اخبار و رویدادها: راه اندازی و بهره برداری از آزمایشگاه تحقیقاتی مهندسی سازه و زلزله دانشگاه صنعتی شاهرود در استان

راه اندازی و بهره برداری از آزمایشگاه تحقیقاتی مهندسی سازه و زلزله دانشگاه صنعتی شاهرود در استان
یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳- ۱۳:۴۸:۵۵

راه اندازی و بهره برداری از آزمایشگاه تحقیقاتی مهندسی سازه و زلزله دانشگاه صنعتی شاهرود در استان

به نقل از دکتر جلیل شفائی دانشیار دانشکده مهندسی عمران و مدیر آزمایشگاه سازه این دانشگاه، دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شاهرود، برای تحقق اهداف پژوهشی و آموزشی، آزمایشگاه مهندسی سازه و زلزله را در راستای پاسخگویی به نیازهای کشور در زمینه‌های مختلف صنعت ساختمان و ابنیه فنی راه اندازی نموده است.

 

 

به نقل از دکتر جلیل شفائی دانشیار دانشکده مهندسی عمران و مدیر آزمایشگاه سازه این دانشگاه، دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شاهرود، برای تحقق اهداف پژوهشی و آموزشی، آزمایشگاه مهندسی سازه و زلزله  را در راستای پاسخگویی به نیازهای کشور در زمینه‌های مختلف صنعت ساختمان و ابنیه فنی راه اندازی نموده است.

دانشکده مهندسی عمران این دانشگاه برای تحقق اهداف پژوهشی و آموزشی و در راستای پاسخگویی به نیازهای کشور در زمینه‌های مختلف صنعت ساختمان، آزمایشگاه مهندسی سازه و زلزله را در مجموعه آزمایشگاهی پردیس مهندسی و نوآوری دانشگاه راه اندازی کرده است.

طی گفتگو دکتر جلیل شفائی دانشیار دانشکده مهندسی عمران و مدیر آزمایشگاه سازه این دانشگاه با روابط عمومی دانشگاه، راه اندازی و تجهیز آزمایشگاه مهندسی سازه با همکاری صمیمانه و نزدیک تعدادی از اساتید، کارشناسان و دانشجویان دانشکده مهندسی عمران و پشتیبانی ریاست دانشکده مهندسی عمران در ادوار و سالیان مختلف طی یک فرایند بسیار طولانی انجام شده است.  لازم است از همکاران عزیز و اساتید گرانقدر جناب آقایان دکتر علایی، دکتر نادری، دکتر کلاتجاری، دکتر کیهانی و دکتر احمدی تشکر ویژه داشته باشم.

دکتر شفائی ضمن تشکر از کارشناسان و دانشجویان دانشکده مهندسی عمران، گفت: بخشهای اصلی این آزمایشگاه شامل کف قوی، قاب عکس العمل، سیستم بارگذاری هیدرولیکی استاتیکی و دینامیکی، دستگاه یونیورسال کششی، فشاری و خمشی و جرثقیل سقفی می باشد. کف بتن مسلح قوی به ابعاد هفت در هفت متر  و قاب های عکس العمل صلب با ارتفاع چهار متر و دو متر برای شبیه سازی شرایط تکیه گاهی به عنوان یک تکیه گاه صلب برای برپایش سازه های مختلف و اعمال بارگذاری مورد استفاده قرار می گیرد. جرثقیل سقفی امکان جابجایی قطعات سنگین در فضای آزمایشگاه را فراهم می سازد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود، گفتبحث ایمنی ساختمان ها در برابر زلزله یکی از چالش های مهم جامعه و مسؤولان است. که در همین راستا کشورهای پیشرفته برای تحقق این هدف، آزمایشگاه های مهندسی سازه و زلزله را راه اندازی می کنند. تجهیزات این آزمایشگاه قابلیت انجام انواع آزمایش‌های دینامیکی و شبه استاتیکی را در مقیاس نزدیک به واقعی بر روی انواع سازه های مهندسی امکان پذیر می سازد. ضمن آنکه با کمک جک‌های هیدرولیکی که در آزمایشگاه است، امکان شبیه سازی رفتار المان های سازه ای و زیرسازه های ساختمان های بتن مسلح، فولادی و مصالح بنایی در زمان وقوع زلزله وجود دارد.  

مدیر آزمایشگاه سازه این دانشگاه علاوه بر تجهیزات قاب صلب و کف قوی به تجهیزات این آزمایشگاه اشاره داشت و افزوداز جمله تجهیزات شبیه سازی اثرات زلزله بر روی سازه ها در آزمایشگاه سازه می توان به اکچویتور دینامیکی با قابلیت بارگذاری استاتیکی یک طرفه و چرخه ای و همچنین اعمال بارگذاری دینامیکی با فرکانس های مختلف، جک های بارگذاری در ظرفیت های مختلف، دو دستگاه دیتالاگر 24 و 30 کاناله ثابت و قابل حمل جهت پردازش و برداشت اطلاعات، انواع سنسورهای اندازه گیری تغییرمکان (LVDT) با طول های مختلف، نیرو سنج (Load Cell) با ظرفیت 10، 25 و 50 تن، سنسورشتاب و انواع کرنش سنج اشاره کرد.

وی با اشاره به اهمیت آزمایشگاه سازه در سراسر دنیا، افزود: تحقیقات جدی و اساسی در زمینه‌های مختلف مهندسی سازه و زلزله در صورت داشتن پشتوانه آزمایشگاهی بهتر می‌توانند در مجامع علمی بین المللی مورد ارایه و پذیرش قرار گیرند. خسارات زلزله های گذشته در ایران لزوم توجه به سیستم های نوین لرزه ای و تقویت سازه های موجود را دوچندان می کند. ارائه سیستم های نوین سازه ای و ارائه طرح های تقویت برای سازه های موجود، بدون انجام تست های آزمایشگاهی ارزیابی رفتار این سیستم ها در بارگذاری های چرخه ای زلزله مورد پذیرش آیین نامه های طراحی لرزه ای در دنیا نمی باشد.

دانشیار دانشکده مهندسی عمران توسعه آزمایشگاه مهندسی سازه در محیط‌های علمی را یکی از نشانه‌های پیشرفت آن مجموعه عنوان کرد و بیان نمود: تحقیقات بر روی سیستم های نوین سازه ای و بررسی تاثیر جزئیات آنها بر عملکرد کلی سازه مستلزم ایجاد آزمایشگاه سازه در مراکز دانشگاهی و پژوهشی است. یکی از اهداف راه اندازی این آزمایشگاه انجام مطالعات تجربی بر روی سیستم های نوین سازه ای و اعضای ساختمانی بوده است. در ایران دانشگاه تهران، پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن فعال‌ترین آزمایشگاه‌های سازه کشور را دارند.

دکتر شفائی همچنین تاکید داشت: انجام مطالعات بهسازی سازه های موجود و ارائه طرح های بهسازی خصوصا برای سازه های با اهمیت زیاد نظیر بیمارستان ها، مدارس و مراکز مهم دولتی که بعد از وقوع زلزله وظیفه خدمت رسانی را به عهده دارند، بسیار مهم می باشد. این آزمایشگاه برای استان و جامعه علمی از این جایگاه ظرفیت‌های مناسبی را ایجاد می‌کند که ایجاد همکاری با فعالان صنعت ساختمان، بررسی ایده‌های نو به مانند سایر کشور‌های پیشرفته دنیا، بررسی رفتار لرزه‌ای سازه‌های مختلف و بررسی روش‌های تقویت اجزای سازه‌ای از جمله آن‌ها است.

وی ضمن اشاره به اهمیت حمایت مسئولان، ابراز کردقابلیت های بسیار مناسب آزمایشگاه مهندسی سازه می‌تواند جهت ارائه خدمات فنی- پژوهشی و اجرایی به سازمانها، شرکتهای ساختمانی، مجریان طرحهای عمرانی و کلیه افراد حقیقی و حقوقی فعال در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار گیرد. همچنین با وجود این آزمایشگاه، دانشگاه صنعتی شاهرود قادر می‌باشد ایده‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران دانشگاهی را مورد آزمایش قرار دهد.

 فاز دوم توسعه آزمایشگاه مهندسی سازه راه اندازی تجهیزاتی نظیر میز لرزه و کوره جعبه ای آتش و جک های با ظرفیت های بالاتر می باشد، که حمایت و پشتیبانی مسئولان برای تحقق این مهم لازم است.

در حال حاضر آزمایشگاه تحقیقاتی مهندسی سازه عضویت شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی را دارد و در حال انجام اقدامات لازم برای دریافت استاندارد 17025 و همکاری با مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن به عنوان آزمایشگاه معین می باشد.

لازم به ذکر است، آزمایشگاه مهندسی سازه و شبیه‌سازی زلزله دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شاهرود از سال 1380 با امکان انجام آزمايش‌های مقاومت فشاری بتن و تست کشش میلگرد  فعاليت خود را در پردیس مرکزی دانشگاه آغاز كرد هم اكنون در فضايی به وسعت حدود 600 مترمربع در سایت پردیس مهندسی و فناوری دانشگاه آمادگی لازم برای عقد قراردادهای تحقیقاتی با مراکز علمی و برون دانشگاهی در شرق کشور را دارا است.

 

12345