اخبار و رویدادها: جایگاه دانشگاه صنعتی شاهرود در رتبه بندی ISC سال 2022

جایگاه دانشگاه صنعتی شاهرود در رتبه بندی ISC سال 2022
یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱- ۱۲:۰۷:۵۷

جایگاه دانشگاه صنعتی شاهرود در رتبه بندی ISC سال 2022

دانشگاه صنعتی شاهرود در رتبه بندی ISC سال 2021 در رده 126 تا 150 قرار گرفت.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود و به نقل از موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری  (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام در سال 2022 توسط گروه رتبه بندی ISC انتشار یافت که از میان دانشگاه های 57 کشور اسلامی، در مجموع 460 دانشگاه از 30 کشور اسلامی شرایط حضور در این نظام رتبه بندی را داشته اند و دانشگاه صنعتی شاهرود در این رتبه بندی در رده 126 تا 150 قرار گرفت.

گفتنی است رتبه دانشگاه صنعتی شاهرود در سال 2021 دردانشگاه های جهان اسلام در رده 151 تا 200 بوده است.

10 دانشگاه برتر حاضر در این رتبه بندی از کشورهای عربستان، ایران، مالزی، مصر، قطر و پاکستان هستند که کشور عربستان با چهار دانشگاه، ایران با دو دانشگاه و بقیه کشورها هر کدام با یک دانشگاه در میان 10 دانشگاه برتر جهان اسلام قرار گرفته اند.  به دلیل اینکه برخی از دانشگاه های کشورهای اسلامی در رتبه بندی های جهانی حضور ندارند، رتبه بندی دانشگاههای جهان اسلام می تواند علاوه بر مشخص کردن جایگاه هر دانشگاه در بین کشورهای اسلامی با نشان دادن نقاط ضعف و قوت دانشگاه ها براساس هر معیار، اساس هدف گذاری و سیاستگذاری دانشگاه ها قرار گیرد.

 2

براین اساس، بیشترین تعداد دانشگاه ها در رتبه بندی متعلق به کشورهای ترکیه، ایران و پاکستان است که به ترتیب 111 ،74 و 41 دانشگاه در این رتبه بندی حضور دارند. وضعیت سایر کشورهای اسلامی به لحاظ تعداد دانشگاه های حاضر در رتبه بندی در نمودار زیر نشان داده شده است.

3

دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران در رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام 2022 ISC

تعداد 74 دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در این رتبه بندی حضور دارند. این در حالی است که در رتبه بندی دانشگاههای جهان اسلام در سال 2021 ، از ایران 58 دانشگاه حضور داشتند. از میان دانشگاه های ایرانی حاضر در رتبه بندی دانشگاه های علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران در زمره 10 دانشگاه جهان اسلام برتر قرار دارند و دانشگاه های تربیت مدرس، علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم ایران، پزشکی ،صنعتی شریف، علوم پزشکی تبریز، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی مشهد، صنعتی اصفهان و علوم پزشکی اصفهان دانشگاه های حائز رتبه زیر 50 می باشند. از این تعداد دانشگاه ایرانی؛  37 دانشگاه جامع، 23 دانشگاه علوم پزشکی، 13 دانشگاه صنعتی و دو دانشگاه کشاورزی در این رتبه بندی حضور دارند.

 روش شناسی رتبه بندی دانشگاههای جهان اسلام 2022 ISC

در رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام  2022، دانشگاه هایی مورد بررسی قرار می گیرند که حداقل 500 مدرك در سال های 2020-2018 در پایگاه وب آو ساینس (WoS) به ثبت رسانیده باشند . اطلاعات این رتبه بندی از پایگاه های اطلاعاتی بین المللی نظیر USPTO و WoS Incites گردآوری شده است.  موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری ISC به منظور رتبه  بندی دانشگاه های جهان اسلام در معیارهای خود، مهمترین مأموریت دانشگاه ها که عبارتند از پژوهش (با وزن 60 درصد)، نوآوری (با وزن 15 درصد)، آموزش (با وزن 10 درصد) و فعالیتهای بین المللی (با وزن 15 درصد) در نظر گرفته و بر این اساس دانشگاه های کشورهای اسلامی را مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهد.

 نتایج کامل این رتبه بندی در وبگاه رتبه بندی جهانی ها ISC به آدرس https://wur.isc.ac  در دسترس است و در جدول زیر رتبه دانشگاه های ایران در رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام ٢٠٢٢ نشان داده شده است. لازم به ذکر است که دانشگاه هایی که رتبه بندی آنها در بازه یکسان قرار دارند؛ هم رتبه بوده و اسامی آنها براساس ترتیب حروف الفبا (به لاتین) مطابق با سامانه رتبه بندی ISC درج شده است.

4


کلمات کلیدی: #دتانشگاه صنعتی شاهرود #رتبه بندی ISC #ارتقاءرتبه...2
12345