اخبار و رویدادها: گفتگوی روابط عمومی با معاونت دانشجویی پیرامون پردیس جدیدوحوزه دانشجویی

گفتگوی روابط عمومی با معاونت دانشجویی پیرامون پردیس جدیدوحوزه دانشجویی
شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۰- ۱۵:۱۵:۲۲

گفتگوی روابط عمومی با معاونت دانشجویی پیرامون پردیس جدیدوحوزه دانشجویی

متن کامل گفتگوی خبرنگار روابط عمومی با معاون محترم دانشجویی دانشگاه پیرامون پردیس جدید و مسائل حوزه دانشجویی

آقای دکتر نیکوفرد با عرض سلام و تبریک آغاز سال جدید تحصیلی، خواهشمندم سخن مقدماتی را بفرمائید.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و درود به ارواح پاک شهدا و امام شهدا و آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت برای مقام معظم رهبری و همچنین آرزوی توفیق روزافزون برای خدمتگذاران صدیق کشور عزیزمان ایران . بار دیگر آغاز سال تحصیلی جدید را به تمام دانشجویان، اساتید، کارمندان و پویندگان عرصه علم و معرفت تبریک و تهنیت عرض می نمایم .

 

با تلاش جمعی دانشگاهیان دانشگاه صنعتی شاهرود پردیس مهندسی علوم و فناوری های نوین آماده بهره برداری است. در این خصوص، معاونت دانشجویی برنامه های ویژه ای تدارک دیده است. لطفاً اهم این اقدامات را جهت استحضار دانشگاهیان اعلام فرمایید.

 

همانطور که استحضار دارید در سال گذشته مقرر گردید مجموعه بزرگ پردیس جدید دانشگاه با انتقال چهار دانشکده فنی از ابتدای سال تحصیلی 91-90 به بهره برداری برسد لذا در این خصوص کمیته ویژه ای در حوزه معاونت دانشجویی جهت تجهیز و راه اندازی واحدهای مربوطه در این پردیس شامل دو خوابگاه پسران، رستوران، زمین ورزشی روباز خوابگاه، بوفه های دانشکده ها و خوابگاه و ... تشکیل شد . اموری از قبیل پیگیری تحویل واحدها از حوزه معاونت فنی دانشگاه، تصویب و تخصیص بودجه برای تجهیز واحدها از مسئولین دانشگاه و مسئولین وزارتی، جذب نیروی انسانی برای اداره خوابگاه ها، قرارداد پیمانکار رستوران، خرید تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای افتتاح واحدها، راه اندازی نمازخانه، ایاب و ذهاب، سیستم اینترنت، کتابخانه، مرکز کامپیوتر خوابگاه، جذب پیمانکار برای اداره بوفه های دانشجویی و غیره به طور مستمر از ترم گذشته و در ایام تابستان انجام گردید .

 

ظرفیت خوابگاه های ولایت و بصیرت چند نفر است و چه دانشجویانی از این مجموعه بهره مند هستند؟

 

      خوابگاه های ولایت و بصیرت هر کدام به ظرفیت 250 نفر و در مجموع 500 نفر می باشند که با بهره برداری از آن ها خوشبختانه 65 درصد به ظرفیت خوابگاه پسران دانشگاه افزوده شد . طبیعتاً دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد جدیدالورود این چهار دانشکده و تعدادی از دانشجویان قدیمی و واجد شرایط در خوابگاه های فوق مستقر هستند .

 

این خوابگاه ها چه امکاناتی دارد؟

 

علی رغم تمام محدودیت هایی که در جذب و تخصیص اعتبار برای تجهیز خوابگاه های جدید داشتیم به یاری خداوند متعال این خوابگاه ها به نحو مطلوب تجهیز شدند . ما از بهترین نوع موکت، پرده، اجاق گاز، LCD، یخچال برای هر اطاق، صندلی و میز مطالعه، تشک، ملحفه و در مجموع 19 قلم کالا برای بهره برداری از آن ها استفاده کردیم .

یک بوفه به طور ویژه برای خوابگاه ها راه اندازی شده است و در آینده نیز سایر مجموعه های رفاهی در دست اقدام می باشند . زمین های ورزشی روباز نظیر فوتسال، بسکتبال و والیبال نیز تعبیه شده است . وسایل تندرستی و بدنسازی نیز خریداری شده است که بدلیل عدم مکان مناسب، قادر به استفاده از آن ها نیستیم. ان شاءالله با راه اندازی بلوک سوم خوابگاه ها یک مرکز تندرستی و بدن سازی مجهز خواهیم داشت .

با توجه به فاصله این مجموعه خوابگاهی تا سر در پردیس آیا تدابیری جهت تردد دانشجویان اندیشیده شده است؟

 

با پیگیری و هماهنگی به عمل آمده با حوزه فنی و اداری- مالی دانشگاه مسیرهای فوق در اولویت آسفالت و فضاسازی قرار گرفتند. همچنین سرویس های اتوبوس رانی تا میدان پردیس و نزدیکترین مسیر به خوابگاه تردد دارند. از طرفی مقرر گردید تاکسی ها و آژانس با هماهنگی حراست و نگهبانی به درون مجموعه پردیس تردد داشته باشند .

 

       پیشرفت فیزیکی خوابگاه متأهلین چقدر است و پیش بینی شما برای بهره برداری از آن چه موقع است؟

 

 پیش بینی سایر خوابگاه ها و بویژه خوابگاه متأهلین در نقشه جامع پردیس صورت گرفته است اما همان طور که استحضار دارید سیاست صندوق رفاه در بخش خوابگاه سازی در برنامه پنجم توسعه اجرای طرح هدفمند سازی و برون سپاری امور می باشد لذا با افزایش وام مسکن و ودیعه مسکن در بخش متأهلین ادامه خوابگاه سازی در سال جدید منوط به مشارکت بخش خصوصی می باشد .

 

مشکلات پیش  روی معاونت دانشجویی در جهت استفاده بهینه از دو خوابگاه ولایت و بصیرت کدام است؟

 

مهمترین دغدغه در این زمینه عبارت بودند از: تأخیر در تحویل پروژه ها به این حوزه، فرآیند جذب و تخصیص اعتبار برای تجهیز پروژه ها، تاخیر در معرفی نیروی انسانی برای بهره برداری از پروژه ها و عدم هماهنگی در راه اندازی همزمان مجموعه های وابسته نظیر واحدهای تاسیسات ( برق، آب، گاز، فضای سبز و ... )

 

در مورد سرویس آمد و شد دانشجویان، اصل رفاه دانشجویان مهم است . این روند تاکنون چگونه بوده است؟

 

درمورد ایاب و ذهاب دانشجویان و تعداد سرویس ها حقیقتاً یک معیار و تعریف مشخص از تعهدات دانشگاه و مشارکت دانشجویان در تمام دانشگاه های کشور وجود ندارد و هر دانشگاه با توجه به امکانات و مقدورات خود عمل می نماید .

ما در سال گذشته و در همین ایام مسئله ایاب و ذهاب را نیز داشتیم که با مشارکت دانشگاه در انعقاد قرارداد با بخش خصوصی و مشارکت دانشجویان سپری گردید . موضوع ایاب و ذهاب یک مسأله برای تمام دانشگاه هاست و نیاز به یک کار کارشناسی در سطح وزارتی دارد زیرا از یک طرف، هر ساله با توسعه رشته ها و دانشکده ها مواجه هستیم و از طرفی قدرت ناوگان ترابری دانشگاه از لحاظ نیروی انسانی و وسایل رو به تحلیل و محدودیت است . این بخش نیازمند جدی به مشارکت بخش خصوصی بویژه سازمان اتوبوسرانی شهرداری ها است .

 

ظاهراً علاوه  بر اتوبوس های دانشگاه، از اتوبوس های شهرداری شاهرود نیز جهت سرویس های دانشجویی استفاده می شود. لطفاً در این مورد  توضیح بفرمایید؟

 

با عنایت به سئوال قبلی، اقدامات ویژه و گسترده ای در سال جاری برای تسهیل در آمد و شد دانشجویان داشته ایم که اهم آن ها مطابق با گزارش اداره نقلیه دانشگاه عبارت است از :

1-      افزایش 100 درصدی در عقد قرارداد با سازمان اتوبوسرانی شهرداری شاهرود نسبت به سال گذشته بطوری که در حال حاضر ده دستگاه اتوبوس شهرداری بطور مستمر از ساعت 7 صبح الی 20 شب در مسیرهای دانشگاه انجام وظیفه می نمایند .

2-      افزایش ساعت کار اتوبوسرانی دانشگاه علی رغم بازنشسته شدن تعدادی از همکاران راننده در سال گذشته .

3-      افزایش سرویس های شهری سازمان اتوبوسرانی شهرداری شاهرود در مسیر پردیس و خوابگاه خواهران .

4-      کاهش سرویس ایاب و ذهاب کارکنان و اختصاص آن ها به سرویس دانشجویان .

5-      پیگیری باز شدن مسیر و خیابان خوابگاه خواهران به دانشگاه که انصافاً کار بزرگی در این زمینه انجام شده است و جا دارد از پیگیری ریاست و مسئولین دانشگاه و همکاری و تلاش مسئولین استانی و شهرستانی بویژه فرماندار و شهردار محترم شاهرود قدردانی گردد .

6-      مطابق برنامه اعلام شده سرویس ها، در حال حاضر در مسیرهای ذیل بطور رفت و برگشت و در تمام ساعات روز از 7 صبح الی 20 شب در ایستگاه های مشخص شده سرویس های ایاب و ذهاب برقرار هستند

الف- رفت و برگشت دانشگاه- پردیس جدید

ب- رفت و برگشت دانشگاه- پردیس کشاورزی

ج- رفت و برگشت دانشگاه- داخل شهر

د- رفت و برگشت دانشگاه- داخل شهر ( ویژه کارکنان )

همچنین مقرر شده است سرویس های پردیس- دانشگاه از ساعت 18 به بعد که به تاریکی هوا منجر می شود دانشجویان دختر را در خوابگاه خواهران پیاده نمایند .

 

سلف سرویس دانشگاه به زودی به بهره برداری می رسد. این ساختمان پذیرای چند دانشجو است و دارای چه امکاناتی است ؟

 

رستوران پردیس جدید از یک آشپزخانه مدرن با طبخ صنعتی برخوردار است که دارای سه سالن غذاخوری مجزا برای دانشجویان پسر، دختر و کارمندان دانشگاه است . این رستوران قرار بود در ابتدای سال تحصیلی از طرف پیمانکار تحویل دانشگاه گردد که به دلیل مسائل فنی بهره برداری آن به تاخیر افتاده است؛ امیدواریم، سالن ها غذاخوری در اولین قدم تحویل شود تا پخت غذا در پردیس مرکزی انجام و با توزیع آن در رستوران پردیس علاوه بر جلب رضایتمندی دانشجویان از ترافیک ایاب و ذهاب نیز کاسته شود . در ایام تابستان میز و صندلی مورد نیاز را خریداری کرده و آماده تجهیز سالن های آن می باشیم .

 

آیا دانشجویان می توانند بدون مراجعه به پردیس مرکزی نسبت به رزرو غذا اقدام نمایند؟

 

بلی، همانطور که قبلاً گفته شد تمهیدات لازم جهت راه اندازی رستوران در تابستان گذشته اجرا شده است و فقط امیدوار هستیم پیمانکار فنی به تعهدات خود عمل نماید و تجهیزات آشپزخانه را مطابق خط صنعتی خریداری و به ما تحویل دهد . همچنین امیدوار هستیم واحدهای جنبی رستوران نظیر تاسیسات، گرمایش و سرمایش، آب و فاضلاب و ... همزمان به بهره برداری برسند . در خصوص دستگاه های رزرو غذا و نرم افزارهای مربوطه هماهنگی لازم با شرکت جهان گستر بعمل آمده است و دانشجویان می توانند همانند سلف مرکزی بصورت اتوماسیون از سلف پردیس نیز استفاده نمایند .

 

در صورتی که دانشجویان بخواهند نظرات و انتقادات خود را بیان نمایند روند کار چگونه است؟

 

دانشجویان گرامی بویژه دانشجویان جدیدالورود می توانند نظرات، پیشنهادات و انتقادهای خود را به طریق ذیل به اینجانب اعلام و جواب آن را دریافت نمایند :

1-    کارشناسان و مسئولین واحد های تابعه

2-    صندوق ارتباط مستقیم با معاونت دانشجویی

3-    سامانه معاونت دانشجویی

4-    ارتباط و ملاقات مستقیم در روزهای چهارشنبه هرهفته از ساعت 10 الی 12

 

اهم برنامه های معاونت دانشجویی در سال تحصیلی جدید را بیان فرمایید.

 

اهم برنامه های این معاونت امور مربوط به پردیس جدید خواهد بود که عبارتند از پیگیری :

1-    تحویل و تجهیز خوابگاه سوم برادران به ظرفیت 250 نفر

2-    توسعه فضاهای ورزشی بویژه پیگیری ساخت سالن سرپوشیده چند منظوره پردیس

3-    تکمیل و راه اندازی کامل رستوران پردیس

4-    ساخت رستوران آزاد پردیس

5-    امکان ارائه خدمات مستقل دانشجویی در پردیس شامل مشاوره، پزشک، استقرار کارشناس امور رفاهی و فارغ التحصیلی، مجموعه های رفاهی و ...

همچنین سایر امور مربوط به قسمت های دیگر دانشگاه نظیر پردیس مرکزی، خوابگاه های برادران و خواهران، افزایش سقف وام های دانشجویی و ... همچنان به قوت خود پیگیری می گردد .

 

در پایان اگر مطلب ناگفته ای باقی مانده بیان نمایید.

 

همانطور که می دانیم افتتاح پروژه پردیس جدید یک کار بزرگ و فوق العاده در دانشگاه و سطح شهرستان شاهرود می باشد که با راه اندازی آن بسیاری از مشکلات فضاهای آموزشی، موانع توسعه دانشکده ها، کمبود فضای خوابگاهی، رستوران، فضاهای ورزشی و... کاهش می یابد . سرمایه گذاری کلان و عمده ای در این پردیس انجام شده است که در آینده نزدیک شاهد جهش در توسعه آموزش عالی منطقه و شهرستان خواهیم بود . لذا افتتاح این مجموعه عظیم همراه با مشکلاتی نیز خواهد بود که این مشکلات حاد نبوده و مانعی برای افتتاح یا راه اندازی پردیس نمی باشند. به یاری خداوند متعال، سعی و تلاش شبانه روزی مسئولین و کارکنان دانشگاه، ما هر روز شاهد هستیم که موانع موجود کم و کمتر می شود . من از تمام دانشجویان عزیز که خود شاهد تلاش شبانه روزی در مجموعه پردیس هستند تقاضا دارم با صبر و حوصله، دانشگاه را در این زمینه یاری فرمایند . نقاط قوت و جنبه های مثبت این پروژه بسیار بزرگتر از موانع و مشکلات زودگذر آن می باشد . ما در بخش خوابگاهی تنها 65 درصد افزایش پوشش خوابگاهی پسران داشته ایم که در آینده نزدیک با بهره برداری از بلوک سوم خوابگاه به افزایش 100 درصدی نائل می شویم . ما در بخش وام های دانشجویی از افزایش 50 الی 100 درصدی و بلکه بیشتر برخوردار شده ایم . فضاهای ورزشی به طور قابل ملاحظه افزایش یافته و علاوه بر افتتاح زمین های روباز پردیس جدید، به زودی شاهد بهره برداری از سالن تنیس روی میز و سالن تیراندازی در دانشگاه خواهیم بود . اختصاص وام تغذیه به دانشجویان کم بضاعت از جمله اقدامات مثبت در سال اخیر است که همه موارد زمینه مناسب را در راه کسب علم و معرفت برای دانشجویان عزیز فراهم می آورد .

در پایان ضمن تشکر از دانشجویان فهیم که با صبر و حوصله و پیشنهادات سازنده مسئولین را یاری می دهند و از هیأت رئیسه محترم دانشگاه و کارکنان خدوم آن به ویژه کارکنان حوزه دانشجویی که بدون استفاده از مرخصی استحقاقی ایام تابستان نقش مهمی را در راه اندازی پردیس جدید داشته اند به سهم خود تشکر و قدردانی می نمایم و از تمامی مسئولین و کارکنان گرامی خواهشمندم همچون گذشته عنایت ویژه ای به حوزه معاونت دانشجویی داشته باشند تا در آینده نزدیک شاهد ارائه خدمات بیشتر و بهتری به عزیزان دانشجو باشیم .

 

با تشکر از این که وقتتان را در اختیار ما و دانشجویان قرار دادید. 

 

 از شما و همکاران محترم روابط عمومی دانشگاه که انعکاس دهنده اخبار دانشگاه به دانشجویان جهت افزایش سطح آگاهی عمومی آن ها هستید تشکر و قدردانی می نمایم.

12345