اخبار و رویدادها: گفتگوی اختصاصی روابط عمومی با دکتر حسین خسروی معاون دانشجویی دانشگاه

گفتگوی اختصاصی روابط عمومی با دکتر حسین خسروی معاون دانشجویی دانشگاه
جمعه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲- ۱۰:۱۰:۴۰

گفتگوی اختصاصی روابط عمومی با دکتر حسین خسروی معاون دانشجویی دانشگاه

دکتر حسین خسروی معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شاهرود در گفتگوی اختصاصی که با کارشناس مسئول روابط عمومی دانشگاه انجام شد به تشریح برنامه های راهبردی این معاونت پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه حوزه معاونت دانشجویی همواره حوزه خطیر و حساسی بوده است چرا که خدمت رسانی به دانشجویان این مرز و بوم به گونه ای که در شان آنها باشد کار بسیار دشواری است. از طرف دیگر این حوزه با گستردگی خدمات رسانی ایده آل به دانشجویان مواجه است به گونه ای که خوابگاه های دانشگاه، رستورانهای دانشجویی، تربیت بدنی و تمامی امکانات موجود در آن، خدمات رفاهی دانشجویان و پرداخت انواع وام ها، مرکز مشاوره و بهداشت و درمان دانشگاه، بوفه ها، مراکز چاپ و تکثیر کلیه دانشکده ها، سرویس های حمل و نقل و تعدادی از کمیته ها همه و همه در حوزه معاونت دانشجویی مستقرند و بی شک اداره چنین سیستمی نیاز به همکارانی پر تلاش و کار بلد دارد که بحمدالله حوزه معاونت دانشجویی از این نعمت بهره مند است لذا جهت اطلاع رسانی بهتر از جزئیات فعالیت های صورت گرفته دراین حوزه روابط عمومی اقدام به گفتگو  با معاون دانشجویی نمود.

photo_2023-04-19_14-21-25

وظایف معاونت را تشریح کنید؟

معاونت دانشجویی دانشگاه صنعتی شاهرود مسئولیت برنامه‌ریزی، اداره و هدایت کلیه‌ی امور دانشجویی دانشگاه از جمله: امور رفاهی، ورزشی، خوابگاه، تغذیه، درمان، مشاوره دانشجویی، خدمات بیمه ای، تسهیلات دانشجویی، شورای موارد خاص، امور انضباطی و سیاست‌گذاری و فراهم کردن تمهیدات لازم برای تأمین نیازهای رفاهی دانشجویان را بر عهده دارد. این معاونت، وظایف و مأموریت‌های یاد شده را به وسیله مدیریت‌های تابعه خود یعنی اداره کل امور دانشجویی، اداره تربیت بدنی، اداره امور خوابگاه‌ها و مرکز مشاوره، سلامت و سبک زندگی به انجام می‌رساند.

 نقش معاونت دانشجویی در دانشگاه و چگونگی تأثیرگذاری این معاونت در موفقیت های دانشگاه را بفرمایید؟

نقش معاونت دانشجویی در دانشگاه شبیه نقش پدر در خانواده است. این معاونت با تامین خدمات رفاهی و تغذیه ای، تلاش می کند دانشجویان روی آموزش، پژوهش و کسب مهارت تمرکز کرده و دغدغه تهیه غذا و تامین مسکن را نداشته باشند. همچنین با برقراری برنامه های ورزشی همگانی و قهرمانی، تلاش می کنیم نشاط و سرزندگی را در دانشجویان که عمدتا قشر جوان هستند تقویت کنیم.

 چه اقداماتی تاکنون در خصوص بهبود وضعیت دانشجویان در حوزه وظایف مربوط به معاونت انجام شده است؟

در سال 1401 باتوجه به بازگشایی دانشگاه بعد از چند سال کرونایی، تقاضا برای خوابگاه افزایش یافته بود. یکی از مهمترین اقدامات در این سال افزایش ظرفیت اسکان با توجه به امکانات موجود بود. باتوجه به اینکه زیرساختهای موجود پاسخگوی افزایش ظرفیت در خوابگاه خواهران نبود، پروژه بزرگ اتصال به فاضلاب شهری در این خوابگاه اجرایی شد.

برخی تعمیرات اساسی و نظافت گسترده تمام خوابگاهها به منظور آمادگی برای اسکان مناسب در تابستان انجام شد.

راه اندازی خوابگاه ویژه متاهلین از سایر اقدامات مهم سال گذشته بود. در مجموع ما حدود 4 هزار نفر را در خوابگاهها اسکان دادیم که شاید در تاریخ دانشگاه بی سابقه باشد.

تعمیر و تجهیز سلف سرویسهای دانشگاه به منظور آمادگی برای طبخ حدود 4 هزار پرس غذا در هر وعده هم از کارهای مهمی بود که قبل از ورود دانشجویان صورت پذیرفت. ترمیم میزهای غذاخوری و نصب روکش پلی استر به منظور نظافت بهتر میزها، خرید تجهیزات پخت صنعتی، دستگاه برنج شور، گرمکن غذا مخصوص خط توزیع و دستگاه تهویه به منظور بهبود سرویس دهی در سال گذشته انجام شد.

افزایش خطوط توزیع در سالنهای پرجمعیت مثل برکت، زیتون و هفت تیر از سایر اقدامات سال 1401 بود. در حوزه ورزشی، فعالسازی حداکثری فضاهای ورزشی و استخر نشاط در دستور کار بوده و مسابقات درون دانشگاهی فوتسال با استقبال گسترده دانشجویان انجام شد.

اقدام مهم دیگری که در نیمسال گذشته در سالنهای ورزشی انجام شد، ترمیم و بازسازی کامل کف پوش سالنهای فجر، انقلاب و حجاب بود که بودجه آن از محل سفر معاون وزیر تامین شد.

در حوزه اداره رفاه، در نیمسال گذشته حدود 9 میلیارد تومان تسهیلات به دانشجویان پرداخت شد و بایگانیهای کاغذی اداره رفاه با تلاش همکاران به بایگانیهای دیجیتال تبدیل شد.

مرکز مشاوره و سلامت دانشگاه هم با به کارگیری 7 نیروی مشاور توانمند، خدمات مشاوره ای متعددی در داخل مرکز و خوابگاههای دانشجویی ارائه کرد. اجرای طرحهای پایش سلامت روان، پیشگیری از افت تحصیلی، طرح خوش آمد و برگزاری کارگاههای مشاوره از سایر اقدامات مرکز مشاوره بود.

  چه اقداماتی در آینده انجام خواهید داد؟

ارتقاء کیفیت برخی خوابگاهها در دستور کار سال جاری قرار دارد و با تامین منابع، ان شاءالله در تابستان خوابگاه مسکن بازسازی اساسی خواهد شد.

پروژه خوابگاه متاهلین با جدیت پیگیری می شود و در صورت تامین منابع، بیش از صد واحد ویژه متاهلین در پردیس مهندسی ساخته خواهد شد.

طرحهایی هم به منظور افزایش بهره وری، درآمدزایی و کاهش هزینه ها در دست بررسی داریم که امیدواریم در سال 1402 به سرانجام برسد.

  به مشکلات دانشجویان که به این حوزه مربوط می شود چگونه رسیدگی می کنید و اولویتها با کدام مورد است؟

باتوجه به فراهم بودن بسترهای ارتباطی فضای مجازی، با راه اندازی کانال مجازی معاونت در پیام رسان سروش به آدرس splus.ir/st_sut ارتباط نزدیکی با دانشجویان برقرار کرده ایم. شناسه تمام مدیران حوزه دانشجویی در این کانال ذکر شده و دانشجو می تواند به صورت مجازی مشکل خود را مطرح کند. علاوه بر آن درب معاونت دانشجویی و مدیران مجموعه در ساعاتی که جلسه ندارند، به روی دانشجویان باز بوده و می توانند بدون وقت قبلی مراجعه کنند.

عمده مشکلات دانشجویان و اولویت اصلی در حوزه کمیسیون موارد خاص است که دانشجو درخواست خود را در سامانه مربوطه ثبت کرده و ما با برگزاری مرتب جلسات کمیسیون هر دوهفته یک بار، پرونده‌ها را در اسرع وقت رسیدگی می کنیم. در نیمسال اول حدود دو هزار پرونده کمیسیون موارد خاص رسیدگی شده است.

  چه تسهیلاتی برای دانشجویان جدید در نظر گرفته شده است؟ این دانشجویان چگونه با معاونت دانشجویی ارتباط می گیرند؟

در زمینه تسهیلات رفاهی، همه دانشجویان در سنوات مجاز برخورداری یکسانی دارند. لیکن در مواردی مثل تخصیص خوابگاه، اولویت با دانشجویان ورودی جدید است.

باتوجه به اینکه این دانشجویان اطلاع کمتری از دانشگاه، خوابگاه و آیین نامه های مرتبط دارند، در بدو ورود پیامک خوش آمد و آدرس کانال معاونت برای ایشان ارسال شده و اطلاعیه های مناسب در کانال قرار می گیرد تا دانشجو با حقوق و وظایف خود آشنا شود. برگزاری جلسات معارفه داخل خوابگاهها هم از دیگر اقداماتی است که در سال گذشته در برخی خوابگاهها اجرا شد.

  به عنوان معاون دانشجویی چه توصیه یا صحبتی با دانشجویان دانشگاه دارید؟

در درجه اول از دانشجویان عزیز درخواست دارم در ایام تحصیل، تمام همت خود را صرف کسب دانش و مهارت کنند. فرصت جوانی به سرعت سپری می شود و همیشه انرژی لازم برای دانش اندوزی و مهارت آموزی وجود ندارد. برای این کار باید برنامه ریزی کرد و علاوه بر واحدهای درسی دانشگاهی زمانهای مشخصی در طول هفته را به شرکت در کارگاهها و دوره های علمی و مهارتی تخصیص داد.

نکته دیگری که در حوزه دانشجویی حائز اهمیت است، احترام به قوانین دانشگاه و خوابگاه است. هر مجموعه ای قوانین خودش را دارد و نمی شود دانشگاه را با فضای بیرون آن یا با سایر سازمانها مقایسه کرد. دانشجویی که وارد دانشگاه می شود طبعا قواعد این سازمان را هم پذیرفته است. خوشبختانه اکثر دانشجویان به این قوانین احترام می گذارند لیکن معدود افرادی هم هستند که نوعا از سر ناآگاهی قوانین را رعایت نمی کنند. از همه دانشجویان عزیز درخواست دارم آیین نامه های حوزه دانشجویی را که در سایت و کانال معاونت قرار گرفته، مطالعه کرده و با اجرای قوانین، فضا را برای رشد علمی و معنوی خودشان فراهم کنند.


کلمات کلیدی: #دانشگاه صنعتی شاهرود #گفتگوی اختصاصی #معاون دانشجویی

 
 
12345