اخبار و رویدادها: درخشش 10 عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود در بین ۲ درصد دانشمندان برتر جهان

درخشش 10 عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود در بین ۲ درصد دانشمندان برتر جهان
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲- ۱۱:۵۴:۵۸

درخشش 10 عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود در بین ۲ درصد دانشمندان برتر جهان

براساس نتایج حاصل از یک تحقیق علمی منتشر شده در پایگاه موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) ، برمبنای یافته های علمی نمایه‌¬شده در پایگاه اسکوپوس در بازه ی زمانی 2021-1996، ده عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود در زمره ی پژوهشگران پر استناد ۲ درصد برتر جهان قرار گرفتند.

 

براساس نتایج حاصل از یک تحقیق علمی منتشر شده در پایگاه موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) ، برمبنای یافته های علمی نمایه‌­شده در پایگاه اسکوپوس در بازه ی زمانی 2021-1996، ده عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود در زمره ی پژوهشگران پر استناد ۲ درصد برتر جهان قرار گرفتند. 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، آقایان دکتر محمد حسین احمدی و دکتر علی اکبر ملکی (دانشکده مهندسی مکانیک)، دکتر ماشاءالله رضا کاظمی ( دانشکده مهندسی شیمی و مواد)، دکتر محمد مهدی فاتح و دکتر علیرضا الفی (دانشکده مهندسی برق دکتر حمید حسن پور(دانشگده مهندسی کامپیوتر)، دکتر محمد عطائی و دکتر اصغر عزیزی (دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک)،دکتر حسن حسن آبادی (دانشکده فیزیک و مهندسی هسته ای )و دکتر علیرضا ناظمی (دانشکده علوم ریاضی) ده عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود هستند که در این رتبه بندی بین ۲ درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفته اند.

بر پایه آخرین یافته های پروژه مشترک الزویر و گروهی از پژوهشگران دانشگاه استنفورد که به «فهرست دانشگاه استنفورد» معروف شده است انجام می شود. این گروه در چند سال اخیر، با تحلیل داده های پایگاه اسکوپس بر اساس روش شناسی ویژه ای، اقدام به شناسایی و ارائه فهرستی از پژوهشگران پراستناد برتر جهان در یک پایگاه مطالعاتی کرده اند. روش شناسی ابداع شده ، مبتنی بر مجموعه ای از سنجه های استنادی استاندارد شده برای ارزیابی تاثیر استنادی پژوهشگران در رشته ها و حوزه های علمی مختلف است. آنان با ترکیب این سنجه ها، شاخصی به نام «شاخص استنادی مرکب» را ابداع و در مقاله سال 2016 خود معرفی و محاسبه کرده اند. این شاخص مبتنی بر تعداد استنادات دریافتی، جایگاه (الگوی هم –نویسندگی)و شاخص هرش نویسندگان می باشد.

تازه ترین بروزرسانی این پایگاه در آبان ماه 1401 منتشر شده است. این فهرست، عملکرد استنادی نویسندگان را به ازای بروندادهای پژوهشی منتشر شده آنان در بازه زمانی 1960 تا 2021 در 22 حوزه موضوعی اصلی و 174 حوزه فرعی تحلیل کرده و بر این اساس نویسندگانی را که در زمره پژوهشگران پراستناد دو درصد برتر جهان قرار گرفته اند معرفی کرده است. شایان یادآوری است این پایگاه در هر نسخه، دو فهرست از پژوهشگران پراستناد دو درصد برتر جهان را منتشر می نماید. تفاوت این دو فهرست در بازه زمانی استنادهای تحلیل شده است: در یکی از فهرستهای اعلام شده، بازه زمانی استنادهای دریافتی یک ساله است و در فهرست دیگر، بازه زمانی استنادهای دریافتی از سال 1996 به بعد در نظر گرفته می شود.

روابط عمومی دانشگاه این افتخار را به جامعه دانشگاهی شهرستان شاهرود تبریک عرض نموده و آرزوی موفقیت روزافزون برای این همکاران دارد.

 

برای مشاهده نحوه انتخاب و شاخص‌های این فهرست، به پیوند زیر مراجعه شود.

https://b2n.ir/r89185

 

 

 

12345