اخبار و رویدادها: نخستین نمایشگاه کار استان سمنان در دانشگاه صنعتی شاهرود گشایش یافت

نخستین نمایشگاه کار استان سمنان در دانشگاه صنعتی شاهرود گشایش یافت
دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱- ۱۹:۴۶:۱۵

نخستین نمایشگاه کار استان سمنان در دانشگاه صنعتی شاهرود گشایش یافت

نخستین نمایشگاه کار استان سمنان در دانشگاه صنعتی شاهرود به میزبانی دانشگاه صنعتی شاهرود برای دو روز با ایجاد غرفه های متعدد گشایش یافت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود نخستین نمایشگاه کار در استان سمنان با همکاری راهبردی اداره کار آفرینی دانشگاه صنعتی شاهرود و پارک علم و فناوری استان سمنان با حضور جمعی از مسئولان استانی ،شهرستانی ،اعضای هئیت علمی و دانشجویان به میزبانی سالن شقایق های دانشگاه، همزمان با ظهر دوشنبه 24بهمن سال جاری آغاز به کار کرد..

این نمایشگاه با هدف جلب اعضای هیئت علمی و دانشجویان خلاق و همچنین پایان نامه های کاربردی برگزار شده و فرصت بسیار خوبی برای ارتقای فرصت های شغلی دانش آموختگان دانشگاهی است.

 

رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود در مراسم افتتاحیه این مراسم با بیان اینکه دانشگاه صنعتی شاهرود با بیش از 200 سازمان قرارداد دارد و این نشان از ظرفیت های این دانشگاه است، گفت: انعقاد 159 قرار داد به ارزش 209 میلیارد ریال و 74 عضو هیئت علمی به عنوان پژوهشگر برتر در زمره داشته های دانشگاه صنعتی شاهرود است.

دکتر مرتضی ایزدی فرد با بیان اینکه در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین شاهد نخستین نمایشگاه کار در استان سمنان به میزبانی دانشگاه صنعتی شاهرود هستیم، افزود: وظیفه دانشگاه صنعتی کیفی سازی آموزش و اشتغال آفرینی است.

وی گفت: اگر چه کرونا در دو نیم سال گذشته ضررهای قابل توجهی را به بخش آموزش و پژوهش کشور وارد کرده اما معتقد هستیم که با تلاش و کوشش همگان این کاستی ها برای فرزندان این مرز و بوم برطرف می شود اما باید تاکید کرد که در دانشگاه صنعتی شاهرود هشت هزار دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی تا دکتری داشته که سه هزار نفر از آنها در مقاطع ارشد و دکتری مشغول به تحصیل هستند و 340 عضو هیئت علمی تمام وقت وظیفه آموزش این دانشجویان را بر عهده دارند.

رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود با بیان اینکه این دانشگاه دارای تجهیزات به روز و ویژه ای در آزمایشگاه های خود است و در حال حاضر در سطح کشور و منطقه خدمت رسانی می کند، گفت: امیدواریم که صنایع ما بیش از پیش از پتانسیل بسیار خوب دانشگاه صنعتی شاهرود و سایر دانشگاه های استان بهره برداری کنند.

ایزدی فرد با بیان اینکه حل مسائل و مشکلات کشور به دست توانمند دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و با استفاده از ظرفیت عظیم اساتید و دانشجویان میسر خواهد بود، تاکید کرد: دانشگاه صنعتی شاهرود با عنایت به اسناد بالا دستی در حوزه علم و فناوری حمایت از برنامه های مهارت افزایی به خصوص طرح مهارت افزایی دانشجویان را سرلوحه خودش قرار داده و با راه اندازی اداره کار آفرینی در دانشگاه با هدف توانمند سازی دانش آموختگان دانشگاه برای ورود به بازار کار، گام های بسیار خوبی را برداشته است.

وی افزود: برگزاری بیش از 65 دوره مهارت افزایی به خصوص برای دانشجویان مقطع کارشناسی علی رغم محدودیت های کرونایی و عقد تفاهم نامه های همکاری با مراکز علمی و صنعتی مانند فنی و حرفه ای شاهرود و ... برای برگزاری دوره های مهارت افزایی با هدف بهبود آمار اشتغال از جمله اقداماتی است که در دانشگاه صنعتی شاهرود صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود با بیان اینکه امروز تولیدگران ما نیز اذعان دارند که به راحتی نمی توانند نیروی کار ماهر و دانش آموخته را پیدا کنند، تاکید کرد: این در حالی است که دانشگاه ها نیروی دانش آموخته و ظرفیت های بسیار خوبی را برای روانه کردن به بازار کار دارد.

نماینده شاهرود و میامی در مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه دانشگاه صنعتی شاهرود و همچنین پارک علم و فناوری استان سمنان مستقر در شاهرود در زمره مجموعه های شناخته شده در سطح کشور هستند که امیدوایم بتوانیم با بهره گیری از این دو ظرفیت، تحولات خوبی را ایجاد کنیم، تاکید کرد: چندان به بخش دولتی امیدوار نیستیم چرا که وضعیت بودجه کشور را می دانیم و نمی توانیم به این موضوع امید ببندیم که دولت برای اشتغال ما در شاهرود و میامی کاری کند.

علی اصغر خانی با بیان اینکه مولد سازی امروز در مسیری قرار گرفته که بتواند برای زیرساخت های کلان کشور تحول ایجاد کند، گفت: به دولت اجازه داده ایم که املاک مازاد و سرمایه مازاد خود را به فروش برساند که نزدیک به 70 هزار میلیارد تومان می شود. این بخش از فروش که در مولد سازی قرار می گیرد باید در زیرساخت کشور قرار گیرد. و مجلس یازدهم پیش قدم شده و این امر مهم را در دستور کار قرار داده است ..

فرماندار شاهرود نیز در این مراسم ضمن بیان اینکه واژه کار و اشتغال یک واژه پرتکراری است که مطالبه و توقع جوانان ما است که بتوانند به فرصت های خوب کاری دست یابند، گفت: در طول سال های اخیر اگر چه ظرفیت های خوبی نیز برای کار جوانان فراهم شد، چرا که کشورمان دارای ثروت خوبی برخوردار است، اما همچنان نگران هستیم و معضلاتی را در این بخش داریم و علیرغم تمام فرصت های ایجاد شده کماکان مشکل کار داریم.

ابوطالب جلالی با بیان اینکه در صدر برنامه های کشور در زمینه اشتغال توانمند سازی و ارتقای مهارت های افرادی که بنا است در حوزه های شغلی قرار گیرند، پرداخته شده و فضاهای خوبی نیز ایجاد شده است، بیان کرد: در کشوری هستیم که بیش از 80 هزار واحد صنعتی شرایط کار را برای سه میلیون جوان مهیا ساخته است و این نشان می دهد که توانمندی های ما در این زمینه کم نیست.

وی با بیان اینکه نظام آموزش ما نظام سرمایه بر و پر هزینه است و اگر این موضوع را در کنار داشته ها و ثروت های خدادادی کشورمان قرار دهیم شاهد خواهیم بود که چندان عایدی نداشته ایم و نرخ بیکاری در کشورمان برازنده این فرصت ها نیست و این یعنی در فرایند اشتغال برای بهره گیری از ابزار و فرصت ها مشکل داریم.

فرماندار شاهرود با بیان اینکه عدم تعامل و ناهماهنگی بین بخشی باعث شده تا نتوانیم فرصت های خوبی را در بخش اشتغال آنطور که توقع مردم است، فراهم کنیم، بیان کرد: نظام آموزش همچنان هم در دوران گذشته خود یعنی آموزش محوری گیر کرده و چندان به پژوهش توجه نداریم و نسل امروز دانشگاه که موضوع کارآفرینی باید بپردازد، چندان نپرداخته است.

جلالی با بیان اینکه همچنان ظرفیت های آموزشی ما برای آموزش هم چندان استفاده نمی شود حال آنکه اگر ما انتظار و توقع شغلی داشته باشیم، باید واحد تولیدی در دل آموزش  ایجاد کنیم و آموزش نیز در دل واحد های صنعتی ما جای گیرد، گفت: اتفاقاتی که امروز رخ می دهد نشان می دهد که بین مراکز تولید و بنگاه های آموزشی ما فاصله ای برقرار است و ما متولیان و مسئولان امکان و اجازه تنیدگی ظرفیت ها را داریم و کار دشواری نیست حتی اگر بخشی از دانش آموزان ما در سیستم های صنعتی آموزش ببینند، هیچ اشکالی ایجاد نمی شود..

رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان نیز در این نشست با بیان اینکه این پارک امسال توفیقات خوبی را داشته و در بین 52 پارک علم و فناوری کشور توانست سطح یک را بدست بیاورد، گفت: این پارک به مثابه پارک توسعه یافته معین شد و این نشان از ظرفیت های خوب دانش بنیان است.

محسن نظری با بیان اینکه 400 شرکت فناور در استان سمنان تحت پوشش پارک علم و فناوری است و شرکت های دانش بنیان و خلاق تحت پوشش پارک بالغ بر 120 شرکت است و یکی از اهداف راهبردی ما توسعه این شرکت ها و اثرگذاری اقتصادی آنها در تمام شهرستان های استان سمنان است که امیدواریم با برنامه های راهبردی که داریم به آن دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه های ویژه و راهبردی که امسال توسط پارک دنبال شده و جزء برنامه های معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و وزارت علوم نیز محسوب می شد، توسعه پردیس های تخصصی بود، بیان کرد: در کل کشور 32 پردیس تخصصی علم و فناوری مجوز داده شده که در استان سمنان و در شهرستان شاهرود سه پردیس تخصصی را اخذ مجوز کردیم یعنی ده درصد از کل پردیس های کشور در شاهرود هستند.

رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان با بیان اینکه پردیس کشاورزی، سلامت و پردیس ویژه هوش مصنوعی و دیجیتال که بزرگترین پردیس نیز محسوب می شود، در زمره پردیس های مستقر در شاهرود است که امسال شاهد افتتاح مورد سوم خواهیم بود، تاکید کرد: با پیگیری نماینده شاهرود و میامی در مجلس و اخذ اعتبارات امیدواریم که این پردیس به زودی رقم بخورد.

گفتنی است در پایان این مراسم، نخستین نمایشگاه کار استان سمنان به میزبانی دانشگاه صنعتی شاهرود با مشارکت پارک علم و فناوری استان سمنان و صنایع و گروه های تولیدی و علمی، پژوهشی مانند سیم و کابل مغان، مرکز نوآوری آب کشاورزی و انرژی، مرکز نوآوری زمین شناسی معدن و صنایع معدنی، موسسه شمیم، طب پلاستیک و ده ها شرکت دیگر در غرفه های مختلف با حضور نماینده شاهرود و میامی در مجلس و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی افتتاح شد این‌نمایشگاه به مدت دو روز برپاست


 

12345