اخبار و رویدادها: معاون پژوهشی: در بخش قرارداد با صنعت، جزء دانشگاههای رده اول هستیم

معاون پژوهشی: در بخش قرارداد با صنعت، جزء دانشگاههای رده اول هستیم
چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۰- ۲۲:۳۹:۴۱

معاون پژوهشی: در بخش قرارداد با صنعت، جزء دانشگاههای رده اول هستیم

در بخش قرارداد با صنعت، جزء دانشگاه های رده اول هستیم معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی شاهرود در جمع خبر نگاران گفت: چارچوب فعالیت های پژوهشی دانشگ

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی شاهرود:

در بخش قرارداد با صنعت، جزء دانشگاه های رده اول هستیم

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی شاهرود در جمع خبرنگاران گفت: چارچوب فعالیت های پژوهشی دانشگاه صنعتی شاهرود همسو با نام گذاری هفته پژوهش سال 90 که با عنوان اقتصاد دانش بنیان پیشران جهاد اقتصادی نامیده شده است می باشد.

دکتر علی اکبر پویان در ادامه گفت: در ایران در بخش فروش خدمات آموزشی اقدامات خوبی در حال انجام است و این موضوع سرفصل پژوهشی تمامی دانشگاه های مأموریت دار است. همانطوری که رویکرد دانشگاه صنعتی شاهرود به سمت مطالعات منطقه ای است.

وی در مورد دستاوردهای پژوهشی افزود: در بخش حجم قرارداد دانشگاه با صنعت، جزء دانشگاه های رده اول هستیم و با امضای قرارداد با وزارتخانه های کلیدی مانند دفاع، صنایع، نفت و نیرو به عنوان دانشگاه های مطرح در بخش ارتباط با صنعت محسوب می شویم. پویان تصریح نمود: با امضای قرارداد با وزارت دفاع، به عنوان قطب رانشی زیر دریائی های کشور قلمداد شده ایم.

پویان تعداد ژورنا ل های علمی پژوهشی دانشگاه صنعتی شاهرود را 8 عنوان دانست و گفت: با انتشار 4 مجله علمی پژوهشی به زبان انگلیسی و 4 مجله به زبان فارسی، دانشگاهی بی رقیب در سطح دانشگاه های در حال توسعه هستیم و همچنین با راه اندازی پژوهشکده های متعدد، جزء دانشگاه های هستیم که از آموزش محوری به پژوهش محوری تغییر جهت داده ایم.

این مقام پژوهشی گفت: یکی از راه های کمک به محققان و پژوهشگران، اتصال به بانک های اطلاعاتی جهان است و دانشگاه صنعتی شاهرود سالانه با پرداخت یک میلیارد و سیصد میلیون ریال به 7 دیتابیس مطرح جهانی متصل است. که هر یک از این بانک های اطلاعاتی خود با چندین شبکه تحقیقی ارتباط دارند.

پویان در بخش تولید علم دانشگاه صنعتی شاهرود گفت: با وجود تحریم های اقتصادی و علمی ایران، محققان این دانشگاه این نقیصه را با سعی و تلاش و پژوهش زیاد جبران نموده اند. به عنوان مثال یک عضو هیأت علمی موفق شده است در مدت 9 ماه 14 مقاله ISI ارائه دهد.

وی با اعلام خرید یک دستگاه رایانه super micro افزود: عملیات خرید این رایانه پرسرعت و کاربردی از یک سال پیش آغاز شده است و محققان می توانند با مراجعه به آن، روند تحقیق و پژوهش خود را تسریع بخشند. ضمن آن که با راه اندازی آن در هقته پژوهش، تنها دانشگاه دارنده این تکنولوژی در سطح دانشگاه های شمال شرق می باشیم.

پویان برگزاری سه کنفرانس ملی و چهار سمینار را طی یک سال گذشته نشان از قابلیت های دانشگاه صنعتی شاهرود دانست و گفت: کنفرانس هایی چون زمین شناسی مهندسی، ذخیره سازی مواد هیدروکربوری و نانو در نوع خود حاکی از توانمندی این دانشگاه در طی مدارج علمی و سطح اول ایران است. وی بودجه اختصاص یافته به بخش پژوهشی را در سال نود بیش از 20 میلیارد ریال و حجم قرارداد با بخش صنعت را بیش از سیزده میلیارد ریال عنوان کرد و در ادامه گفت: کل مبلغ قرارداد با صنعت در سال 91 به بیش از چهار برابر سال 87 خواهد رسید.

پویان مشکلات پژوهش در ایران را این چنین برشمرد: عدم اعتماد به نفس کافی، احساس عدم نیاز بخش صنعت به دانشگاه، تأمین اعتبارات تحقیق و عدم سرمایه گذاری در آزمایشگاه های پژوهشی از مهمترین چالش های پژوهش است. وی با انتقاد از بخش صنعت تآکید کرد: متأسفانه بخش صنعت در صورت نیاز به دانش، چشم بسته به سوی کشورهایی مثل چین می رود و نقیصه های تکنولوژیکی خود را از بیگانگان طلب می کند ولی از پتانسیل محققان ایرانی که بعضاً در دنیا نمونه اند، بهره نمی گیرند.

وی عدم اعتماد به نفس را نزد محققان از آفت های پژوهشی کشور خواند و گفت: با توجه به عدم اعتماد به نفس کافی، هنوز با ایده آل ها فاصله داریم و این نقیصه با ایجاد خود باوری و ملاک سازی قابل جبران است.

در ادامه این نشست رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود در سخنانی گفت: هدف دانشگاه ایجاد حداقل زمان امکان دسترسی محققین به منابع پژوهشی است و با اتصال به بانک های اطلاعاتی، برآیند نیازهای تحقیقاتی دانشگاه به نحو چشمگیری بهبود یافته است.

دکتر سید فضل الله ساغروانی گفت: خرید کتاب، نشریات، اتصال به بانک های اطلاعاتی، شرکت در نمایشگاه های بین المللی کتاب و برگزاری چهار نمایشگاه کتاب در دانشگاه صنعتی شاهرود عرصه جدیدی را بر روی پژوهشگران باز نموده است. همچنین با ایجاد بانک پایان نامه در این دانشگاه، فصل جدیدی از دسترسی محققان به مراجع و منابع علمی گشوده شده است.

وی تعداد کتب موجود در کتابخانه دانشگاه صنعتی شاهرود را 80 هزار جلد برشمرد و گفت: 17 هزار کتاب به زبان انگلیسی است و بقیه را کتب فارسی تشکیل می دهد. ساغروانی از بهره برداری کتابخانه هفت هزار متری پردیس مهندسی و فناوری های نوین در شش ماه آینده خبر داد و گفت: این کتابخانه از مجهزترین کتابخانه های دانشگاه های کشور محسوب می شود.

12345