به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، با توجه به تعداد قابل توجه پرونده های ارجاعی به هيأت اجرايی جذب اعضای هيأت علمی دانشگاه در 6 ماهه اول سال 1403، حجم فعالیت های دبیرخانه هيأت اجرايی جذب نیز در بازه زمانی مذکور بسیار چشمگیر بوده است. گفتنی است با توجه به جايگاه رفيع علم و دانش در فرهنگ اسلامی و ضرورت حفظ شأن و قداست والای محيط های آموزش عالی کشور و نظر به نقش محوری و سازنده اعضای هيأت علمی و لزوم بهرهوری از استادان فرهيخته، کارآمد و مؤمن به آرمانهای انقلاب اسلامی و برای ايجاد وحدت رويه در بررسی صلاحيتهای داوطلبان عضويت در هيأت علمی، هيأت عالی جذب اعضای هيأت علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور ، هيأت مرکزی جذب اعضای هيأت علمی وزارتين علوم، تحقيقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنين هيأتهای اجرايی جذب اعضای هيأت علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تشکيل گردیده است.
پیرو این اهمیت، روابط عمومی دانشگاه طی مصاحبه ای با دکتر علی یونسیان عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی و دبیر هیأت اجرایی جذب در خصوص امور واحد دبیرخانه هیأت اجرایی جذب هیأت علمی و اهم فعالیت های این حوزه در 6 ماهه اول سال 1403 به گفتگو پرداخت.
آقای دکتر یونسیان ضمن عرض سلام و خسته نباشد، در ابتدا بفرمائید که هيأت اجرایی جذب اعضای هيأت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی چه وظايفی بر عهده دارند؟
سلام و تشکر به جهت تهیه این گزارش، مشارکت در اجرای سیاست های کلان هيأت عالی جذب اعضای هيأت علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور بر پایه سازوکار طراحی شده برای ايجاد انسجام، وحدت رويه و توانمندی و پويايی دانشگاهها، اجرای ضوابط و مقررات جذب هيأت علمی، همچنین رسيدگی به امور محوله از سوی هيأت مرکزی جذب اعضای هيأت علمی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، از جمله وظایف هيأت اجرایی جذب می باشد.
آقای دکتر، مهمترین فعالیت های کلی دبیرخانه هیأت اجرایی جذب شامل چه بخش هایی می باشد؟
در پاسخ به این سوال می توان گفت اهم فعالیت های کلی این دبیرخانه شامل بررسی پرونده های فراخوان جذب هيأت علمی، بررسی پرونده های صلاحیت عمومی و علمی متقاضیان جذب هيأت علمی، بررسی پرونده های تبدیل وضعیت استخدامی اعضای هيأت علمی و بررسی در خواست های مأموریت و یا انتقال اعضای هیأت علمی در چارچوب ضوابط و مقررات جذب اعضای هيأت علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور است.
پیرو بند اول پاسخ قبلی شما، لطفا در خصوص روند انجام امور در بخش فراخوان ها کمی توضیح دهید.
در فراخوان ها، بخش قابل توجهی از وظایف کارشناسان دبیرخانه هیأت اجرایی جذب شامل دریافت اسامی متقاضیان جذب هیأت علمی، انجام مقدمات بررسی پرونده های متقاضیان، ارجاع پرونده ها به کارگروه های علمی ذیربط، هماهنگی و دعوت از متقاضیان برای شرکت در مصاحبه و ارزیابی علمی، دریافت گزارش ها ی مورد نیاز از نهادهای ذیربط، برنامه ریزی برگزاری جلسات کارگروه بررسی صلاحیت عمومی متقاضیان معرفی شده، ارجاع نتایج حاصل از بررسی صلاحیت علمی و عمومی متقاضیان به هیأت اجرایی جذب دانشگاه جهت بررسی و تأیید نهایی است.
آقای دکتر، روند بررسی پرونده های تبدیل وضعیت استخدامی چگونه است؟
در این بخش اقدامات لازم در خصوص اجرای فرآیند بررسی و ارزیابی فعالیت های چهارگانه آموزشی، پژوهشی، اجرایی و فرهنگی همچنین صلاحیت عمومی عضو هیأت علمی متقاضی تبدیل وضعیت استخدامی در کارگروه ها و یا کمیسیون های ذیربط با پشتیبانی دبیرخانه هیأت اجرایی جذب انجام و نتایج حاصل از ارزیابی به همراه مستندات لازم جهت بررسی و تأیید نهایی به جلسه هیأت اجرایی جذب دانشگاه ارسال می گردد. پس از بررسی پرونده متقاضی در هیأت اجرایی جذب دانشگاه، با ارجاع نتیجه بررسی به همراه مستندات مورد نیاز به هيأت مرکزی جذب اعضای هيأت علمی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری و دریافت ابلاغ و ارجاع آن به واحدهای ذیربط در داخل دانشگاه فرآیند بررسی پرونده های تبدیل وضعیت استخدامی کامل می شود.
سپاسگزاریم و به شما و همکارانتان خسته نباشید عرض می کنیم. لطفا به اختصار به اهم فعالیت های این حوزه در 6 ماهه اول سال 1403 نیز اشاره بفرمائید.
در پاسخ به این سوال اجازه بفرمائید به تفکیک هر بخش عرض کنم:
در بخش بررسی پرونده های جذب فراخوان و تبدیل به وضعیت پیمانی با توجه به اعلام اسامی فراخوان بهمن 1402، ادامه بررسی پرونده های 16 متقاضی در سال 1403 ومراحل بررسی 5 پرونده درخواست تبدیل وضعیت استخدامی از پیمانی به رسمی آزمایشی تا بررسی در هیأت اجرایی جذب دانشگاه صورت پذیرفت. با توجه به حجم تقاضا دراسفند ماه سال 1402 و احتمال تغییرات در آیین نامه و بخشنامه های مرتبط، 49 پرونده درخواست تبدیل وضعیت از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی دردو هفته پایان سال بررسی و در سامانه جهت طی مراحل اولیه بارگذاری شد که از بین آنها برای 35 پرونده کلیه مراحل بررسی تا ارجاع پرونده به هيأت مرکزی جذب اعضای هيأت علمی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری در 6 ماه ابتدای سال جاری انجام شد. در این میان بررسی صلاحیت عمومی و علمی 30 پرونده تبدیل وضعیت استخدامی، بررسی 6 پرونده درخواست قطع یا شروع همکاری اعضای هیأت علمی با دانشگاه، همچنین بررسی 4 در خواست اعضای هیأت علمی در خصوص مأموریت ها (آموزشی یا پژوهشی) به ادارات، سازمان ها یا دانشگاه های دیگر، بررسی 10در خواست اعضای هیأت علمی در خصوص جابجایی یا انتقال از این دانشگاه به دانشگاه های دیگر یا بالعکس، بررسی 4 پرونده درخواست تقاضای استخدام اعضای هیأت علمی که از دانشگاه ها و یا پژوهشگاه ها که بر اساس رتبه علمی و احراز شرایط استخدامی بررسی و تصمیم گیری می شود، به همراه نیازسنجی و توزیع سهمیه جذب فراخوان آتی در بین دانشکده های متقاضی جذب هيأت علمی از جمله فعالیت های این حوزه در 6 ماه ابتدای سال جاری بوده است.