اخبار و رویدادها: پردیس مهندسی و فناوری های نوین دانشگاه صنعتی شاهرود افتتاح رسمی شد

پردیس مهندسی و فناوری های نوین دانشگاه صنعتی شاهرود افتتاح رسمی شد
سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱- ۱۳:۲۹:۴۷

پردیس مهندسی و فناوری های نوین دانشگاه صنعتی شاهرود افتتاح رسمی شد

پردیس مهندسی و فناوری های نوین دانشگاه صنعتی شاهرود با حضور کامران دانشجو وزیر علوم،مسئولین استان سمنان و شهرستان شاهرود افتتاح شد.

دکتر علی مرادزاده رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود در گزارشی به بیان مقایسه ای دستاوردهای این دانشگاه از سال 84 تا کنون پرداخت و گفت: در حال حاضر 11700 دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشد ارشد و دکتری در 117 رشته گرایش تحصیل می کنند که از این تعداد 70 درصد دانشجویان روزانه و بقیه نوبت دوم هستند. در حال حاضر 86 رشته در مقطع تحصیلات تکمیلی به تفکیک 61 رشته ارشد و 25 رشته در مقطع دکتری وجود دارد. تعداد اعضاء هیات علمی در حال حاضر 246 نفر تمام وقت است و 108 عضو هیات علمی به تدریج به این مجموعه افزوده می شود. وی  در ادامه گفت: نسبت به سال 84 از نظر رشد تعداد دانشجویان 192 درصد، تحصیلات تکمیلی 489 درصد، کارشناسی ارشد 216درصد، مقطع دکتری 313 درصد و از نظر تعداد اعضاء هیأت علمی 164 درصد رشد داشته ایم. وی تولید علم دانشگاه صنعتی شاهرود را 482 درصد، تعداد نمایه های مقالات علمی اندیس شده در پایگاه های معتبر علمی جهان 20 برابر، رشد اعتبارات پژوهشی را بیست میلیارد ریال، فضاهای کالبدی 241 درصد که هم اکنون 152000 متر مربع است را از توفیقات این دانشگاه  از سال 84 تا کنون دانست.

مرادزاده در خصوص پردیس مهندسی و فناوری های نوین دانشگاه صنعتی شاهرود گفت: عملیات مطالعاتی این پردیس از سال 85 آغاز شد و هم اکنون زیر بنای پروژه های این پردیس به مساحت 42500 متر مربع با اعتباری بالغ بر سیصد و چهل میلیاد ریال را شامل می شود که پنج دانشکده به مساحت 23000 متر مربع، دو خوابگاه به مساحت 6300 متر مربع، ساختمان کتابخانه، مرکز کامپیوتر و سلف سرویس دانشجویی به مساحت 13150 متر مربع از مهمترین پروژه های پردیس مهندسی و فناوری های نوین محسوب می شود.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام و المسلمین محمود ترابی و خلخالی معاون سیاسی و امنیتی استانداری استان سمنان با توجه به دانشجو پذیر بودن استان سمنان بر توجه به مسائل فرهنگی و رفاهی دانشجویان این استان تأکید کردند.

دکتر کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی اهتمام جمهوری اسلامی ایران به خصوص دولت های نهم و دهم به امر آموزش عالی را بی بدیل عنوان کرد. وی ردیف خاص اعتباری برای پردیس دانشکده کشاورزی بسطام، ایجاد دانشگاه در شهر بیارجمند با توجه به موقعیت اکولوژیکی آن، ایجاد دانشکده های علوم انسانی و تخصیص بودجه و اعتبار به دانشگاه صنعتی شاهرود با توجه به سایر مراکز علمی همجوار را خواستار شد.

سپس دکتر کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی مهم ضمن احترام به چهار شهید فناوری هسته ای ایران، ولایت مداری را سنگ زیر بنا و نقطه عطف تمام شئون زندگی و رکن اساسی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: نسبت به دانشگاه دو برداشت و نگاه متفاوت وجود دارد نگاه عامیانه که دانشگاه را مکانی برای ارتقاء علمی و ادامه تحصیل می دانند و برداشت خاص که دانشگاه را مبدل سرمایه نقدی ملت به نیروی انسانی قلمداد می کنند که کادر اجرایی، متخصصین قانون گذاری و بدنه قضایی کشور تنها از دانشگاه حاصل می شود.

دانشجو با اشاره به پرورش نیروی متخصص  و متعهد که دو بال ارزشی جامعه هستند گفت: دانشگاه نباید به شاخص های بنیادین ایران که  خانواده دوستی، آزادگی و جوانمردی، شجاعت و اعتماد به نفس و عشق و ارادت به اهل بیت و ائمه اطهار هستند آسیب و صدمه برساند. و اگر در این مسیر هجمه ای وارد شد باید با تمام قوا جلوگیری کند.

وی دین را معیار و هدف اصلی حرکت دانشگاه دانست و گفت: دانشگاه باید بر مدار دین حرکت کند و در غیر این صورت باید معترض شد.

وزیر علوم با ابراز گلایه از نقدهای غیر منصفانه برخی افراد گفت: دانشگاه های ایرانی اسلامی شاخصه عمر 34 ساله جمهوری اسلامی ایران است و تأکید کرد: افراد گمراهی که پس از فتنه سال 88 و سخنان حکیمانه مقام معظم رهبری بر مسیر کج خود اصرار دارند جائی در دانشگاه ندارند.

دانشجو، بومی گزینی دانشجویان را راه حل بسیاری ابهامات و مشکلات عنوان کرد و حل کمبود خوابگاه، توجه به کانون گرم خانواده و کم شدن بسیاری معضلات را از مزایای توجه به این مقوله برشمرد.

در ادامه وزیر علوم ضمن تحلیل گزارش رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود، پیشرفت ها و دستاوردهای این دانشگاه را دلیل محکمی بر موفقیت دولت دهم ارزیابی کرد و افزود: برآیند کار رسانه ها برای مردم باید ایجاد فضای اعتماد و امید به آینده باشد.

دانشجو در پایان به مقایسه دستاوردهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در استان سمنان پرداخت و گفت: در سال 84 تعداد دانشجویان 55000 نفر، دانشجویان کارشناسی ارشد 1431 نفر، دانشجویان مقطع دکتری 1100  نفر بودند که این ارقام به ترتیب در حال حاضر به یکصد هزار نفر دانشجوی کارشناسی، ده هزار نفر دانشجوی کارشناسی ارشد و سه هزار دانشجوی مقطع دکتری رسیده است.

وی سپس به مقایسه فرآیند هفت ساله در سطح کشور پرداخت و گفت: در سال 84 تعداد کل دانشجویان بیش از دو میلیون بود و در حال حاضر چهار میلیون و دویست هزار نفر تحصیل می کنند. در حال حاضر 330000 دانشجوی تحصیلات تکمیلی، 1040 رشته مکان ارشد و 793 رشته محل دکتری وجود دارد و بالاخره در سال 84 تعداد دانشیاران و اساتید  4300 نفر بودند که این تعداد به 8500 نفر رسیده است.

در آئین افتتاح پردیس مهندسی و فناوری های نوین دانشگاه صنعتی شاهرود دکتر کامران دانشجو ضمن بازدید از پردیس مهندسی و فناوری های نوین این دانشگاه از روند توسعه و تکمیل پروژه های آن مطلع شد و سپس با حضور در جمع خبرنگاران به پاسخ سوالات آنان پرداخت.

 

12345