اخبار و رویدادها: چاپگر زیستی پیشرفته شرکت سوبا توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.

چاپگر زیستی پیشرفته شرکت سوبا توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.
یکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱- ۰۹:۳۳:۳۸

چاپگر زیستی پیشرفته شرکت سوبا توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان سوبا و دانشجوی دکترای مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شاهرود، ازرونمایی پیشرفته‌ترین چاپگرهای سه بعدی زیستی(3D Bioprinter) ساخت شرکت دانش بنیان سوبا، توسط دکتر محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود امیر مهدوی با بیان اینکه چاپگر سه بعدی زیستی B102 (3D Bioprinter) ساخت شرکت دانش بنیان سوبا که توانایی پرینت سه بعدی طیف گسترده‌ای از پلیمرهای طبیعی و سنتزی را داراست، توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.

photo_2023-01-18_11-35-09

وی با بیان اینکه این رونمایی در حاشیه نمایشگاه هفته پژوهش انجام شد، تاکید کرد: عملکرد گستردگي دامنه کاربری این چاپگر سه بعدی زیستی در حوزه‌‌های مهندسی بافت، شیمی و مهندسی پلیمر و مهندسی مکانیک از جمله مسائل مهم در قبال این پرینتر است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان سوبا با بیان اینکه چاپگر سه بعدی B102 به عنوان یک چاپگر زیستی چند منظوره امکان چاپ سه بعدی انواع پلیمرهای ترموپلاستیک، UV curable و پلیمرهای زیستی حاوی سلول زنده را داراست، تاکید کرد: این چاپگر با برخورداری از سیستم تزریق دایرکت درایو ماژولار، توان چاپ پلیمرها در بازه گسترده‌ای از ویسکوزیته را داراست.

مهدوی با بیان اینکه چاپگرهای سه بعدی زیستی محصولاتی هستند که رسالت آن‌ها ایجاد بافت زنده و تامین عضو بیماران هستند، تاکید کرد: نوع پیشرفته این چاپگرها قابلیت پرینت پلیمرهای حاوی سلول زنده را دارد و می‌تواند در ایجاد بافت‌هایی مانند پوست، استخوان و غضروف به شکل تجاری مورد استفاده قرار گیرد.

photo_2023-01-18_11-34-07

وی با بیان اینکه بافت ایجاد شده توسط این چاپگرهای سه بعدی امکان پیوند با بدن انسان به عنوان جایگزین بافت آسیب دیده را خواهند داشت، گفت: سلول‌های مورد استفاده در بافت به مرور تکثیر و تقویت شده و پلیمرهای زیستی مورد استفاده که عمدتا از نوع زیست تخریب پذیر هستند به مرور تخریب می‌شوند.

این دانشجوی دکترای دانشگاه درباره نوع سلول‌های مورد استفاده در چاپگرهای سه بعدی زیستی، تاکید کرد: نوع سلول و روش چاپ آن مشخص کننده بافت نهایی خواهد بود و بنابراین سلول‌های مختلف بدن مانند فیبروبلاست‌ها (بخش غالب سلول‌هاي پوستي) و استوبلاست‌ها (سلول‌های بافت استخوانی) در چاپ زیستی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما از آنجایی که یک عضو یا بافت بدن انسان متشکل از طیف متنوعی از سلول‌ها است، در بسیاری از کاربردهای تجاری و بالینی از سلول‌های بنیادی استفاده می‌شود.

مهدوی با بیان اینکه این سلول‌ها مانند قالبی هستند که قابلیت تبدیل شدن به انواع سلول‌های بدن را فراهم و متناسب بافت مورد نظر به سلول‌های هدف تبدیل می‌شوند، بیان کرد: با توجه به حوزه دانش تخصصی این بخش، انتخاب نوع سلول و پلیمرها و شیوه ترکیب آن‌ها عمدتا توسط متخصصین مهندسی بافت صورت می‌پذیرد.

1

وی افزود: . چاپگر سه بعدی B102 شرکت سوبا، امکان چاپ زیستی پلیمرهای حاوی سلول زنده را نیز داراست. پیش از این در خرداد ماه 1401 نمونه قبلی این چاپگر با عنوان پرینتر سه بعدی زیستی B101 در پارک علم و فناوری استان سمنان رونمایی شد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان سوبا درباره مزیت های این پرینتر، تاکید کرد: تولید این چاپگر سه بعدی پیشرفته با قیمت کمتر از یک دهم نمونه‌های مشابه خارجی، امکان ورود محققان و علاقه‌مندان به پژوهش را به کاربردهای پیشرفته مرتبط فراهم کرده است.

مهدوی بیان کرد: با توجه به کاربرد بین رشته‌ای این تجهیز، شرکت دانش‌بنیان سوبا (https://sooba3d.com)  اقدام به تعریف طرح مشترک پژوهشی، ارائه خدمات و همچنین فروش دستگاه به مراکز مختلف دانشگاهی نموده است. هم‌اکنون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه صنعتی شاهرود و دانشگاه علوم پزشکی شاهرود از جمله مراکز دانشگاهی هستند که در موضوعات تحقیقاتی با سوبا همکاری می‌کنند.

وی با اشاره به استقرار شرکت دانش‌بنیان سوبا در پارک علم و فناوری استان سمنان (شاهرود) و مراکز رشد دانشگاه‌های علوم پزشکی شاهرود و دانشگاه صنعتی شاهرود، از علاقه‌مندی این شرکت به مشارکت در موضوعات پژوهشی مرتبط با این تجهیز خبر داد و گفت: برخی از موضوعات تحقیقاتی مرتبط با رشته‌های مهندسی که توسط این شرکت اعلام شده‌ مطالعه پرینت‌پذیری انواع پلیمرهای طبیعی و سنتزی و بررسی خواص مکانیکی و مطالعه انواع داربست‌های پلیمری مورد استفاده در پانسمان‌های زخم (با امکان همکاری سه جانبه با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود و شهید بهشتی است.

این دانشجوی دکترای دانشگاه صنعتی شاهرود از دیگر اقدامات شرکت سوبا به موارد ذیل اشاره نمود:

  •         مطالعه پرینت‌پذیری انواع پلیمرهای طبیعی و سنتزی و بررسی خواص مکانیکی
  •         مطالعه انواع داربست‌های پلیمری مورد استفاده در پانسمان‌های زخم (با امکان همکاری سه جانبه با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود/ شهید بهشتی)
  •         مطالعه پرینت‌پذیری مواد غذایی حاوی افزودنی
  •         مطالعه و بررسی پلیمرهای سنتزی گرانولی و به‌سازی خواص مکانیکی به جهت کاربرد در چاپ FDM و موضوعات صنعتی
  •         مطالعه چاپ سه بعدی انواع پلیمرها و جوهرهای رسانا به منظور استفاده در مدارات الکترونیکی خاص (با کاربردهای پزشکی و غیر پزشکی)

     

     

     

    2علاقه‌مندان به موضوعات ذکر شده یا موضوعات مشابه می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی ذیل با شرکت دانش‌بنیان سوبا تماس حاصل فرمایند:

    وب سایت: https://sooba3d.com/

    تلفن: 02332281283 --- 09922699049 ---- 09104872560


کلمات کلیدی: #دانشگاه صنعتی شاهرود #رونمایی چاپگر سه بعدی #شرکت دانش بنیان سوبا...2
12345