اخبار و رویدادها: سیستم تولید نیتروژن مایع در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود راه اندازی شد.

سیستم تولید نیتروژن مایع در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود راه اندازی شد.
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳- ۱۱:۲۱:۰۸

سیستم تولید نیتروژن مایع در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود راه اندازی شد.

با هدف تامین نیتروژن مایع مورد نیاز واحدهای مختلف دانشگاه صنعتی شاهرود و امکان خدمات دهی به خارج از دانشگاه، دستگاه تولید ازت مایع در آزمایشگاه مرکزی راه اندازی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، با هدف تامین نیتروژن مایع (LN2) مورد نیاز واحدهای مختلف دانشگاه و امکان خدمات دهی به خارج از دانشگاه، دستگاه تولید ازت مایع در آزمایشگاه مرکزی راه اندازی شد.

دکتر رحمانی رییس آزمایشگاه های مرکزی با اعلام این خبرگفت: دستگاه میعان ساز آزمایشگاه مرکزی با بهره مندی از تکنولوژی سرماسازی سیکل بسته GM قابلیت تولید نیتروژن مایع با نرخ 1 لیتر بر ساعت را داشته و  از آنجایی که دارای مولد داخلی گاز نیتروژن با بهره گیری از تکنولوژی Membrane است قادر به تولید نیتروژن مایع با خلوص 97% می باشد. از ویژگی های دیگر این دستگاه قابلیت میعان سازی گازهای دیگر همچون اکسیژن ، آرگون و ... می باشد.

وی همچنین افزود: نیتروژن مایع، بی رنگ، بی بو (بسیار شبیه به آب) با دمای نقطه جوش حدود 196 درجه زیر صفر بوده و از تقطیر جزء به جزء هوای مایع به دست می‌آید. تقطیر جزء به جزء، یکی از انواع تقطیر برای جداسازی اجزای یک مخلوط می‌باشد که در این جا اجزاء از طریق حرارت و گرما، به ترتیب به نقاط جوش شان می‌رسند.

رییس آزمایشگاه مرکزی در ادامه گفت: نیتروژن مایع به دلیل ویژگی‌های خاص خود در پژوهش های دمای پایین و همچنین در صنایع مختلف به کار می‌رود. وی در ادامه به بخشی از مهمترین مصارف نیتروژن مایع اشاره کرد : منجمد کردن و حمل مواد غذایی، به عنوان یک مایع خنک کننده در بسیاری از صنایع و تولیدات، در سرما درمانی برای از بین بردن ضایعات پوستی ناخوشایند، برای ذخیره سازی سلول های تولید مثل و سایر نمونه های بیولوژیکی دردمای پایین برای مطالعات آزمایشگاهی، محافظ مواد درقبال قرار گرفتن در معرض اکسیژن، ابر رسانا های دمای بالا، تله های پمپ خلا از جمله مصارف نیتروژن مایع می باشد.

  • لینک درخواست در سامانه خدمات آزمایشگاهی

http://bitlab.shahroodut.ac.ir/Lab/ViewLab/6114

photo14167238820

 


کلمات کلیدی: #سیستم تولید نیتروژن مایع #آزمایشگاه مرکزیف دانشگاه صنعتی شاهرودف راه اندازی #...3
12345