اخبار و رویدادها: 27 آذرروز وحدت حوزه و دانشگاه گرامی باد؛(گزیده سخنان مقام معظم رهبری)

27 آذرروز وحدت حوزه و دانشگاه گرامی باد؛(گزیده سخنان مقام معظم رهبری)
شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۰- ۱۶:۰۹:۵۸

27 آذرروز وحدت حوزه و دانشگاه گرامی باد؛(گزیده سخنان مقام معظم رهبری)

گزیده سخنرانى مقام معظم رهبری در دیدار با جمع کثیرى از طلاب حوزه‏هاى علمیه و دانشجویان دانشگاه ها، به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه‏28/9/69 بسم‏اللَّه‏الرّحمن‏الرّحیم‏ روز وحدت حوزه و دانشگا

گزیده سخنرانى مقام معظم رهبری

در دیدار با جمع کثیرى از طلاب حوزه‏هاى علمیه و دانشجویان دانشگاه ها، به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه‏28/9/69

 

 

بسم‏اللَّه‏الرّحمن‏الرّحیم‏

 

روز وحدت حوزه و دانشگاه، یادگار ارزشمند امام‏

 

روز وحدت حوزه و دانشگاه، از یادگارهاى ارزشمند امام بزرگوارماست. این مسأله هم مثل همه‏ى تدابیر و تصمیمهاى مهمى که در راه جریان صحیح و اسلامى جامعه‏ى ما، آن حکیم عالى‏مقام و آن انسان والا و بصیر مطرح کردند، یکى از برکات وجودى ایشان بوده و هست و ان‏شاءاللَّه خواهد بود.

 

اعتقادات دینى ملتها، مانع عمده‏ى اجراى نقشه‏هاى استعمارگران‏

 

و اما مسأله‏ى وحدت حوزه و دانشگاه و روحانى و دانشجو. با این‏که بیش از ده سال از اعلام این امر مى‏گذرد، به نظر مى‏رسد که هنوز درباره‏ى این بنیان مبارکى که امام بزرگوارمان بنا گذاشتند، جا براى سخن گفتن و تحلیل کردن و مطالعه کردن هست. وحدت حوزه و دانشگاه یعنى چه؟ آیا مقصود این است که برنامه‏هاى حوزه را در دانشگاه، یا برنامه‏هاى دانشگاه را در حوزه اجرا کنیم؟ یقیناً مقصود اینها نیست. حوزه براى خود، علوم و درسها و روشهایى دارد؛ دانشگاه هم براى خود، علوم و روشها و مقاصدى دارد. البته هرکدام هم باید روشهاى خود را کامل کنند و از تجربه‏هاى یکدیگر استفاده نمایند؛ دراین بحثى نیست. بنابراین، مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه، اینها نیست.

وحدت حوزه و دانشگاه که امام به عنوان یک شعار مطرح کردند، اغلب از واقعیت تلخى در جامعه‏ى ما و یا همه‏ى جوامع اسلامى منشأ مى‏گرفت که آن واقعیت تلخ، ساخته و پرداخته‏ى مستقیم و حساب‏شده‏ى دست استعمار بود. آن واقعیت این بود که وقتى استعمارگران، نقشه‏هاى فتوحات سیاسى و اقتصادى و اجتماعى و فرهنگى خود را طراحى مى‏کردند، به یک مانع عمده برخورد کردند و آن، اعتقادات دینى ملتها بود.

البته اعتقادات دینى، همه‏جا مزاحم تجاوزطلبى استعمارگران نیست. آن دین تحریف‏شده، دینى که ساخته‏ى دست قدرتها باشد، به‏طور طبیعى با قدرتها معارضه‏یى ندارد. اسلام مصداق تام و تمام آن دینى بود که با حمله و یورش همه‏جانبه و متجاوزانه‏ى دول استعمارى به مناطق اسلامى، حقیقتاً معارضه مى‏کرد. استعمارگران در مطالعات خودشان، این را فهمیدند.

 

وحدت حوزه و دانشگاه، یعنى وحدت در هدف‏

 

امام(ره) این واقعیت را بهتر از همه کس مشاهده مى‏کردند، از ریشه‏هاى قضیه آگاه بودند، مظاهر آن را در دوران سلطه‏ى حکومت پهلوى مشاهده کرده بودند، علاج مشکلات ایران و بقاى استقلال و شعار «نه شرقى و نه غربى» در کشور را در این مى‏دانستند که روشنفکران و تحصیلکردگان جدید، حقیقتاً با دین و ایمان مذهبى آمیخته باشند و روحانیون ما که از آن‏طرف بر اثر عواملى - از جمله، همین عواملى که گفته شد - از پیشرفتهاى علمى و حوادث جهان و رویدادهاى مهم کشور به دور مانده بودند و بعضاً دچار جمود شده بودند، مسایل جدید و پیشرفتهاى علمى و حوادثى را که در دنیا مى‏گذرد، ببینند و با آنها آشنا بشوند و روشهاى تازه را تجربه کنند.

این، همان وحدت حوزه و دانشگاه است. وحدت حوزه و دانشگاه، یعنى وحدت در هدف. هدف این است که همه به سمت ایجاد یک جامعه‏ى اسلامىِ پیشرفته‏ى مستقل، جامعه‏ى امام، جامعه‏ى پیشاهنگ، جامعه‏ى الگو، ملت شاهد - ملتى که مردم دنیا با نگاه به او جرأت پیدا کنند، تا فکر تحول را در ذهن خودشان بگذرانند و در عملشان پیاده کنند - حرکت نمایند.

در راه ایجاد چنین کشور و جامعه و ملتى، علاجى جز این نیست که دانشجو و طلبه، حوزه و دانشگاه، روحانى و روشنفکرِ تحصیلکرده، در کنار هم، دوش‏به‏دوش هم و با هم، به سمت یک هدف حرکت کنند؛ بدون این نمى‏شود. او متدین است، و این آگاه به مسایل جهان و مسایل روز. امام(ره) تا حدود زیادى در این راه موفق شدند. امروز دانشجویان ما در جهت اسلامى حرکت مى‏کنند، مجموعه‏هاى اسلامى در دانشگاهها داراى ارزشند و غالب دانشجویان ما، جوانان انقلاب و فرزندان انقلابند.

 

ارزشهاى اسلامى در دانشگاه باید مورد مسابقه قرار گیرد

 

البته نکته‏ى مهم در دانشگاهها، روش حاکم بر دانشگاه است. در دانشگاهها، روشها و روابط، باید صددرصد اسلامى بشود - که البته تا حدود زیادى شده است - و مدیریتها باید براى اسلام در دانشگاهها، اصالت قایل بشوند. مادامى که دانشگاه، پرورشگاه متخصصان مسلمان و متعهد نباشد، دانشگاهِ مطلوب انقلاب نخواهد بود. و این نمى‏شود، مگر این‏که اساس و روش و سیستم در دانشگاهها اسلامى باشد. درسها، هرچه که مى‏خواهد باشد؛ استاد، هر کس که مى‏خواهد باشد؛ اما روابط، باید روابط اسلامى باشد؛ یعنى مدیر و دانشجویان و استادان، اصالت را به اسلام بدهند و رعایت احکام اسلام را بکنند.

ارزشهاى اسلامى در دانشگاه باید مورد مسابقه قرار بگیرد، اسلام در دانشگاه غریب نباشد عمل و تعهد اسلامى یک چیز انگشت‏نما نباشد، نماز، امانت، صدق گفتار، صفا، برادرى، عمل جهادى، درس‏خواندن از روى علاقه و صمیمیت، کمک به یکدیگر در فراگیرى، تلاش براى تعمق در معلومات و دانشهاى مختلف رایج باشد.

علم و دانش هم اسلامى و از اسلام است؛ والّا به دانشگاه رفتن و مقدارى از بیت‏المال و امکانات مردم را مصرف کردن، و بدون این‏که یک نفر به علم دل بدهد و به فراگیرى اهمیتى بدهد، فقط براى این‏که بتواند سرهم‏بندى، تکه کاغذى به دست بیاورد و در سایه‏ى آن شغلى بگیرد، تا پولى گیربیاورد - نه این‏که شغلى بگیرد، تا کارى بکند - این‏که اسلامى نیست. دانشجو هم اگر این‏طور درس بخواند، اسلامى نیست. استاد هم اگر این‏طور درس بدهد، اسلامى نیست. روابط اسلامى در دانشگاه این است؛ والّا جوانان و دختران و پسران ما بحمداللَّه مسلمانند.

 

دانشجو باید خود را نسبت به مسایل انقلاب مسؤول بداند

نکته‏ى دیگرى که در دانشگاه ما باید مورد توجه باشد، این است که این قشر جوان بایستى همیشه نسبت به مسایل انقلاب احساس مسؤولیت کند و خودش را از مسایل انقلاب برکنار نداند. انقلاب، امروز چه تکلیفى را به او املا مى‏کند؟ از او چه مى‏خواهد؟ او چه نقشى مى‏تواند در پیشبرد انقلاب داشته باشد؟ وظیفه‏ى او چیست؟ قشر جوان باید از خیل عظیم مردم ما - که بحمداللَّه همیشه در صحنه‏هاى انقلاب حاضرند - جدا نشود و به رشد و آگاهى و باسوادشدن آنان کمک کند. درِ دانشگاه باید به روى مردم باز باشد و دانشجو در محیط دانشگاه محصور نباشد. دانشجو باید با اعضاى خانواده‏ى خود و با دوستانش، ارتباطات روشنگر داشته باشد و در مسایل کشور و مسایل جامعه سهیم باشد.

 

امروز درس خواندن حقیقتاً یک فرصت الهى است‏

امروز دورانى است که دانشگاه و دانشجو و جوان و زن و مرد، از هر قشر و نقطه‏یى از نقاط کشور، بدون اعتنا به وابستگیهاى فامیلى و شخصى و قومى و منطقه‏یى و غیره، مى‏تواند امیدوار باشد که بر عالم شدن، مؤثر شدن، مفید شدن براى کشور و تعیین‏کننده بودن در جهت حرکت مستقل و آزاد ملت خودش قادر است. این، چیز خیلى مغتنمى است.

امروز درس خواندن، حقیقتاً یک فرصت الهى است. در راه دین، در راه اسلامِ عزتبخش درس بخوانید؛ اسلامى که امروز به ملت ایران، این‏طور مکانت برجسته و مقام ممتازى در میان ملتها بخشیده است. مردم ما از قدرتها بیگانه‏اند، به تشرها و تهدیدهاى ابرقدرتها بى‏اعتنا هستند و لبخند تمسخر بر لبهایشان نقش مى‏بندد. اینها، عزت است.

 

اسلام و انقلاب را باید زنده داشت و در راه آن تلاش کرد

 

در این میان، آن دولت و ملتى که حق و مصلحت و حرف درست را طبق معیارهاى خود مى‏سنجد و با شجاعت آن حرف را بر زبان مى‏آورد، ملت ایران است. این، براى یک کشور و یک ملت، خیلى امتیاز است. این را انقلاب و اسلام به ما داده است. اسلام و انقلاب را باید زنده داشت و در راه آن تلاش کرد و ریشه‏هاى آن را عمیق نمود. براى این کار، مهمترین نقطه، حوزه و دانشگاه است.

طلاب جوان و عزیز و زحمتکش و قانع و مؤمن در حوزه‏هاى علمیه و نیز دانشجویان عزیز، این جوانان، این فرزندان و جگرگوشه‏هاى ملت، این بهترین و پاکترین عناصر جامعه‏ى ما در دانشگاهها، باید در خط اسلام و در جهت عظمت کشور و بلند کردن پرچم اسلام و بیدار کردن ملتهاى عالم و روح بخشیدن به این دنیاى مرده به وسیله‏ى دستهاى استکبارى، درس بخوانند و کار و تلاش کنند، تا مطمئن بشوند که فرداى ایران اسلامى، به مراتب از امروز بهتر خواهد بود. این، هدف شماست. این، هدف وحدت حوزه و دانشگاه است.


1) کوثر: 1

2) v ر.ک: پاورقى صفحه‏ى

 

12345