود به ماه رمضان آماده شوید

خوشبختی واقعی برای خانواده ایست که دنیا و آخرت را با هم داشته باشد. ماه رمضان دری به سوی خوشبختی آخرتی است. حتی اگر به دلایل شرعی از روزه گرفتن معاف هستید، به هیچ وجه خودتان را از مزایای عظیم ماه رمضان محروم ندانید. روزه تنها یکی از الطاف ماه رمضان است. اما برای آنکه در ماه رمضان بیشترین استفاده ها ار از این ماه مبارک بکنید و حال معنوی خوبی داشته باشید، آمادگی آن را در ماه شعبان برای خود و خانواده تان ایجاد کنید.

گاهی دور هم جمع شوید و راجع به مسائل معنوی صحبت کنید. سری به قران و مفاتیح بزنید و با هم اقدام به خواندن یک دعا یا یک سوره نمایید. دور هم دعا خواندن (نه به روشی که در هیئت ها می خوانند، بلکه بسیار صمیمانه و بدون حالتی اندوهناک) می تواند خاطره بسیار زیبا و دلچسبی را از دعا و قرآن برای اعضای خانواده به جا گذارد. اگر می توانید در ماه شعبان به پابوس امام رضا یا حضرت معصومه بروید یا در حرم دیگر امامزادگان به اتفاق هم یک نماز مستحبی بخوانید. این قبیل کارها آمادگی روانی فوق العاده ای برای بهتر بهره بردن از ماه رمضان را برای ما ایجاد می کند. اما چنانچه زیاد به این مستحبات عادت ندارید زیاده  روی نکنید یا به فرزندان اجبار و سختگیری نکنید. آنچه مهم است تجربه یک حال خوب معنوی است. بچه ها اگر در سنین خردسالی باشند خیلی خوب از این چیزها استقبال می کنند، و هر چند زیاد درک نکنند، به شکل نمادین همراهی می کنند اما اگر نوجوان و بزرگتر هستند، ممکن است به دلایل مختلفی مقاومت نشان دهند،در این صورت خودتان بخوانید. همین بودن ،دیدن و درک کردن هم امتیازات خودش را دارد.

تولد حضرت امام حسین (ع)

به روز سوم ماه شعبان سال چهارم هجرت (1) دومین فرزند برومند حضرت على و فاطمه، که درود خدا بر ایشان باد، در خانه‏ ى وحى و ولایت، چشم به جهان گشود.

چون خبر ولادتش به پیامبر گرامى اسلام (ص) رسید، به خانه‏ ى حضرت على و فاطمه (ع) آمد و اسماء (2) را فرمود تا کودکش را بیاورد.اسماء او را در پارچه‏ اى سپید پیچید و خدمت رسول اکرم (ص) برد،آن گرامى به گوش راست او اذان و به گوش چپ او اقامه گفت (3) .

به روزهاى اول یا هفتمین روز ولادت با سعادتش، امین وحى الهى، جبرئیل، فرود آمد و گفت:

سلام خداوند بر تو باد اى رسول خدا، این نوزاد را به نام ‏پسر کوچک هارون‏ «شبیر» (4) که به عربى‏«حسین‏» خوانده مى‏شود، نام بگذار. (5) چون على (ع) براى تو بسان هارون براى موسى بن عمران است جز آنکه تو خاتم پیغمبران هستى.

و به این ترتیب نام پر عظمت ‏«حسین‏» از جانب پروردگار، براى دومین فرزند فاطمه انتخاب شد.

به روز هفتم ولادتش، فاطمه‏ زهرا که سلام خداوند بر او باد، گوسفندى را براى فرزندش به عنوان عقیقه (6) کشت، و سر آن حضرت را تراشید و هم وزن موى سر او نقره صدقه داد. (7)

حسین و پیامبر (ص)

از ولادت حسین بن على (ع) که در سال چهارم هجرت بود تا رحلت رسول الله (ص) که شش سال و چند ماه بعد اتفاق افتاد، مردم از اظهار محبت و لطفى که پیامبر راستین اسلام (ص) درباره حسین (ع) ابراز مى‏ داشت، به بزرگوارى و مقام شامخ پیشواى سوم آگاه شدند.

سلمان فارسى مى ‏گوید: دیدم که رسول خدا (ص) حسین (ع) را بر زانوى خویش نهاده او را مى ‏بوسید و مى‏ فرمود:

تو بزرگوار و پسر بزرگوار و پدر بزرگوارانى، تو امام و پسر امام و پدر امامان هستى، تو حجت‏ خدا و پسر حجت‏خدا و پدر حجت‏هاى خدایى که نه نفرند و خاتم ایشان، قائم ایشان (امام زمان عج) مى ‏باشد. (8)

انس بن مالک روایت مى ‏کند:

وقتى از پیامبر پرسیدند کدام یک از اهل بیت‏ خود را بیشتر دوست مى ‏دارى، فرمود:حسن و حسین را، (9) بارها رسول گرامى حسن و حسین را به سینه مى ‏فشرد و آنان را مى‏ بویید و مى‏ بوسید. (10)

ابو هریره که از مزدوران معاویه و از دشمنان خاندان امامت است در عین حال اعتراف مى ‏کند که:

رسول اکرم (ص) را دیدم که حسن و حسین (ع) را بر شانه‏ هاى خویش نشانده بود و به سوى ما مى‏ آمد، وقتى به ما رسید فرمود: هر کس این دو فرزندم را دوست‏ بدارد مرا دوست داشته و هر که با آنان دشمنى ورزد با من دشمنى نموده است. (11)

عالى ‏ترین، صمیمى‏ ترین و گویاترین رابطه‏ ى معنوى و ملکوتى بین پیامبر و حسین را مى‏ توان در این جمله‏ ى رسول گرامى اسلام (ص) خواند که فرمود:

حسین از من و من از حسینم. (12)

پى‏ نوشت ها

1- در سال و ماه و روز ولادت امام حسین (ع) اقوال دیگرى هم گفته شده است،ولى ما قول مشهور بین شیعه را نقل کردیم. ر. به. ک. اعلام الورى طبرسى ، ص 213.

2- احتمال دارد منظور از اسماء، دختر یزید بن سکن انصارى باشد. ر. به. ک. اعیان الشیعه ، جزء 11 ، ص 167.

3- امالى شیخ طوسى ، ج 1، ص 377

4- شبر بر وزن حسن و شبیر بر وزن حسین و مشبر بر وزن محسن نام پسران هارون بوده است و پیغمبر اسلام (ص) فرزندان خود حسن و حسین و محسن را به این سه نام نامیده است- تاج العروس ج 3 ص 389، این سه کلمه در زبان عبرى همان معنى را دارد که حسن و حسین و محسن در زبان عربى دارد- لسان العرب ، ج 6 ، ص 60.

5- معانى الاخبار ، ص 57.

6- در منابع اسلامى درباره عقیقه سفارش فراوان شده و براى سلامتى فرزند بسیار مؤثر دانسته شده است، ر.به.ک. وسائل الشیعه ، ج 15 ، ص 143 به بعد.

7- کافى ، ج 6 ، ص 33.

8- مقتل خوارزمى ، ج 1 ، ص 146- کمال الدین ، صدوق ، ص 152.

9- سنن ترمذى ، ج 5 ، ص 323.

10- ذخائر العقبى ، ص 122.

11- الاصابه ، ج 11 ، ص 330.

12- سنن ترمذى ، ج 5 ، ص 324- در این قسمت روایاتى که در کتاب هاى اهل تسنن آمده است نقل شد تا براى آنها هم سندیت داشته باشد.

کتاب: پیشواى سوم - حضرت امام حسین (علیه السلام)

 

قمر بنی هاشم (ع)

عباس یعنی تا شهادت یکه تازی عباس یعنی عشق، یعنی پاکبازی

عباس یعنی رنگ سرخ پرچم عشق         یعنی مسیر سبز پر پیچ و خم عشق

جوشیدن بحر وفا ، معنای عباس  لب تشنه رفتن تا خدا، معنای عباس

بی لب نهادن لب به جام باده عشق          بی کام نوشیدن تمام باده عشق

این است مفهوم بلند نام عباس      در ساحل بی ساحلی، آرام عباس

چهارم شعبان است و خاندان نبی چشم به راه ومنتظر...

وناگاه عطر دلنشینی فضا را از شمیم آسمانی اش سرشار کرد ؛

مولودی قدم به گیتی نهاد که با گامهای کوچکش فردایی بزرگ را رقم می زد

پدر اورا در آغوش گرفت و بر دستانش بوسه زد، در حالیکه اشک از چشمان مبارکش جاری بود

و همه متعجب بودند از این رفتار امام

امام نگاهی به حسین (ع) کرد و فرمود : این دستها در راه امام خود و برای خدا قطع می شوند.

آری ! اولین مرثیه سرای" عباس " علی (ع) بود ، مرثیه ای که تا ابد بر زبانها جاری می ماند .

عباس در وجاهت چنان بود که مردم او را قمر بنی هاشم می خواندند ؛ به راستی از او چه می توان گفت که فرات نیز با تمامی وسعتش شرمسار دل دریایی اوست .

آری ! در عظمت حضرت ابوالفضل همین بس که در روزنبرد، خطاب برادر به وی چنین بود " جانم به فدایت "

و امام سجاد علیه السلام نیز درباره آن بزرگوار چنین می فرماید : " عباس نزد خداوند از مقام و منزلتی برخوردار است که در روز قیامت همه شهدا به آن غبطه خواهند خورد."

حضرت امام زین العابدین(ع)

امام سجاد(ع) :

سه چیز سبب نجات مؤمن است :

1- بازداشتن زبان ازغیبت مردم

2- مشغول کردن خودش به آنچه که برای اخرت و دنیایش سود دهد

3- گریستن طولانی بر گناهانش

علی بن الحسین (علیهما السلام) ، چهارمین امام شیعیان ،در پنجم شعبان سال 38 ه.ق متولد گشت.شهرت آن بزرگوار به دو لقب زین العابدین و سجاد به علت عبادت بسیار و سجده های مکررایشان است .

یکی از دلایل شهرت و محبوبیت آن حضرت نزد مردم، انتشار جملات زیبا و گرانبار در قالب دعا بود که همگان را به خود جذب می نمود. این دعاها در کتابی به نام صحیفه سجادیه که به آن زبور آل محمد نیز می گویند گرد آوری شده و مشتمل بر دقیقترین مسائل توحیدی، عبادی، اجتماعی و اخلاقی است.

سعید بن مسیب، از محدثین مشهور، درباره امام می گوید : " هیچکس را پارساتر و باتقواتر از علی بن حسین ندیدم."

امام در زمان خویش به " علی الخیر"، " علی الاغر" و " علی العابد " نیز شهرت داشت.

ابن ابی الحدید درباره امام سجاد می نویسد : " آن حضرت را که اهل سجده بود و آثار آن بر پیشانیش آشکار بود، " ذوالثفنات " می گفتند. "

آورده اند که آن حضرت وقتی وضو می گرفت، رنگ چهره اش دگرگون می شد، و چون علت را می پرسیدند می فرمود : " آیا می دانید که در برابر چه کسی می خواهم بایستم ؟ "

و نیز گفته شده است که در وقت نماز چهره مبارکش دگرگون می شد و رعشه بر اندامش می افتاد، و می فرمود: " این از آن روست که می خواهم در حضور آن پادشاه بزرگ بایستم."

امام در وقت نماز به هیچ چیز توجه نداشت . یکبار به هنگام نماز دست فرزند امام شکست، او از درد فریاد می زد ، شکسته بند آوردند و استخوان دست را جا انداخت و فرزند امام هم چنان از درد فریاد می کشید. پس از نماز، امام دست بچه را دید که به گردنش آویزان است و آن زمان بود که متوجه شد دست بچه شکسته است.

زمخشری می گوید :"  زمانی علی بن الحسین علیها السلام به قصد وضو گرفتن دستش را در آب فروبرد ، در همان حال سرش را به سوی آسمان و ستارگان بلند کرد و در آنها به تفکر پرداخت ، زمانی دراز گذشت، صبح دمید و مؤذن اذان گفت و هنوز دست امام در آب بود."

امام در صدقه دادن و رسیدگی به محرومین نیز زبانزد بود و پس از شهادت ایشان معلوم گردید که هزینه زندگی صد خانواده از صدقات ایشان تامین می شده است.

امام وقتی که سواره از کوچه های مدینه عبور می کرد هیچگاه تقاضای گشودن راه را نداشت و معتقد بود که راه مشترک است و ایشان حق ندارد دیگران را کنار بزند و مسیر را بگشاید .

مطالب فوق که قطره ای از دریای فضایل و سجایای اخلاقی امام است به پارسایان :

به آنان که در دل شب به سوی ملکوت اعلی دست بر می دارند و لب به ناله یارب یارب می گشایند ، به آنان که همواره در جستجوی حقیقت اند، تقدیم می گردد.

12345