اخبار و رویدادها: انعقاد تفاهم نامه ای مشترک بین دانشگاه صنعتی شاهرود و شرکت آب منطقه ای سمنان

انعقاد تفاهم نامه ای مشترک بین دانشگاه صنعتی شاهرود و شرکت آب منطقه ای سمنان
شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲- ۱۳:۱۲:۱۵

انعقاد تفاهم نامه ای مشترک بین دانشگاه صنعتی شاهرود و شرکت آب منطقه ای سمنان

با توجه به اتمام قرارداد پروژه مشترک پژوهشی بین دانشگاه صنعتی شاهرود و شرکت آب منطقه ای سمنان، تفاهم نامه ای مشترک در راستای ارتباط بیشتر صنعت با دانشگاه منعقد شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، با توجه به اتمام قرارداد پروژه مشترک پژوهشی بین این دانشگاه و شرکت آب منطقه ای سمنان جهت طراحی و ساخت دستگاه آب شیرین کن بدون پساب برای اولین بار توسط دانشگاه صنعتی شاهرود نشستی مشترک بین دانشگاه و این شرکت، در روز سه شنبه 18 مهر ماه جاری در محل تالار کوثر برگزار شد.

در این نشست با حضور مدیر عامل، معاون برنامه ریزی، مدیر مطالعات و مدیر امور منابع آب شرکت آب منطقه ای سمنان و هیات همراه، دکتر مرتضی ایزدی فرد رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود، دکتر حسن پور معاون پژوهشی و فناوری، دکتر رحیم باقری مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه و دیگر اساتید مرتبط با این حوزه بحث و تبادل نظر جهت همکاری دوجانبه مستمر و همچنین عقد تفاهم نامه مشترک در راستای ارتباط بیشتر صنعت با دانشگاه صورت پذیرفت.    

دکتر مرتضی ایزدی فرد رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود نیز در این نشست ضمن اشاره به پیشینه دانشگاه و بیان گزارشی از تعداد اعضای هیات علمی و دانشجویان و همچنین امکانات آزمایشگاهی، دانشگاه صنعتی شاهرود را به عنوان دانشگاهی توسعه یافته با ظرفیتی مناسب جهت توسعه صنعت و حل مسائل کشور برشمرد.

در این نشست دکتر حسن پور معاون پژوهشی و فناوری ضمن عرض خیر مقدم و بیان سه هدف اصلی از برگزاری این جلسه، آب و آبادانی را به عنوان مهمترین موضوعات کشور دانست که به خوبی توسط شرکت آب منطقه ای دنبال می شود.

photo7173649843 - Copyphoto7173649968 - Copy

مهندس محسن عسکری مدیر عامل شرکت آب منطقه استان سمنان نیز در این جلسه به توجه و نگاه ویژه وزارت نیرو به امر تحقیقات اشاره نمود و گفت: از سال 86 با تاسیس شرکت آب منطقه ای سمنان گروه تحقیقاتی کاربردی ایجاد شد که در یک دهه اخیر در راستا حل مسائل و حل مشکلات آب منطقه ای سمنان فعالیت های تحقیقاتی به صورت کاملا کاربردی به سرانجام رسانده است. وی با توجه به شرایط اقلیمی خاص و کاهش بارندگی و همچنین وجود منابع آب نامتعارف و گستردگی استان سمنان به اهمیت انعقاد قرارداد با دانشگاه صنعتی شاهرود اشاره نمود و اظهار امیدواری کرد: بر این باوریم که با این تفاهم نامه کاربردی و راهگشا با مجموعه دانشگاهی و پارک علم و فناوری سمنان و با رسیدن به تولید انبوه در سطح کلان مشکلات مرتفع شود.

دکتر محسن نظری عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک و رئیس پارک و علم و فناوری استان سمنان به بیان توضیحاتی در خصوص طراحی و ساخت دستگاه آب شیرین کن بدون پساب برای اولین بار توسط دانشگاه صنعتی شاهرود و هدایت دکتر محسن نظری و دکتر مصطفی نظری پرداخت و با توجه به صرفه اقتصادی این دستگاه خواستار صنعتی سازی آن شد.

photo7173649957 - Copyphoto7173649872 - Copy

دکتر محسن نظری در خصوص عملکرد دستگاه گفت: این سیستم با کاربرد آب شرب و آب کشاورزی، آب شور ورودی را با غلظت بالا طی یک فرایند ترمودینامیکی تحت خلا نمک زدایی و حرارت داده و به همین منظور نمک زدایی با مصرف انرژی حرارتی پایین انجام می‌شود. وی ضمن اشاره به کاربرد این دستگاه، افزود: با توجه به اینکه چالش آب در کشورهای حوزه خلیج فارس و به خصوص ایران رو به افزایش است، استفاده از فرایندهای نمک زدایی به عنوان یک راه حل موثر مورد توجه می‌باشد. دستگاه‌های نمک زدایی موجود غالباً دارای پساب بسیار غلیظ می‌باشند که در محیط زیست رها شده منجر به اثرات مخرب زیست محیطی می‌شود بنابراین استفاده از این سیستم نه تنها می‌تواند آب ورودی را با درصد بالایی بازیابی کند بلکه می ‌تواند نمک محلول را به صورت کریستال تحویل دهد که در بسیاری از موارد خود این نمک بازار گسترده‌ای را دارا می‌باشد.

دکتر سید حسین حسینی مدیر منابع آب شهرستان شاهرود نیز به بیان وضعیت منابع آبی این شهرستان با توجه به اقلیم خشک و کویری آن پرداخت و پس از اشاره به چگونگی ایجاد قنات و ارائه آمار تعداد حلقه های چاه موجود در شاهرود، افزود: شرایط سفره های آب زیرزمینی مناسب نبوده به همین منظور طرح های احیا و تعادل بخشی به صورت تخصصی مدنظر است که نیازمند همراهی دستگاه های علمی همچون دانشگاه صنعتی شاهرود برای تامین اب پایدار هستیم.

پس از بحث و تبادل نظر در این نشست تفاهم نامه ای مشترک در راستای ارتباط بیشتر صنعت بین دانشگاه صنعتی شاهرود و شرکت آب منطقه ای سمنان منعقد شد.

photo7173650086 - Copyphoto7173650028 - Copy


کلمات کلیدی: #دانشگاه #قرارداد #پروژه مشترک #پژوهشی #دانشگاه صنعتی شاهرود #شرکت آب منطقه ای سمنان #...3
12345