اخبار و رویدادها: جلسه بزرگداشت هفته دفاع مقدس و بررسی آثار آن، نقش مقاومت و سازش در تولید قدرت

جلسه بزرگداشت هفته دفاع مقدس و بررسی آثار آن، نقش مقاومت و سازش در تولید قدرت
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳- ۱۳:۲۹:۲۱

جلسه بزرگداشت هفته دفاع مقدس و بررسی آثار آن، نقش مقاومت و سازش در تولید قدرت

بزرگداشت هفته دفاع مقدس از سوی کانون بسیج اساتید و با همکاری دفتر نهاد مقام معظم رهبری و همچنین بسیج کارمندان، با حضور جمعی از اساتید، کارمندان و مسئولین دانشگاه در محل تالار کوثر دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود و به نقل از فردین موسیوند مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه،جلسه بزرگداشت هفته دفاع مقدس عصر روز سه شنبه 3 مهر 1403 ساعت 18:30 از سوی کانون بسیج اساتید و با همکاری دفتر نهاد مقام معظم رهبری و همچنین بسیج کارمندان، با حضور جمعی از اساتید، کارمندان و مسئولین دانشگاه با عنوان "دفاع مقدس و آثار آن، نقش مقاومت و سازش در تولید قدرت" در محل تالار کوثر دانشگاه برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابوالفضل فندرسکی در این جلسه به بیان ویژگی های مدافعین و مجاهدین در راه خدا و جایگاه شهادت پرداخت و افزود: در دین مبین اسلام شهادت هدف نیست بلکه مهم تلاش و جهاد در راه خداست که یا منجر به پیروزی و یا شهادت می شود که در هر صورت ارزشمند است.

در ادامه دکتر مهدی قزوینی تحلیل گر مسائل سیاسی و امنیتی، مدرس حوزه و دانشگاه با ارائه سخنرانی به تبیین مباحث خود در زمینه "دفاع مقدس و آثار آن و نقش مقاومت و سازش در تولید قدرت" پرداخت. از دیدگاه ایشان، تمامی اولیا و انبیای الهی دنبال سه هدف داشتند، از جمله امت سازی مثل کاری که پیامبر اعظم (ص) در مدینه کردند و تاکید نمود: این امت سازی یا بسیج همه مردم موجب اقتدار و عزت جامعه می شود.

وی  تشکیل دولت و حکومت اسلامی و تمدن سازی اسلامی را اهداف بعدی عنوان نمود و گفت: بعد از 1400 سال با ظهور انقلاب اسلامی، دوباره گفتمان نبی خدا و گفتمان ولایت در مردم حاکم شد که موجب ایجاد روح یکپارچگی جمعی و قدرت گردید که امروزه تبدیل به الگو و شکل گیری جبهه مقاومت شده است. البته در اوایل انقلاب، دشمنان با ایجاد قائله های مختلف از جمله کردستان، گنبد و پان ترکیسم سعی کردند کشور را تجزیه و متلاشی و انقلاب را نابود کنند اما با ایستادگی مردم در ذیل ولایت موفق نشدند.

وی همچنین افزود: در ادامه دشمنان با تحمیل جنگ 8 ساله بار دیگر در پی نابودی انقلاب و کشور برآمدند اما باز هم با وحدت و یکپارچگی ناشی از حاکمیت ولایت ناکام ماندند. دفاع مقدس دارای گنجینه هایی است که اگر بخوبی ابعاد آن برای جوانان تبیین می شد امروز بسیاری از مشکلات در کشور وجود نداشت و راه حل رفع بسیاری از موانع مشکلات نیز بازبینی و بازخوانی دقیق رویداد دفاع مقدس است.

دکتر قزوینی از جمله رموز موفقیت در دفاع مقدس را اعتماد و بکارگیری و تربیت نسل جوان مومن، انقلابی اهل ایثار و جانفشانی و پای کار ازجمله سلیمانی ها و باقریها و... دانست که در لایه های مدیریتی جنگ و بعد از جنگ بکار گرفته شدند. ایشان تاکید داشت: امروز هم، کلید موفقیت همان اعتماد به نسل جوان و تربیت و بکارگیری آنها در لایه های مدیریتی کشور است. در واقع دفاع مقدس یک دانشگاه انسان سازی بود و موجب پیشرفت نظامی و بازدارندگی و سازندگی هم گردید.

وی در ادامه شکل دادن روحیه اجتماعی، ابتکار و خلاقیت و غلبه تکلیف گرایی بر نتیجه گرایی را از جمله دستاوردهای دگیر دفاع دانست و به بیان نتایج رویکردهای سازش و یا مقاومت با جهان غرب پرداخت.

به اعتقاد ایشان کشورهایی که رویکرد سازش را انتخاب کردند مثل مصر و لیبی وضعیت آنها مشخص است و جایگاه مطلوب و خاصی در صحنه بین الملل و داخلی ندارند. اما ایران رویکرد مقاومت را انتخاب کرد که موجب عزت، بازدارندگی و بالندگی و توسعه و پیشرفت کشور در زمینه های مختلف شده است به طوری که هیچ کشوری جرأت و چشم طمع به کشور ایران ندارد و برخلاف تاریخ قبل از انقلاب در دوران های قاجار و پهلوی که بخشهای کلانی از کشور جدا شد، بعد از انقلاب نیز به برکت دفاع مقدس و مجاهدت های شهدا، ایثارگران و مردم حتی یک وجب از خاک ایران از دست نرفته است. با اینحال مشکلاتی هم از جمله وضعیت اقتصادی وجود دارد که با مدیرت و اقتصاد مقاومتی و جهادی و اعتماد به جوانان قابل حل خواهد بود.

 2d


کلمات کلیدی: #جلسه #بزرگداشت #هفته دفاع مقدس #مقاومت #سازش #تولید قدرت #...3
12345