اخبار و رویدادها: راه اندازی آزمایشگاه طیف‌سنجی تبدیل فوریه مادون قرمز  (FTIR) دانشگاه صنعتی شاهرود

راه اندازی آزمایشگاه طیف‌سنجی تبدیل فوریه مادون قرمز  (FTIR) دانشگاه صنعتی شاهرود
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳- ۱۲:۲۰:۳۲

راه اندازی آزمایشگاه طیف‌سنجی تبدیل فوریه مادون قرمز  (FTIR) دانشگاه صنعتی شاهرود

با هدف تجهیز آزمایشگاه مرکزی دانشگاه و خدمات دهی به واحدهای پژوهشی، دانشکده ها و همچنین صنایع مختلف آزمایشگاه طیف‌سنجی مادون قرمز تبدیل فوریه (FTIR) یا Fourier Transform Infrared Spectroscopy دانشگاه صنعتی شاهرود تجهیز و راه اندازی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، با هدف تجهیز آزمایشگاه مرکزی دانشگاه و خدمات دهی به واحدهای پژوهشی، دانشکده ها و همچنین صنایع مختلف آزمایشگاه طیف‌سنجی مادون قرمز تبدیل فوریه (FTIR) یا Fourier Transform Infrared Spectroscopy دانشگاه صنعتی شاهرود تجهیز و راه اندازی شد.

دکتر رحمانی رییس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه با اعلام این خبر گفت: طیف‌سنجی مادون قرمز تبدیل فوریه (FTIR) یک روش آنالیز است که برای شناسایی ترکیبات شیمیایی، ساختارهای مولکولی و بررسی پیوندهای شیمیایی در نمونه‌ها استفاده می‌شود. این روش بر اساس جذب نور مادون قرمز توسط ماده و تجزیه و تحلیل طیف‌های جذبی به دست آمده عمل می‌کند. وی افزود: این دستگاه بهATR یا بازتاب داخلی تضعیف‌شده (Attenuated Total Reflection) مجهز شده است که یکی از تکنیک‌های مکمل در طیف‌سنجی مادون قرمز (IR) است که به‌ویژه در دستگاه‌های FTIR استفاده می‌شود. ATR به دلیل مزایای فراوان، یکی از روش‌های محبوب برای آماده‌سازی نمونه‌ها و دریافت طیف‌های مادون قرمز بدون نیاز به آماده‌سازی پیچیده است. از دیگر تجهیزات همراه دستگاه کیت کامل آماده سازی نمونه به همراه پرس ساخت قرص است.

دکتر رحمانی کاربرد این دستگاه را در صنایع مختلف مانند پلیمر و پلاستیک، داروسازی، صنایع غذایی، پتروشیمی، محیط‌زیست، صنایع نساجی و رنگ، صنایع خودرو، صنعت نیمرسانا و الکترونیک دانست و خاطرنشان ساخت: به‌طور کلی، FTIR به دلیل سرعت، دقت و غیرمخرب بودن، یک ابزار مفید در بسیاری از صنایع برای تحلیل ساختار شیمیایی مواد، کنترل کیفیت، شناسایی آلودگی‌ها و بررسی تغییرات ساختاری محسوب می‌شود. وی همچنین کاربرد ATR  را در صنایع غذایی، صنایع داروسازی، پلیمری و پلاستیک، علوم زیستی، مواد سطحی و لایه نازک عنوان کرد و در پایان گفت: تکنیک ATR به دلیل سهولت در کاربری و نیاز کم به آماده‌سازی نمونه‌ها، یکی از پرکاربردترین روش‌ها در طیف‌سنجی FTIR است.

 لازم به ذکر است دو تجهیر جانبی شامل Diffuse Reflectance (DR) و ATR دمایی نیز به زودی به این دستگاه اضافه خواهد شد که با وجود آنها آزمایشگاه FTIR به عنوان یک آزمایشگاه کامل و منحصربفرد توانایی خدمات دهی خواهد داشت.

لینک آزمایشگاه در سامانه خدمات آزمایشگاهی بیت

http://bitlab.shahroodut.ac.ir/Lab/ViewLab/6113

 

 

photo14111735252 


کلمات کلیدی: #راه اندازی # آزمایشگاه طیف‌سنجی #تبدیل فوریه مادون قرمز #  (FTIR) #دانشگاه صنعتی شاهرود #...3
12345